Ratepension – Kapitalpension

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87087
    AnonymForfatter

    Jeg er en “ældre" mand på godt 50 år, som overvejer at spare op til min alderdom. Ja, jeg ved godt at jeg er kommet lidt sent i gang, men bedre sent end aldrig.

    Nu til mit spørgsmål:

    Hvornår kan man ikke længere tegne en kapital- eller ratepension? Er der noget med en 60 års grænse?

    Og hvornår skal pengene senest være hævet på kapitalpensionen og være opbrugt på ratepensionen – jeg mener man behøver vel ikke at hæve kapitalpensionen som 65 årig?

    M.V.H.

    Svend

    #105778
    AnonymForfatter

    Det var ellers et oplagt emne selv at søge svaret på.

    Du behøver en bank eller et pensionsselskab for at oprette en ratepension, kapitalpension eller livrente (sidstnævnte dog ikke i banken), så det burde de pågældende kunne svare på, og det står da også på deres hjemmeside.

    Kapitalpension indbetales inden 60 år, udbetales (nu også i flere rater hvis det ønskes) tidligst v/ 60 år og senest ved 70 år.
    Ratepension indbetales inden 60 år, udbetales over mindst ti år, tidligst fra fyldt 60 år og senest til 85 år.

    Kapitalpension er typisk for folk der betaler topskat.

    Maximale indbetalingerer er 41.000 (2005) årligt, dog kan selvstændige og folk uden pengenød indbetale væsentligt mere på ratepensionen. Den med de slevstændige kan du ikke være sikker på at din bank kender.

    #105780
    MichaelForfatter

    Du mener vel, at ratepension er typisk for topskatte-betalere? Der er ikke fradrag i topskatten for indbetalinger på kapitalpensioner.

    #105782
    AnonymForfatter

    Michael er værd at lytte til.

    Jeg tror nu, at det jeg *forsøgte* at skrive var “Kapitalpension er typisk IKKE for folk der betaler topskat."

    #105790
    AnonymForfatter

    Til Henrik

    Du mener vel at kontiene skal oprettes inden det fyldte 60. år??? (Ingen grænser vedr. livrenter)

    Og man kan vel indbetale på på kapitalpension indtil man fylder 70 år, altså lige indtil den senest skal være udbetalt

    Og med hensyn til ratepensionen går jeg ud fra at man kan indbetale indtil d. fyldte 75. år, da udbetalingen senest skal finde sted fra dette tidspunkt for at være afsluttet med det fyldte 85. år.

    Eller er der noget jeg har misforstået?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.