Ændring af lån på sigt.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90332
    AnonymForfatter

    Hej kloge hoveder herinde,

    Først og fremmest tak for mange lærerige svar rundt om i debattrådene,

    Nu til vores sag som egentlig ikke er et problem.
    Vores status er den at vi har købt et hus til 1.3mio i maj, i den forbindelse lavede vi lånet allerede i marts(tror jeg det var). Vi har en fastforrentet 6 %lån, men en kurs på lige knap 98. Det var vi egentlig godt tilfredse med, vi har et fint rådigsbeløb og råd til at spare lidt op ved siden af. ALligevel nager det jo een lidt om ikke man kunne have gjort det hele noget billigere?

    Jeg ved absolut et minimum om banksager, lån og deslige, derfor var det også vigtigt for os med en “fast" fastudgift i vores budget altså fastforrentet lån. tillige låste vi kursen,hvilket gav os en lidt dårlige kurs.

    Når jeg kigger på totalkredit kan keg se at 4%procents lånene er i kurs 91, plus det løse. Det optilmale for os, ville vel være et skift til dette? Altså når kursen bliver bedre ikke sandt? SPørgsmålet er vel egentlig :hvor langt skal kursen op for at det kan betale sig for os atskifte et 4 %?

    JEg ved godt nogle af jer “kloge" vil skrive: " tal da med jeres bankrådgiver" og det kommer vi også helt sikkert til, men når man intet ved på forhånd, så er det altså også svært at vide hvad det er vigtigt at få spurgt om. VI har et fint forhold til hende, det handler sagen slet ikke om, vil bare gerne “klædes på" inden et møde.

    Vi vil naturligvis have vores lån billigst muligt, men “livrem og seler" i form ag fastforrentet lån er et krav.
    På forhånd tak for jeres svar og indspark
    Morten

    #144792
    thsvForfatter

    Regne, regne, jeres obl. hovedstol på det 6% må være ca. 1.070.000 kr, det giver en bruttoydelse på ca. 82.000 kr om året.

    Jeres ydelse vil falde en smule ved omlægning til 5%, ligesom der afdrages lidt mere på lånet, til gengæld stiger restgælden med ca. 26.000 kr, så den lange rente skal nok falde lidt mere, før end jeres lån er modent til en konvertering.
    4% 30 år skal op i kurs 96, før end det er aktuelt i mine øjne.
    En fræk belåning kunne være:
    650K i 5% 30 år OA
    450K i 4% 15 år
    Det giver stadig en ydelse under 80.000 kr om året, og det lille lån er afdraget på 15 år.
    Har I osse et banklån i boligen?

    #144806
    AnonymForfatter

    Generelt bør i ikke optage et obligationslån til under kurs 95, hvis der er andre fastforrentede obligationslån, som har en højere kurs. Jo højere kurs, jo lavere kurstab ved optagelsen af lånet.
    Hvis det skulle være her og nu, er kursen for et 20-årrigt 4% lån ca. 95 for tiden, så i kunne prøve at få banken til at lave en beregning på, om i har råd til det.
    Men ellers har i jo tid til at vente på bedre kurser, hvor høje kurserne når at blive er dog uvist.

    #144820
    thsvForfatter

    Dette lån har ihvertfald noget højere ydelse end 6% lånet, men så er man selvfølgelig osse gældfri om 20 år.
    Ved 1,07 mill i 6% skal der lånes ialt 1,135 i 4% 20 år incl. omk. og så er brutto på ca. 87.000 kr og netto ca. 70.000 kr 1. år.
    Netto stiger altså med ca. 10.000 kr det 1. år.
    Til gengæld stiger afdraget fra 13.200 kr til 35.600 kr det 1. år efter omlægning.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.