Forvirret..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90336
    AnonymForfatter

    Hej, er der nogen her inde der kan give mig nogen gode råd?
    Jeg har et realkresitlån på 1.238.000 kr i restgæld-og betaler 7% i fast rente, jeg synes jeg betaler alt for mange penge i renter..
    Jeg er meget lun på at lægge lånet om til en F1 lån, men er bare bange for, det måske vil være et forkert valgt i sidste ende.. Kursen på 7 % lånet er lidt over 102 og tror at kursen på F1 lånet er omkrinf kurs 100, hvad synes vil være best at gøre?

    Süm

    #144862
    AnonymForfatter

    Det gør du da også helt klart.

    Afhængighed af hvilken tryghed du foretrækker bør du konvertere lånet ned i:
    a) Et fastforrentet 5% lån
    b) Et F1 flekslån
    c) Et F3 flekslån

    Personligt tror jeg på meget høje rentestigninger om ca. 3 år. Derfor vil jeg helt klart råde dig til at konvertere ned i et fastforrentet 5% lån.

    Hvis du derimod hører til de der kun tror på små rentestigninger, skal du selvfølgelig vælge F1 flekslånet.

    #144884
    thsvForfatter

    Som generalen skriver omlæg til 5% fastforrentet obl.
    Opsig 7% lånet til termin, så det kan indfris til kurs 100 uden differencerenter.
    Næste frist for opsigelse er formentlig d. 1/10!

    Din restgæld vil stige en smule, da 5% obl. pt. er i ca. kurs 98,5.
    Til gengæld vil din rentebetaling falde drastisk.

    #144904
    AnonymForfatter

    Tag F1 og lav så en løbetidsændring ved næste refinansiering, så ydelsen bliver den samme som idag (hvis du ellers kan klare dig for det du har idag).
    Det giver en væsentlig kortere løbetid på lånet.

    Du kan evt. optage lånet så det refinansieres til 31/3-10. Når det refinansieres kan du ændre løbetiden fra 30 år til f.eks. 21 år (udregnes, når man har den nye rente). Hvis så renten stiger til næste refinansiering så kan du forlænge løbetiden så ydelsen bliver den samme som hidtil.

    #144928
    AnonymForfatter

    Tak til alle jeres besvarelser, jeg må indrømme, jeg stadige er ret forvirret over, om jeg skal tage det ene eller andet lån.
    Ved selvfølgelig at 5% obl lånet vil være den sikreste i fremtiden, men kursen er bare meget lav i forhold til den kurs jeg har på mit nuværende 7% obl lån, kursen er på 103..

    Synes virkelig det er svært at træffe et valg..

    #144932
    thsvForfatter

    Dit 7% obl.lån kan jo opsiges til kurs 100 til næste termin.
    Få dit relkreditinstitut til at udregne 2 lånetilbud til dig på hhv.
    omlægning til 5% obl.lån, der er i kurs ca. 98,5 og på et F1-lån, så kan du se forskellen.
    Jo længere du venter, jo længere betaler du 7% i rente af din gæld.

    #144936
    AnonymForfatter

    Kære spørger,

    Jeg tror der er noget du ikke har helt har forstået omkring realkreditsystemet og fastforrentede lån.

    Hvis kursen på fastforrentede lån kommer ret meget over 100, lad os sige 100,25 så lukker obligationsserien for nye udstedelser, mens serien nedenunder bliver standard-udsteldelsesserie.

    Normalt siger man, at kursen som en tommelfingerregel helst skal ligge over 95. En kurs på 98,5 vil man normalt sige er en rigtig god kurs.

    Som THSV meget klart siger, så er dit tilfælde en “clear cut case". For hver dag du betaler 7%, mister du sådan set penge. Det er der ikke nogen grund til. Se at få konverteret til enten et flekslån eller et fastforrentet 5% lån.

    Du skal lade dit valg styre af risikopræference og ikke af om kursen på det fastforrentede lån er 98,5 eller 99,75.

    #144938
    AnonymForfatter

    Tak for jeres gode råd.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.