Omkostninger ved omlægning af realkreditlån

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90395
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Vi har et 6%/2038 fastforrentet obligationslån på 1.8 mill. i Totalkredit.

    Vi ønsker at lægge om til flekslån, 1 års refinansiering, afdragsfrit.

    Spørgsmålet er, hvilke omkostninger som man med rimelighed skal betale herfor. Vi har fået følgende tilbud:
    BoligXlån X1 DKK til kurs 102,06 1.812.000
    Lånesagsgebyr 3.000
    Kurtage 2.718
    Tinglysningsafgift til staten (procentdel) 100
    Tinglysningsafgift til staten (fast del) 1.400
    Anslået garantiprovision 5.000
    Tingbogsattest 175
    Omkostninger i alt 12.393

    Indfrielse af Totalkredit Obligationslån til kurs 100,0000 (Pari-opsigelse)
    Kursværdi af restgæld pr. indfrielsesdato 1.764.907
    Udgifter i opsigelsesperioden Totalkredit – Obligationslån frem til
    31.12.2009 33.798
    Indfrielsesgebyr Totalkredit-lån 750
    Omkostninger ved indfrielse af lån i alt 34.548
    Indfrielsesbeløb før skat 1.799.455
    Indfrielsesbeløb efter skat 1.788.915
    Beløb til udbetaling 152

    Spørgsmål:
    1) Hvis man ikke forhøjer det resterende lånebeløb på lånet, kan man så slippe for tinglysningsafgiften?

    2) I forhold til “Anslået garantiprovision 5.000" så har jeg spurgt min bank, hvad det dækker. Svaret er (citeret ordret):
    “Det konkrete tal har jeg ikke mulighed for at beregne, idet det er afhængig af tinglysning, ekspeditionstid mv. Banken skal indestå overfor kreditforeningen at skødet kan lyses uden anmærkning – og tinglysning er desværre lidt omsonst i øjeblikket med det nye “digital tinglysning"."

    Jeg fatter ikke, hvad de skal have deres penge for her. Er der nogen, som kan forklare det bedre end bankmanden (det er tinglysningens skyld…) og er det rimeligt?

    3) Hvis jeg omlægger lånet, så det nye lån kan være indenfor den eksisterende restgæld, hvor mange af bankens gebyrer bør så reduceres / forsvinde?

    4) Kan jeg skifte til et andet realkreditinstitut uden at skulle betale ny tinglysningsafgift?

    Mange tak for hjælpen,
    Mvh Peter

    #145928
    AnonymForfatter

    Min mening er generelt, at man skal vælge det lån man finder rigtigst fra staten og fastholde lånet frem til udløb.

    Man kan konvertere sig fattig. Omkostningerne er enorme.

    Jeg ved godt det ikke er god latin indenfor pengeinstitutsektoren, men jeg vil alligevel sige det. Fastforrentede lån skal man kun ned- eller opkonvertere over to rentepoint. Eksempelvis fra 6% til 4%.

    Hvis du nu omlægger til flekslån, så skal det være fordi du ønsker at ligge i flekslån rensten af ejertiden, dvs. også når flexrenten begynder at stige.

    #145930
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi ønsker at ligge i flekslån indtil den 30 årige lange rente bliver ca. 4%. Hvis ikke det sker, er vi indstillet på at blive i kort flex.

    Mvh Peter.

    #145932
    onkelForfatter

    Hej

    Omkostningerne ser ok ud.

    Eneste undtagelse er garantiprovisionen.
    Garantien der stilles er overfor kreditforeningen med garantien indestår banken for at pantebrevet bliver tinglyst uden anmærkninger.

    Du kan altså spare omkostningen ved at bede om at få indfriet det nuværende lån når det nye lån kan udbetales – efter pantebrevet er tinglyst.

    Eller

    Du kan vælge en bank der ikke opkræver denne garantiprovision – fx. Danske Bank.

    mvh

    Onkel

    #145934
    AnonymForfatter

    betyder det så, at jeg i en periode kommer til at betale renter på to lån, eller er det blot et spørgsmål om få dage?

    #145936
    AnonymForfatter

    Er det en reel mulighed at skifte realkreditinstitut?
    Altså: Kan man ifm. en konvertering godt skifte institut uden at der løber en masse ekstra omkostninger på af den årsag?

    #145938
    onkelForfatter

    Hej

    1) Man skal blot sikre at lån indfries og udbetales samme dag – det er helt normalt.

    2) En konvetering er et perfekt tidspunkt til at skifte kreditforening, der er ingen forskel i omkostningerne. Husk at fortæl din nye kreditforening hvis du har betalt dine ydelser til tiden de sidste 2 år – det plejer at give 50 % rabat på lånesagsgebyret.

    Onkel

    #145942
    AnonymForfatter

    Renten begynder snart at stige.

    Det er så godt som sikkert at 4% fast aldrig når at åbne i en fornuftig kurs.

    Mit bedste gæt er, at flexrenten inden for 3-4 år vil komme op i et niveau, der tangerer jeres nuværende fastforrentede lån.

    Stadigvæk er flekslånet dog formentlig billigst på lang sigt, men I skal være indstillede på at forblive i flex resten af lånets løbetid.

    4% lånet tror jeg ikke åbner de næste 10 år.

    #146078
    AnonymForfatter

    Efter mere debat med banken:

    1) De siger, at de ikke kan indfri lånet på samme dag som det nye kommer til udbetaling. De har givet mig følgende tilbud:
    “Du kan slippe med at betale garantiprovision i 4 uger. Satsen er 2,5% af lånebeløbet. “.

    2) De har skruet lånesagsgebyret ned til 1000 kr., da jeg er kernekunde.

    Nogle holdninger til 1)? Kan det være rigtigt, at de ikke kan indfri på samme dag, som det nye lån vil komme til udbetaling?

    Takker!

    #146226
    onkelForfatter

    Jeg kan ikke komme i tænke om en grund til at det ikke skulle kunne lade sig gøre. Det ville jeg nok spørge ind til.

    Onkel

    #146258
    thsvForfatter

    Mit gæt er osse svagt stigende F1-rente de kommende 3 år, den lange rente vil nok falde lidt i 2010, og så stige til 6% i 2012.

    Flekslånet vil sikkert være billigst, men der kan jo opnås en konverteringsgevinst på 5% lånet, når den lange rente stiger.
    Min vurdering er dog, at F1-lånet over de kommende 3 år vil være billigste lånemulighed.
    Specielt den lave forventede rente for 2010 er tillokkende.

    4% 30 år er åben i kurs lidt over 92 hos BRF!

    #181942
    groblotForfatter

    Haha … sikke I dog kunne spå om renten tilbage i 2009. Hvad kan man lære af det? … Ingen kan bilde sig ind at kunne sige noget fornuftigt om rentens udvikling.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.