Privatgæld RKI uden advarsel?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90389
    AnonymForfatter

    Hej alle.

    Da jeg gik fra min ex-kæreste sidste år, havde vi en samlet gæld på ca. 300.000 kr.

    Gælden stod i hans navn, så vi fik et advokat firma til at lave et “gældsbrev" hvor jeg underskrev at jeg ville betale 150.000 kr. på afdrag hver måned. Jeg har så desværre mistet mit job og har ikke betalt min ex-kæreste i et stykke tid.

    Pludseligt i går kommer der så et brev fra RKI om at jeg er blevet registreret i deres database for den samme gæld. Det er et advokat firma som har registreret mig. Jeg har aldrig modtaget hverken breve, rykkere, advarsler eller andet før denne registrering.

    Som fundament står der “gældsbrev".

    Kan de bare sådan uden videre registrere mig? Jeg synes at have læst man skal have rykkere etc. før en evt. registrering?

    Selvfølgelig vil jeg gerne betale min gæld, men kan ikke da jeg intet job har, hvilket jeg også har gjort min ex opmærksom på.

    På forhånd tak.

    Luise.

    #145844
    AnonymForfatter

    Jeg vil umiddelbart mene der kan optages registrering uden varsel.

    Hvis det nu var en telefonregning, eller køb af en havetraktor, eller hvad ved jeg, som du ikke havde betalt, så kunne man ikke registrere dig på den måde.

    Firmaet skulle først gennem den formelle proces med at sende rykkere og lave en inkassosag, fordi man herved giver dig en mulighed for at gøre indsigelse mod gældens eksistens.

    Til forskel fra denne situation har du her underskrevet et gældsbrev, som entydigt og uomtvisteligt fastslår gældens eksistens.

    Derfor kan man springe de lange rykkerprocedurer over.

    Jeg er dog lidt usikker på om der måske skulle have været sendt 1 enkelt rykkerskrivelse der giver dig 8 dages frist til at betale gælden.

    Men givet din situation ville det jo ikke hjælpe dig alligevel. Efter 8 dage, når du stadig ikke havde betalt, ville der jo kunne optages RKI registrering alligevel.

    #145862
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar.

    Jeg har nu læst gældsbrevet igennem, der står ingen steder at jeg kan registreres i RKI hvis jeg ikke betaler. Det er et privat gældsbrev mellem mig og min ex-kæreste.

    Jeg mener bestemt ikke de kan registrere mig uden en form for advarsel først? Måske tager jeg fejl…

    Er der ikke et sted hvor man kan læse hvad der skal til før en registrering?

    #145864
    AnonymForfatter

    Gælden eksisterer, og eksistensen er juridisk fastlagt ved gældsbrevet.

    En kopi er formentlig blevet tilstilet RKI.

    Du kan derfor intet gøre.

    #145866
    NultopskatForfatter

    Jamen har du prøvet på http://www.RKI.dk…;

    Der står alle de oplysninger du spørger efter…søg og du skal finde…

    Det behøver altså ikke fremgå af et gældsbrev, at du bliver RKI registreret hvis du ikke betaler, der står heller ikke på færdselstavlerne at du får en bøde, hvis du kører for stærkt…
    Ja det er en trist situation du er i…men hvad så med din X…han er da i en endnu værre situation, fordi DU ikke betaler…

    #145868
    AnonymForfatter

    Med andre ord: DU TAGER FEJL.

    Mere klart kan det ikke siges.

    Det er dog således at RKI er forpligtet til at slette registreringen omgående, dersom du bestrider at der foreligger misligholdelse.

    Men alt hvad din ex-kæreste behøver gøre er at fremvise gældsbeviset som dokumentation for gældens eksistens, så kan registreringen genoptages.

    Der er derfor ingen pointe i at gøre indsigelse.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.