Beregning af Ydelse på F1 lån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90347
    AnonymForfatter

    Hej!
    Jeg har et afdragsfrit F1 lån, men forstår ikke beregningerne af den årlige ydelse.

    I forbindelse med den årlige omlægning vil jeg gerne kunne regne på forskellige rentesituationer og se hvordan det vil påvirke min økonomi.
    Er der nogen der kan hjælpe med en formel for hvordan Ydelsen fremkommer som funktion af renten?

    Hovedstol: 1.179.500 kr.
    Obl. Restgæld: 1.174.801,96 kr.
    Årlig kont.rente 2,3740%
    Årlig bidrags sats: 0,5248%
    Udbetalingsdato: 30. juni 2009, Kurs: 100,8240

    Jeg har flg. Amortisationsplan for 2009:
    30-09-2009: Ydelse 8.642 kr
    31-12-2009: Ydelse 8.548 kr

    #145060
    AnonymForfatter

    Hej Merete

    Hvis dit lån er i RD – kan du KUN selv omregne F1-lånet på RDs hjemmeside. Og du må ligesom vi andre kontakte RD og bede dem enten pr. telefon oplyse ydelsen på F3 og F5 (eller hvad du nu ønsker) eller også sender de dig en amortiseringsplan for de lån, du beder om.

    Det er surt – at man ikke selv kan omregne fra en type flex-lån til et andet.

    #145068
    thsvForfatter

    Nu er lånet jo optaget til ca. den rente man kan forvente lige nu.
    Og da lånet er afdragsfrit kan ydelsen beregnes således:
    Ydelse = Hovedstol * (Kontantlånsrente + Bidrag)/4
    Dette giver ca. det rigtige billede, men selv på et afdragsfrit kontantlån bruges faktisk annuitetsformlen, da en del af ydelsen modregnes fra/afdrages på obl.restgælden.
    I dit tilfælde er det de 0,824 i merkurs, der skal modregnes, da renten på obl. er 4%, renteforskellen ved termin, altså ca. 0,4% opskrives i obl.restgæld, da kursen jo samtidigt sniger mod kurs 100 efterhånden som løbetiden nærmer sig 0.

    Skal du til at afdrage må du have fat i Excels Ydelsesformel og holde bidraget ude af denne formel, da ydelsen er konstant i lånets løbetid (formentlig 29 år i dit tilfælde).
    Bagefter tillægges bidraget til ydelsen, således at ydelsen vil falde en smule, indtil restgælden er 300.000, hvor minimumsbidrag nås. Akt dette er dog teoretisk da ydelsen beregnes for et år ad gangen, hvorefter der ved næste refinansiering beregnes en ny ydelse.
    Godt vi har computere til disse udregninger!

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.