Kan man optage pant i forældres ejendom?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90335
    AnonymForfatter

    Hej,

    Den bedre halvdel og jeg går og kigger på hus. Vi har fundet et til 1.3 mio som vi godt kunne tænke os. Jeg har så kigget her på siden, og set at det koster omkring 9000. kr om måneden at låne til det. Men hvis man smutter forbi Totalkredits hjemmeside, så koster et 1.3 mio realkredit lån kun 5800 kr. om måneden. Det er da en forskel der er til at tage og føle på.

    Mine forældre har et hus som er vurderet til 2.8, og fuldt betalt tilbage. – efter finanskrisen nok lidt mindre. Er det muligt – hvis de er med på det – at finansiere de sidste 20 % i deres friværdi?

    Eller er der noget man skal være obs på?

    Mvh.

    Morten Imer

    #144850
    AnonymForfatter

    Nej det kan du ikke.

    Men dine forældre kan kautionere for jeres lån, og som sikkerhed for kautionsforpligtelsen kan forældrene så stille deres hus.

    Personligt mener jeg kaution er en dårlig ide (i hvert fald i de fleste tilfælde). Det kan rive familier midt over, når noget mod al forventning pludselig går galt, og kautionsforpligtelsen bliver til blodig virkelighed.

    #144852
    AnonymForfatter

    Ja, det er også det. Det skal vi jo helst ikke ud i. Dælme en skam, det er jo mange penge at spare hver måned.

    #144882
    thsvForfatter

    Lad os sige at i skal finansiere 1,3 mill. i jeres hus:
    80% realkreditlån
    20% Banklån
    Kurs sætter vi til 98,5 for 5 % obl 30 år, Bankrente = 5,4% Nordea Boligkøbsprioritet.

    Lån i forældres hus koster (50% af husets værdi):
    0,3% i bidrag koster 88.120 kr i årlig ydelse eller 64.800 kr netto

    2 lån i eget hus (80% realkredit)
    0,5% i bidrag på realkredit koster ialt 89.830 kr i årlig ydelse eller 65.700 kr netto.
    Der er altså kun 900 kr i årlig besparelse, hvilket skyldes det lave adm.bidrag ved større sikkerhed.

    Det er vigtigt at sammenligne ydelserne for samme lånetype.

    I paksis bør jeres belåning jo nok være således:
    1.070.000 kr i 5% obl. uden afdrag (ca. 1,04 mill. kontant)
    300.000 kr i Banklån til at dække alle omkostninger ved købet.

    Banklånet afdrages først, og kan genbruges, da det fungerer ligesom en kasekredit.

    Held og lykke med købet.

    #144886
    AnonymForfatter

    Jeg har Jyske Bank som min bank, og de har stillet følgende op til mig.

    80% som 5% Obligationslån

    20% som banklån med pålydende rente 8.75%

    Synes det virker trist hvis du kan finde en til 5.4, da det jo er en del billigere. Hvad betyder prioritetslån?

    Jeg synes også at have hørt, at man skal regne med ca. 500 kr. pr. lånt 100.000. Men som det ser ud nu, så skal vi betale 9600 kr. for at låne 1.4 mio. Det hænger da ikke helt sammen?

    #144888
    thsvForfatter

    Tid til at skifte bank!
    8,75% på et boliglån lyder til at være alt for højt.

    Nordeas prioritetslån kan du læse om her:
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b%2baf%2bbolig/Nordea%2bPrioritet%2bBoligk%c3%b8b/823202.html
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%c3%b8b+af+bolig/Nordea+Prioritet+f%c3%a6llestr%c3%a6k/1137042.html
    Bemærk, at realkreditlånet skal være i Nordea Kredit, men det er jo ikke nogen hindring eller ulempe.

    BRF bank tilbyder banklån 80-95% til 5,04% for tiden, mens jyske banks rentesats mest af alt ligner det man forventer på et forbrugslån.

    De 9.600 kr er nok et bruttobeløb, og lyder meget højt.
    5% obl. med afdrag + 10-årigt boliglån til 8,75% får jeg til 9.300 kr, men måske der er medregnet flere ydelser i bankens budget?!

    #144906
    AnonymForfatter

    hey General

    hvad hvis forælderne optager et lån i deres friværdi, ex. et 5% fast forrentet eller f3-f5, så må de vel bruge pengene som de vil…

    hvis så forælderne vælger at låne de samme penge vider til en søn / datter, til samme rente, på et gældsbrev dem indbyrdes og på samme vilkår som deres ejet, er det vel alt andet lige billiger end evt. jyske banks´s rente….?

    mvh

    Multivan

    #144908
    AnonymForfatter

    Vær lige opmærksom på omkostningerne og sikkerhederne ved de forskellige lån.

    Har dine forældre forresten ikke et gammelt ejerpantebrev liggende? Det kunne ligge til sikkerhed for jeres banklån.

    #144910
    thsvForfatter

    1,4 mio.?
    Kostede huset ikke 1,3 mill.?

    Men er banklånet på 300.000 kr, så betyder 3,35% i renteforskel jo immervæk ca. 10.000 kr mere i rente det 1. år ved valg af Jyske bank.

    De 500 kr om måneden er en tommelfingerregel for nettoydelsen incl. afdrag som et gennemsnit af forskellige lån. 500 kr om måneden er jo blot 6.000 kr om året eller 6%, det svarer ca. til den effektive rente for et 5% OA lån incl. låneomk.

    #144916
    AnonymForfatter

    Har rodet lidt rundt i det med prisen. Huset står til 1.4. Men vi har tænkt os at byde omkring de 1.3 da der er flere ting som skal laves. f.eks skal der et nyt badeværelse og nye vinduer i.

    Det virker bare sært, hvis Jyske Bank giver mig Bruttobeløb, fordi så passer mit budget jo ikke. Man laver vel budget ud fra hvad man reelt har, og de penge jeg får tilbage i skat på lånet har jeg jo reelt.

    Jeg skal ikke kunne sige det med ejerpantebrev, men hvilken forskel gør det i forhold til mit lån?

    Angående sikkerhed, så ved jeg ikke hvad der skal stilles af sikkerhed på et huslån, men går ud fra at vi snakker pant i huset? Det er vel meget normalt?

    Jeg har fået min veninde fra Nordea til at lave et boliglån overslag til mig. Pålydende 1.4 mio. Med gebyr og kurssjov er jeg på 1.35 udbetalt. Men har jo stadig lånt de 1.4. Det er til en månedlig ydelse på 5980 kr.

    Jeg kan dog se, at lånet stiger over årene, og at jeg det sidste år skal betale 7506 om måneden.

    Mvh.

    – Morra19

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.