Lønkonto med Visa/Dankort og bevaret privatliv?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90387
    AnonymForfatter

    Jeg har søgt efter en ny bank et stykke tid. Det skal være en bank, hvor jeg kan få en simpel lønkonto med tilknyttet Visa/Dankort uden at banken skal snage i min privatøkonomi og privatliv i øvrigt. Efter en del besøg på forskellige bankers hjemmesider virker dette dog som en umulighed.

    HVIS jeg skulle låne penge ville det være helt i orden, at banken fik at vide hvor meget jeg tjener, hvilken slags ansættelse jeg har, hvilken type bolig jeg har, min civilstand, hvor mange hjemmeboende børn jeg har osv.

    MEN jeg skal ikke låne penge. Jeg skal bare have en konto hvorpå lønnen kan gå ind samt et Visa/Dankort, så jeg kan købe varer i udlandet over nettet. Og i dette tilfælde mener jeg at mine private forhold, herunder min økonomi, skal forblive private.

    Jeg er ikke interesseret i at en bank skal vide alt muligt om mig, og jeg er slet ikke interesseret i rådgivning i form af “ØkonomiTjek" eller lignende. Jeg har desuden ikke behov for at kunne gå ned i en lokal filial. For min skyld må banken da gerne være helt uden filialer.

    MIT SPØRGSMÅL er derfor:

    Findes der en dansk bank, hvor jeg kan få følgende:
    – en lønkonto (uden kredit)
    – et tilknyttet Visa/Dankort
    – netbank
    – frihed for afgivelse af oplysninger om privatøkonomi og andre private forhold ved oprettelsen
    – frihed for at skulle ringes op af banken for at blive kunde

    ?-)

    Takker på forhånd.

    #145782
    thsvForfatter

    Problemet er dit ønske om Visa-kort eller blot Dankort, som jo reelt giver dig adgang til at hæve bankens penge. For at få denne ret er banken (en virksomhed), nødt til at have visse oplysninger om dig, så de kan se, at deres udbetaling er sikret.

    Jeg mener ikke, at vi skulle give nogle oplysninger til banken, da vi blev kunde for 4-5 år siden, dog skal de se seneste lønseddel for at yde en kassekredit på 10.000.

    Du har ret til at få en løhkonto i banken med et hævekort, men alt andet kræver en vis form for dokumentation (Big Brother is watching U).

    #145784
    testForfatter

    det er helt normalt at man skal afgive en årsopgørelse når man opretter en konto. Jeg kan faktisk ikke se hvad problemet er. Man opgiver jo også både navn, person nr. og adresse ikke.

    så THSV jeg tror nu nok du også sendte dem en årsopgørelse da du fik lavet en konto for 4 år siden.

    #145792
    AnonymForfatter

    > Jeg kan faktisk ikke se hvad problemet er. Man opgiver jo også både navn,
    > person nr. og adresse ikke.

    Nu er der stor forskel på at oplyse banken om navn, adresse og personnummer (dem skal ens arbejdsgiver jo også have), og så det at banken også gerne vil vide mere private ting om mig, uden at jeg står og skal låne penge.

    De mere private oplysninger er som sagt helt i orden den dag jeg skal låne penge, men der er jo ingen garanti for at jeg så vil låne pengene i selvsamme bank.

    Altså ser jeg ingen grund til, at banken skal kunne kræve disse oplysninger af mig. Heller ikke ved udstedelse af Visa/Dankort, for der er grænser for hvad man kan hæve af bankens penge, og dernæst så har banken jo mit cpr-nummer, hvilket burde være sikkerhed nok ved evt. overtræk.

    Vi vægter åbenbart det private i ‘privatliv’ meget forskelligt. Mit privatliv er sgu privat. Det er mig der skal styre hvilke virksomheder der ved hvad om mig.

    #145794
    HalliHalloForfatter

    Enten er spørgeren bare ude på en lille diskussion eller også har vedkommende ikke rent mel i posen.

    Men hvorfor ikke bare få dig et MasterCard direct, hvor der ikke stilles nogen krav overhovedet, der skal bare være dækning på kontoen for at bruge det.

    Jeg ved ikke om der findes VISA-direct, men tror det ikke, men om det hedder et Visa eller Master er jo helt ligegyldigt, da anvendelsesmulighederne stort set er de samme.

    I hvert fald kan du sagtens bestille nye flipflops hjem fra udlandet i alskens farver med et MasterDirectCard.

    #145800
    AnonymForfatter

    På et dankort er der jo en vis forsinkelse mellem det tidspunkt hvor man kører kortet igennem og det tidspunkt beløbet hæves fra kontoen.

    Derfor er der i sagens natur tale om kreditgivning, og derfor skal du kreditvurderes.

    Det er begrundelsen for at banken gerne vil se en årsopgørelse.

    Jeg synes så dog nok det at gå for langt når forumets platugle, HalloHallo, straks begynder at beskylde spørgeren for “ikke at have rent mel i posten".

    Men hvad andet kan man forvente sig af en platugle?

    #145802
    AnonymForfatter

    Da andre ikke har oplyst dig kan jeg svare:

    Jeg har NEMKONTO 0,5% rente i EIK-BANK og gratis Visa/Dankort
    — Eik har ALDRIG spurgt mig om andet end dokumentation på min adresse og da jeg bor i
    udlandet fik Eik en kopi af adressen fra SKAT, årsopgørelsen, HVOR TALLENE var fraklippet. (Det kan man nemt gøre elektronisk i softwareprogram) og sendt som PDF-vedhæftet.

    Jeg har desuden andre bankkonti i andre banker, ingen har spurgt om andet en adresse-dokumentation. Enkelte banker fik også kopi af pas/kørekort + en telefonregning.

    Jeg får bankens blade og e-mail tilbud, men er ALDRIG blevet ringet op.
    Jeg kan oplyse at jeg ALDRIG har lånt penge i en bank eller andet institut.
    Jeg har alle dage været selvfinansierende og betalt alt kontant hus,båd,bil 😉

    #145804
    AnonymForfatter

    Har du været inde på http://www.cpr.dk Registerindsigt og set HVORMANGE HVEM der abonnere oplysninger på dig ?

    Du vil blive meget forbavset 😉

    #145806
    AnonymForfatter

    Jeg oplevede det samme.

    Jeg var med i Skandiabanken helt fra bankens start. Jeg vil tro jeg har været blandt de 500 første kunder. Den gang svenske Skandia stadig ejede banken, var det en fremragende bank.

    Jeg oprettede mig også bare på nettet, og som jeg husker det skulle man vist ikke gøre andet end at sende en kopi af kørekortet og sygesikringsbeviset.

    Men okay, jeg startede også med at oprette en Alt i Een konto, og fik først et år senere tilknyttet VisaDankort.

    #145808
    AnonymForfatter

    Meddelelse
    Der er kun adgang til systemet via Digital Signatur, hvis der er valgt et gyldigt OCES-certifikat fra TDC.
    ——————-

    NÅ DA DA = TDC har ikke mere rettigheder til Digital Signatur, det er danID der har
    overtaget og det ved en statsstyrelse som CPR – Indenrigsministeriet ikke engang –
    ha – ha !

    Goddag mand økseskaft !

    #145810
    AnonymForfatter

    Det skal ske fra Microsoft Interbrowser og ikke Firefox, som de fleste bruger 🙂

    #145812
    AnonymForfatter

    Hos mig er det flg.

    1028 Beskæftigelsesministeriets It-Bit
    1040 Rigspolitiet
    1090 Økonomistyrelsen
    1539 Retten I Århus
    2786 Arbejdsdirektoratet
    3049 Københavns Kommune
    3112 Region Hovedstaden – Koncern It
    1045 Danske Bank
    1052 Sampension Adm.Selskabet A/S
    1097 Bankernes Edb-Central
    1556 Statoil A/S
    1750 O K.Olieselskabet Danmark A.M.B.A
    2191 X Fagforening
    3071 Post Danmark
    3944 Danske Spil A/S
    1998 F D B
    2241 Telia Danmark
    2800 T D C A/S
    2857 Toyota Danmark A/S
    2987 Post Danmark

    Jeg har fjernet mit kontonr. og sat X i Fagforening

    #145832
    HalliHalloForfatter

    Ja, hvad kan man forvente af en platugle GP?

    Et spørgsmål af den karakter tager jeg altså ikke alvorligt, og jeg tror heller der er ret mange andre der gør det. Hvad er det spørgeren ikke vil have banken må vide? Måske der er nogen der kan forklare mig det. Når han ikke skal have lån er der jo ikke nogen der har nogen interesse i at se hvilke bevægelser, der registreres på en konto.

    BoSol, som er en skatteunddrager (har selv oplyst det herinde flere gange)oplyser, at han med bopæl i udlandet skulle have fået et VISA-kort i Skandiabanken. Nu er der jo bare det ved det, at denne bank aldrig har udstedt VISA-kort til personer, der ikke har bopæl i udlandet. Og EikBank har fulgt denne linie, det fremgår direkte af deres regler.

    Og GP jeg glemmer heller aldrig, at du engang opfordrede en spørger til at framelde licensen for at spare penge og dermed få et bedre budget. Hvis ikke det er plat, så ved jeg ikke….Det hører ingen steder hjemme at opfordre til ulovligheder herinde i et offenligt debatforum.

    #145834
    HalliHalloForfatter

    Rettelse:

    Skulle have stået: til personer der ikke har bopæl i Danmark.

    #145838
    AnonymForfatter

    HalloHallo platugen citerer igen forkert kan jeg høre, sørgeligt men forventeligt.

    Jeg understregende netop, at der ikke var tale om en opfordring til at snyde med licensen.

    Jeg sagde, hvis man tager nogle få forholdsregler, så kan man fuldstændig risikofrit undlade at betale licens. Det er et faktum, men ikke en direkte opfordring til at gøre det.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.