forklaring ønskes til kapitalpension

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90404
    AnonymForfatter

    Jeg er begyndt at kigge lidt på kapitalpension.
    Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan det fungerer med hhv. privattegnet kapitalpension og arbejdsgiverbetalt kapitalpension. Jeg tænker på hvad man kan trække fra i skat i begge tilfælde ?
    Jeg kunne godt tænke mig at se et regneeksempel på de to tilfælde, da jeg har lidt svært ved at se hvad der er af skattefordele….
    Håber der er en der kan skære det ud i pap 🙂

    #146066
    AnonymForfatter

    fordelen er at den del du indbetaler til din kapital pension bliver trukket af din løn som et fradrag før skatten, så hvis du er i topskat og har råd til at indsatte penge på en kapitalpension skal du ikke betale topskat af de penge du sætter ind, men når du så få pengene udbetalt efter du er 60 år, skal du kun betale 40% skat af dem og den forrentning de har fået gennem alle årerne…

    mvh Multivan

    #146068
    AnonymForfatter

    ups…
    bliver trukket af din løn FØR skatten, og ikke som fradrag…

    #146070
    AnonymForfatter

    Kapitalpension giver ikke fradrag i topskat, men kun i mellem skat, Der er ingen forskel skattemæssigt om det er privat eller arbejdsgiver indbetalt. Forskellen er kun at ved arbejdsgiver indbetalt, sker det som et fradrag i lønnen, mens du ved privat får et større skatte fradrag.

    Fordelen ved kapitalpension er lidt svær at beregne. Den nemme er jo at se på hvilke fradrag du får nu kontra de 40 % du får udbetalt. Plus den fordel at afkast kun bliver beskattet med 15 %

    Ratepension vil ofte være en bedre forretning, men den kan give fradrag i nogle tillæg i folkepensionen.

    Svaret vil derfor være forskelligt efter hvor gammel du er og hvilke indtægter du forventer at have når du går på pension.

    Jeg synes at en kapitalpension skal bruges til at dække et behov for opsparing og ikke som en super god finte. Der er lidt for mange ubekendte medmindre du er tæt på pension

    #146076
    testForfatter

    eing i det trr skriver men de gange jeg har prøvet at regne på det var konklusiionen af med mindre man kan få fradrag i topskat kan ratepension ikke betale sig. e.g. tjenerne man ikke nok til at betale topskat så glem pension. Spar op i stedet f.eks. i en ejendom der set over tid er noget af det sikreste

    #146104
    AnonymForfatter

    Fra 2010 kan indbetalinger til en kapitalpension kun trækkes fra i bundskat og kommunalskat – dvs. for de flestes vedkommende under de 40% som skal betales ved udbetaling af en kapitalpension ved pensionering.

    Jeg kan efterhånden ikke se fidusen ved at have en kapitalpension, bortset fra at afkast kun beskates med 15%.

    Så en ratepension er nok mere attraktiv for dig.

    #146122
    AnonymForfatter

    Det er her jeg er lidt uklar på hvad der menes..
    For at tage et par eksempler:

    Hvis nu man tjener 22.000 kr. brutto om måneden, og arbejdsgiveren indbetaler 2000 kr af disse til kapitalpension, bliver der så overhovedet ikke betalt skat af de 2.000 kr., men kun af de 20.000 kr. der er tilbage ??
    Hvis ikke der betales skat og man kan fradrage dem på selvangivelsen, må det da være en fordel at lade arbejdsgiveren indbetale fremfor en selv, jvf. nedenstående eksempel..

    Hvis jeg selv indbetaler, er der jo betalt skat af de penge på et tidspunkt, nemlig da jeg fik dem udbetalt i løn.. men når jeg så indbetaler dem til kapitalpension er de fuldt fradragsberettiget. Når jeg så skal have dem udbetalt til sin tid skal jeg af med 40 % i afgift. Så det at de er fradragsberettiget og at jeg senere skal af med 40% i afgtift ophæver vel stort set hinanden, så fortjenesten er alene renteafkastet på kapitalpensionen.

    Er disse 2 scenarier rigtigt forstået ??

    #146124
    AnonymForfatter

    Fra 2010 opnår du en skattebesparelse på ca. 37,5% – uanset om du betaler via arbejdsgiver eller privat.(max. 46.000 p.t.)
    Der er nok ikke en skattefidus i kapitalpension mere – men den er god fordi – du får en sum udbetalt(40% afgift.)- og mange ønsker en sum – når de bliver pensioneret. (ferie og ny bil m.v.)- og du betaler kun 15% i løbende skat af opsparingen.
    Kapitalpension kan hæves delvis indtil udløb ved 75 år.

    #146126
    AnonymForfatter

    ja men som beskrevet i mit sidste indlæg, er der så ikke en forskel på om man selv indbetaler efter man har fået sin løn, eller om det bliver gjort af arbejdsgiveren i forbindelse med ens lønsudbetaling ??

    Hvis man selv indbetaler kommer man jo til at betale skat af pengene inden de indbetales til kapitalpension…, det gør man såvidt jeg kan se ikke hvis arbejdsgiveren indbetaler til kapitalpension.. kan godt være jeg har forstået det forkert…

    #146130
    AnonymForfatter

    Prøv at spørge i f. eks. PFA.
    Jeg tror ikke – der er forskel.

    #146134
    thsvForfatter

    Nej, du får jo netop fradrag i bund- og kommuneskat, så skattefordelen er ca. 38%.
    Renten på kapitalpension er lavere end opsparingskonti, så selv med de kun 15% rente betyder 40% beskatningen, at din kapitalpension skal løbe i mindst 6-7 år, før end det er rentabelt i forhold til en højrente-konto.

    #146144
    AnonymForfatter

    Eksempel:
    jeg får løn udbetalt brutto: 22.000 og efter skat 14.000

    Derefter overfører jeg 500 kr til kapitalpensionen.

    Så har jeg da betalt skat af de 500 kr.,
    godt nok får jeg så efterfølgende fradrag.

    Ved arbejdsgiver indbetalingen så undgår jeg at betale skat af det beløb som indbetales på kapitalpensionen, og får stadig fradraget.

    Så som jeg ser det er der en forskel…

    Vil gerne have penslet ud hvor jeg går galt i byen ?

    #146150
    AnonymForfatter

    ja okay tror jeg har fundet hoved og hale på det..

    #146152
    AnonymForfatter

    om man fradrager beløbet før eller senere bliver slutresultatet det samme..

    #146178
    testForfatter

    nemmerlig ja.

    husk også altid at den skat du betaler måned for måned kun er en forskud skat. Den endelige skatte beregning sker starten af det næste år.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.