kreditlån Lån i euro vs. dansk økonomi

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • riskiksForfatter
    Indlæg
  • #90344
    riskiksForfatter

    hejsa – jeg er interesseret i at få lidt reaktioner på de seneste økonomiske tal for dk og om det er en fordel eller en ulempe (øget risiko) hvis man har et F1 euro lån

    #145034
    testForfatter

    på sigt er jeg slet ikke i tvivl om at euroen bryder sammen men hvad er så sigt? Det er nok 15-50 år så måske kan du sove roligt. Som GP har skrevet er jeg også ret sikker på at den nuværende krise efterlader et EU hvor væksten i de forskellige euro lande vil være meget forskelligt.

    De fleste økonomer er enig om at skal man have et stabilt valuta samarbejde mellem stater som f.eks. USA skal man enten have sammen økonomiske udvikling i hele området eller man skal ha en arbejdsstyrke der er frit bevægelig. Det er nok derfor regler om arbejdskraftens frie bevægelse i EU er så hellige. Selv om vi på det seneste har set mange fra de nye EU lande rejse i EU efter arbejde mener jeg stadig at sprog og kultur barriere ikke sikre den fornødne bevægelighed af arbejdsstyrken i EU. Derfor tror jeg ikke på at samarbejdet overlever på sigt og derfor vil vi nok se lande melde sig ud af samarbejdet igen. Det kan så betyde f.eks. at den danske krone miste sin tilknytning til euroen eller man kan også forestille sig at vi bliver nød til at smide båndet grundet en forværing af krisen f.eks.

    Du skal spørge dig selv om denne nok marginale risiko er fordelen værd. P.t. Er rente spændet til Euro Zonen vel nærmest på et så lavt niveau at det er ikke eksisterende eller hvordan ser du det?

    #145038
    AnonymForfatter

    Den der kommentar vil jeg godt lige præcisere.

    Jeg mener ikke euroen som valuta bryder sammen.

    Jeg mener at ECB’s massive ekspansion af pengemængden vil bevirke, at inflationsmålsætningen på et eller andet fremtidigt tidspunkt må opgives.

    #145040
    testForfatter

    Ja indrømmet jeg kan godt se jeg ved min formulering tager dig til indtægt for et synspunkt du ikke har udtrygt men netop dette sammenbrud vil jo efter min mening øge trykket på euroen og spændingen landen i mellem. Grækenland bliver fattigere og tyskland rigere. Grækenland kan ikke gøre andet ind at se til eller træde ud af euroen. Ikke i dag ikke i morgen men på et eller andet tidspunkt tror jeg stadig at de indre spændinger bliver for store.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.