Amagerbanken er ude af stand til at indfri et ansvarligt lån – katastrofesignal

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90358
    AnonymForfatter

    Amagerbanken har i yderste diskretion valgt ikke at førtidsindfri et ansvarligt lån, der er med til at polstre bankens solvens. For et år siden ville det have været fuldkommen uhørt og finansielt selvmord.

    http://www.business.dk/article/20091005/borsnyt/91005084/

    Det mener jeg faktisk stadig det er, for en bank af Amagerbankens størrelse. Der er kæmpe forskel på at Deutsche Bank, har gjort det med den tyske stat i ryggen og at en regionalbank som Amagerbanken nu gør det uden den danske stat i ryggen.

    Ingen anden dansk bank har nogensinde undladt at indfri et ansvarligt lån på call-tidspunkt.

    Det her er et katastrofesignal af det helt store.

    #145314
    Michael01Forfatter

    Det mest interessante er dog :

    “Koster alligevel på solvensen

    På trods af, at det stadig er usædvanligt ikke at førtidsindfri ansvarlige lån, har Amagerbanken valgt at holde informationen for sig selv. Den eneste måde man kan vide at banken har taget det usædvanlige skridt er, at der ellers skulle have været en meddelelse om at lånet var blevet indfriet senest 28. september.

    Det er i øvrigt ikke helt omkostningsfrit for Amagerbanken at lade lånet løbe. For nu vil Finanstilsynet kræve, at der hvert år bliver fraregnet 25 pct. af det ansvarlige lån, som ikke længere må regnes med i solvensen. Det betyder, isoleret set, at Amagerbankens solvens hvert år indtil udløbet af det ansvarlige lån vil falde med 0,2 procentpoint. "

    #145316
    AnonymForfatter

    Det var også hvad jeg hæftede mig ved.

    Der er jo den famøse nedtrapningsregel, hvor supplerende kapital nedtrappes med 25% hver af de sidste tre år inden endeligt udløb.

    Og bemærk at det her var bare det første ansvarlig lån, som nåede call datoen. De næste par år udløber der lån for flere mia.

    Hvordan vil Amagerbanken lige fikse den?

    #145358
    HalliHalloForfatter

    Er der nogen der ved hvordan den bank får dødsstødet af Lene Espersen? Måske hun først lige vil se hvordan forretningen er gået i 3. kvartal.

    Mine aktier i banken har jeg faktisk allerede afskrevet, da forfatteren til indlægget mener det er en møjbank, der ikke har orden i sagerne.

    #145476
    AnonymForfatter

    At opretteren af indlægget synes det er en møjbank behøver vel ikke betyde, at de bliver lukket?
    Jeg har skam også afskrevet mine aktier, men det har da intet med andres holdninger. Det er da udelukkende fordi vi afventer svar på BP II – det er jo tydeligt, at et nej er lig et dødsstød.

    Når de får ok til BP II, så kan vi vel forvente, at de indfrier obligationerne?

    #145478
    AnonymForfatter

    Jeg synes ikke Amagerbanken er en møjbank, tværtimod da. Amagerbanken har været en rigtig god bank for deres private kunder ind til det begyndte at gå galt.

    Men derfor er det så meget mere trist det der nu sker med Amagerbanken.

    At indløse obligationer efter man har fået del i bankpakken hjælper ikke Amagerbanken, for sagen er, at når man blot en gang har overskredet normen om ALTID at indløse på call-tidspunktet, så kan investorerne ikke længere regne med Amagerbanken. Derfor vil investorerne ikke yde amagerbanken ansvarlie lån i fremtiden.

    Det er et meget alvorligt angreb mod grundlanget for at drive bank.

    #145624
    KrisserForfatter

    Breaking news på borsen.dk: Finanstilsynet har afgjort, at Amagerbankens solvensprocent er 4,12 procentpoint for lav (9,48 i forhold til 13,6). Det ser ud til at Generalen har noget at have sin mistanke i.

    #145630
    HalliHalloForfatter

    ja, så kan generalen rigtig hovere og sige: “Hvad sagde jeg".

    Så dagen starter fint for ham..

    #145690
    Michael01Forfatter

    Mon ikke dette er med i Fananstilsynets beslutninger 🙂

    #146862
    AnonymForfatter

    Kan du ikke lide AmBk Michael T?

    #146958
    Michael01Forfatter

    Jo, familien er kunde, lidt endnu, indtil det lykkedes at få en ny bank

    #146966
    AnonymForfatter

    Det handler overhovedet ikke om hvorvidt man kan lide Amagerbanken eller ej.

    Det relevante spørgsmål er.

    Møder Amagerbanken statens objektive kriterier, eller gør Amagerbanken ikke.

    Amagerbanken har snart lavet julelege nok. Hvor mange gange har de efterhånden ikke forholdt markedet relevant og kursfølsom information? Finanstilsynets rapport er dybt kritisk. Finanstilsynet siger direkte, at udlånspolitikken har været dybt ansvarlig, risikodiversifikationen er ikke tilstede, og ejendomsporteføljen er bundrådden.

    Jeg kan simpelthen ikke få øje på grundlaget for at den bank kan fortsætte.

    #147030
    AnonymForfatter

    hvordan er jeres syn og vuderinger efter den nye private kapital indsprøjtning af Karsten Ree? – er der ikke kommet mere ro på siturationen af den grund?

    En nysgerrig
    Lasse Lindberg..

    #147040
    AnonymForfatter

    Lige meget hvor meget der bliver skudt ind osv, så skifter vi bank. Har de sidste uger erfaret hvor svært det er at skifte bank med en lejlighed der er faldet i værdi og tiltrods et godt og solidt rådigheds beløb hver måned.

    Så nu har vi 2 banker at vælge imellem for vi skal ikke ud i at skulle ud noget stats overtagelse noget…

    #147042
    testForfatter

    mon ikke Carsten Ree ikke kommer i spild overhovedet. Som flere har bemærket inkl. GP har Ree jo betingelser for sit indskyd som kan blive enda meget vanskelige for Amager Banken at leve op til. Problemet er vel også at kun meget får mener at boligpriserne er ved at stabilisere sig. Fakta er jo stadig at der er alt for mange kvadratmereter erhvervs og privat boliger i købenshavnområdet så man må forvente at der kommer enu flere tab i den sektor. Næste sektor med tab bliver landbruget.

    Krisen har nok stabiliseret sig på den måde at virksomhedernes fald i omsætningen er stoppet men den er stadig på et meget lavt niveau og vores eksport virksomheder har tabt markedsandele og konkurrence evne bla. på grund af en meget billig dollar.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.