Hvor meget må banken tage til banklån på ens konto? Rådighedsbeløb?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90374
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Jeg vil gerne vide om der er nogen regler ang. hvor meget en bank må tage til lån på ens konto. Sagen er den, at en bekendt som har et “meget" højt banklån, og ikke tjener mere end 18.000kr før skat, får hævet 3900kr til banklån, (banken vil ikke sætte det ned, delvom personen intet harat leve for) Huslejen på 5000kr plus el, vand og olie til fyr. Samt har en teenager på 16år. Dvs at personen intet har at leve for. Plus alt udgifter til forsikringer og div andre lån. Personen er i RKI, men kan intet gøre, for ingen penge.

    Jeg vil gerne have link til evt sager. Og hvad kan man gøre? Osv ?

    MVH Henriette

    #145704
    AnonymForfatter

    Som regel har hver kommune nogle regler om, hvor mange penge borgerne minimum skal have til rådighed om måneden for at kunne overleve.
    Derudover er der kommuner/forskellige organisationer, hvor man kan få gratis gældsrådgivning. Hun kunne evt. spørge kommunen om de kender til nogle af den slags tilbud. Ellers er der et link her:
    http://www.vejenkom.dk/Topmenu/ForBorgere/Skat%20og%20opkraevning/Gratis%20gaeldsraadgivning.aspx
    Ud fra den økonomi, som du beskriver, lyder det som om, hun ikke vil kunne betale sin gæld tilbage. Umiddelbart er der 3 løsningsmuligheder: et frivilligt forlig eller afdragsordninger (måske kan gælden/renten sættes ned, så afviklingen går hurtigere). Til slut er der muligheden for gældssanering.

    #145706
    MichaelForfatter

    Så længe lønnen går ind i den bank din bekendte skylder penge kan banken tage så meget de har lyst til. De skal ikke rette sig efter rådighedsbeløb, som eksempelvis efter en tur i fogedretten. Din bekendte kan selvfølgelig flytte lønkonto til anden bank, men resultatet vil naturligvis blive, at den gamle bank slæber din bekendte til inkasso og efterfølgende i fogedretten.

    #145708
    AnonymForfatter

    Der er ingen grænser for hvor meget banken må tage.

    Når det så er sagt så kan “personen" du omtaler her altid gå ned banken og sige.

    Kære bank. Situationen er fuldkommen utåliglig for mig, jeg ser mig ude af stand til at leve indenfor de nuværende rammer og må derfor meddele jer, at såfremt den månedlige ydelse ikke på den ene eller anden måde kan sættes ned, så flytter jeg min lønkonto over i en anden bank og standser betalingerne.

    Banken kan ikke gøre udlæg i de løbende lønudbetalinger så længe personen hæver lønnen hver måned når pengene går ind.

    Enhver handling har som bekendt dog en pris. Standser “personen" betalingerne, så indleder banken en fogedsag, hvor der vil blige gjort udlæg i alle ikke-transbeneficierede aktiver. Især hvis personen ejer en nyere bil eller fast ejendom, må personen påregne at disse ting bliver taget fra hende.

    #145716
    thsvForfatter

    JA, det er bedst at få en aftale med banken, hvis det beløb virkeligt er så STORT, at det kræver en mdl. ydelse på 3.800 kr.
    Måske din ven(inde) ville få en bedre økonomi, hvis alle lånene var samlet et sted (i banken), så der kunne lægges en overskuelig afdragsplan udfra et budget.
    Ligeledes kunne den hjemmeboende teenager bidrage til husholdningen via et fritidsjob.
    Det er da ikke urimeligt at betale en del af udgifterne, nådr man er færdig med folkeskolen.

    #145720
    AnonymForfatter

    3.800 lyder i sig selv ikke af ret meget.

    Det svarer til 2.546 kr efter skat.

    Hvis du har et forbrugslån i banken der er større end 120.000 kr., så kan ydelsen vel næppe være meget lavere.

    #145724
    thsvForfatter

    Sikket noget sludder, Hr. general.
    Ja, hvis renteudgiften er de 3.800 kr om måneden har du ret.
    Men så kan lånet jo være på ca. 450.000 kr eller hur?

    Skal lånet kunne afdrages på 10 år til 10% i rente giver de 3.900 kr, min fejl, giver jo lige præcis en mdl. ydelse på 3.899 ved de 120.000 kr, og en nettoydelse på ca. 3.600 kr efter skattefordelen det 1. år.
    Altså over 1.000 kr i forskel i Rådighedsbeløb om måneden.
    Mon ikke en fattig person ville være glad for 240 kr mere hver uge året rundt?

    #145854
    AnonymForfatter

    Hejsa igen.

    Lånet i banken er på 350.000 til 400.000kr. Plus en del klatgæld. Hun ejer intet, bor til leje, intet nyt i hjemmet. Hun er pt i arbejde, men dog mulighed for dagpenge igen. Gældssanering er søgt, men hun skal være i fast job, så de kan regne det rigtige beløb ud man skal betale. Det kan søges så snart man er i fuldtids job igen. Og dette er kun afløsning hun er i. Teenageren er godt 17år men er autist, så kan ikke arbejde og tjene penge på den måde. Så der er intet hjælp der.

    Hun vil lave en lønkonto i en anden bank, også må de trække hende i rettet. Hun har intet at gøre med. Afdrags ordninger er lavet på alt anden gæld og er også i RKI. Hun kan intet gøre og hun er ufaglært og oppe i alderen. Der er ikke ret meget hun kan gøre. Lønnen er på under 20.000kr mdr.

    Mange tak for råd og hjælp.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.