Obligationer

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90331
    AnonymForfatter

    Hvis man har en opsparing på fast rente som snart skal reinvesteres får man ikke så høj rente for tiden. Der skulle være nogle obligationer med 1-2 års udløb som er en mulig alternativ, men jeg kan ikke finde oplysninger om dem. Kender nogen noget om disse obligationer? Kan det betale sig?

    #144752
    HalliHalloForfatter

    http://www.fondsborsen.dk kan du finde kuser m.v. på samtlige papirer, der handles på Københavns Fondsbørs.

    Det mest nærliggende er vel iøvrigt at du kontakter din bank.

    #144754
    thsvForfatter

    Nu er den korte rente jo yderst lav, så kursgevinsten ved køb af 2% obligationer er yderst minimal ved så kort løbetid.
    Men umiddelbart er 2% serie 2012 (udløb 1/1-2012) da en nogenlunde mulighed, der giver bedre afkast efter skat end 3% på en opsparingskonto. Husk at kursgevinsten er skattefri, så ved positiv kapitalindkomst, svarer en krone kursgenst til mere end 2 kroner i rente, selv efter skattereformen, hvis man betaler topskat. Kursen er i omegen af 98,8 lige nu. Det er jo den obligation, der ligger bag et F2-lån, der skal refinansieres her til december. Kan pengene bindes et år mere, altså lidt over 3 år (1/1-2013), så er kursen ca. 2 point bedre.

    En hurtig udregning ved kurs 99 incl. omk. for køb af obligationer viser ligevægt mellem 3% i 2 1/4 år og 2% 2012 ved topskat og ny skattesats.
    For 2% 2013 til kurs 97 mod 3½ % over 3 1/4 år bliver fordelen ca. 0,9% ved køb af obligationerne.

    #144758
    thsvForfatter

    Ja, eller læser de investeringsanbefalinger, som f.eks. Jyske bank laver:
    http://www.jyskebank.dk/finansnyt/obligationer/danske/analyseranbefalinger/privatkunde/analyseroganbefalingertilprivatkunder/48821.asp?SiteID=3

    3% skibe 2013 kan osse være 3% RD 2013 istedet.

    #144772
    KrisserForfatter

    Det kommer vel an på hvornår man skal bruge pengene. 3 % RD 2013 udløbet primo januar 2013. 3 % Skibe 2013 udløber medio november 2013. Det er trods alt en væsentlig forskel i løbetid.

    #144774
    KrisserForfatter

    …i øvrigt er der ikke noget der hedder 3 % RD 2013. Det er enten 2 % eller 4 %.

    #144790
    thsvForfatter

    2% skibe 2013 jan hedder serien på Jyske banks side, så mon ikke den udløber i jan 2013!
    Ligesom 2% RD 2013.
    Var jo helt tydeligt, at de 3 % var en skrivefejl, hvis du læste mit tidligere indlæg om 2% RD 2013.
    Men du slog ikke mit link om, åbenbart sjovere at hænge sig i en lille tastefejl.

    #144796
    KrisserForfatter

    Den serie du refererer til har ikke nogen cirkulerende mængde. Jeg ser i øvrigt at skibskreditobligationerne fremadrettet er ændret til to procent og fire procent.

    Min rettelse var ikke ment som en personlig fornærmelse, så lad være med at tage det sådan.

    #144798
    thsvForfatter

    Det var nu bare Jyske banks anbefaling!
    Jeg kender ikke obligationsmarkedet så godt, men det burde obligations-analytikerne hos Jyske bank jo gøre.
    Måske 2% 2013 Skibe er en ny serie, der skal bruges til noget a la F3-lån her i december?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.