købe sommerhus uden medvirken af bank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90328
    AnonymForfatter

    Hej
    Er der nogen her der har erfaringer med at købe sommerhus uden medvirken af en bank. Sagen er den at jeg bor til leje i en billig lejlighed, har godt job og har fået sparet 100.000 op og er i øvrigt gældfri.

    Jeg er typen der sparer op til nyanskaffelser og laver regneark over alle faste og variable udgifter. Det betyder så også at jeg får knopper, når nogen præsenterer mig for et GEBYR. Vel og mærke et gebyr, der kan undgås ved at lave arbejdet selv.

    Nu tænker jeg på at købe et sommerhus der trænger til istandsættelse til ca. 1 mill. (jeg er selv håndværker) og jeg er derfor interesseret i at høre om der er nogen, der ved lidt om hvad mit kapitalbehov vil være for at kunne gennemføre en handel, uden medvirken af banken og dermed spare på omkostningerne.

    #144700
    MichaelForfatter

    Hvis din opsparing var stor nok (min. 400.000) kunne du kontakte et realkreditinstitut direkte og tage et lån derigennem, men da realkreditter kun må belåne fritidshuse 60% er der ingen vej uden om en bank. Eller jo: Der findes diverse sidegadehandlere, som udsteder møgdyre pantebreve, men det kan absolut ikke anbefales. Banken er bedst og billigst til belåning af 60-100% af handelsværdien.

    Iøvrigt er gebyrer for låneoptagelse altså heller ikke SÅ dyre ifht. handelsprisen når man lige ser bort fra tinglysningsafgiften til staten, som du ikke slipper for at betale uanset hvad (medmindre du køber kontant)

    #144702
    thsvForfatter

    Hvad koster sommerhuset?
    Du undgår jo ikke belåning, medmindre du kan købe det kontant og selv har den million til istandsættelse!
    Koster sommerhuset f.eks. 1 mill. får du brug for følgende finansiering:
    600.000 Realkredit (60% belåning max.)
    300.000 Banklån eller Pantebrevslån.
    100.000 i udbetaling

    Hertil kommer så omk. til handlen:
    Stempel på realkredit (10.400 kr) og lånegebyr
    Do. på banklånet (stempel 5,900)
    Stempel på Skøde (7.400 kr)
    Advokat til udarbejdelse af købsaftale og skøde.

    Så i dette eksempel vil dit kapitalbehov være 2,1 millioner for at minimere gebyrer, eller ca. 1,5 million for at undgå banken.

    #144704
    AnonymForfatter

    Ups – jeg kan se at sætningen “at købe et sommerhus der trænger til istandsættelse til ca. 1 mill." ikke var helt smart formuleret :-). Der er tale om at huset koster 1. mill.

    Tak for svarene til begge.
    Flere herinde spår jo at der må regnes med rentestigninger i fremtiden. Det betyder vel så at sommerhuse og specielt sommerhuse der trænger til istandsættelse vil falde i pris eller?. Jeg tror jeg vil klappe hesten lidt og se tiden og markedet lidt mere an. Om ikke andet så forbedres mine købsmuligheder hver måned når min opsparing stiger.

    #144712
    thsvForfatter

    OK, var vel osse det jeg var lidt inde på.
    Træk en million fra mine beløb i så fald.
    Så skal banken undgås ved købet skal du have ca. 450.000 kr kontant her og nu.
    Og ca. 1,05 millioner for rent kontantkøb.

    Sommerhuse er farlige at købe som investering, men glimrende, hvis man vil beholde det.
    Prisniveauet bør være som i 2000 plus ca. 40% for at gøre en fornuftig handel på langt sigt.
    Priserne på fast ejendom følger over en lang tidsperiode udviklingen i lønnen (inflationen), men ikke forbrugerprisindexet, da dette har ligget under inflationen de seneste 20 år.

    #144734
    AnonymForfatter

    Umiddelbart kan jeg regne mig frem til at priserne i mæglerens vindue stadig er meget optimistiske. De annoncerede priser skal vist bare tages som et forhandlingsoplæg. Jeg har talt med flere mæglere og de er hurtige til at sige: “Man er jo altid velkommen til at komme med bud!"

    Jeg kan ikke helt slippe den der med gebyroverfølsomheden.
    Er der nogle steder i handelsprocessen man kan gøre noget selv ?
    Jeg tænker på noget papirarbejde, refusionsopgørelse eller lignende ?

    #144736
    AnonymForfatter

    Bare for at være nysgerrig. Men hvilke gebyrer er det du ville spare ved selv at lave arbejdet?

    #144738
    AnonymForfatter

    Gebyrer er nok ikke et dækkende ord, da det drejer sig om alle former for omkostninger i forbindelse med en handel.

    #144740
    NultopskatForfatter

    Tjae..hvis du f.eks selv kan finde ud af at samle papirene fra kreditforeningen + dit skøde og lægge i en kuvert, sammen med en check pålydende tinglysningsgebyr skrive dommer kontorets adresse på kuverten og sætte et frimærke på og putte brevet i postkassen har du sparet ca. 3.000 kr.

    Det var den lette del

    Hvis du yderligere kan finde ud af at kopiere slutseddlen, så har du sparet advokat til skødeskrivning på mellem 5 og 15.000 kr + moms…

    #144742
    AnonymForfatter

    Til NulTopskat:

    Ja uha… det lyder fint og flot.

    Men som overksriften på dette indlæg antyder, tænkte jeg at det vel er banken og hermed bankens gebyrer for deres arbejde mv. som han ønsker at slippe for.
    Jeg kan også stille spørgsmålet på en anden måde:
    Tror han at et hjemmelavet Excel budget, betyder at banken bare ser på bundlinien –> stoler på det –> udfærdiger alle dokuementer + stiller garantier –> siger tak for en god handel og giver ham en mappe og 2 reklamekuglepenne –> Og slutter af med at sige:
    “ja kære kunde, det skal du selvfølgelig ikke betale for. vores udvikling af edb systemer betaler vi ikke for. Vi betaler heller ikke husleje. Og kontorartikler og vores medarbejdere arbejder gratis"….. 🙂

    I øvrigt er det nok ikke en god idé at spare 8000 kr på en advokat. Hvis han har brug for hjælp til at udregne finansieringsbehov, går jeg ikke ud fra at han har nok juridisk indblik til selv at skrive skøde.
    (Dette er ikke kritik at LDS, som jeg til dels godt kan forstå, men modsvar til nultopskat)

    #144746
    NultopskatForfatter

    Jeg synes, at du skulle tage at lære at læse…
    Eller i det mindste undlade at pådutte mig meninger.

    Jeg skrev udtrykkeligt “advokat til skødeskrivning" Der står INTET i mit indlæg om rådgivning og advokat bistand.

    #144748
    AnonymForfatter

    Det er rigtigt at jeg prøver at finde ud hvad det er præcist banken gør i forbindelse med en bolighandel.(som jeg måske selv kunne gøre)

    En ting er at banken kigger budget og vurderer rådighedsbeløb, fornuften i købet o.s.v. o.s.v. og bevilling af et lån.

    En anden ting er vel det arbejde der skal gøres, hvis handlen så skal gennemføres. Det er netop den del jeg gerne vil vide mere om. Når jeg ved det kan jeg jo gå et skridt videre og vurdere om det er noget jeg selv kan finde ud af og om det er bøvlet værd.
    Jeg kan se det er noget med sikkerhedsstillelse indtil nye lån kommer på plads, men derudover..

    Jeg kunne selvfølgelig spørge banken (det gør jeg nu også) men det er jo lidt som at spørge sin frisør om han mener jeg trænger til at blive klippet 🙂

    Rundt om på nettet har jeg fundet rigtig mange gode sider der handler om hvorledes en typisk bolighandel forløber. Ud fra dette vurderer jeg at penge til en advokat er givet godt ud. Alene det at mægler er sælgers mand og at det vel ofte er ham der præsenterer et udkast til købsaftale gør det det nødvendigt at køber tjekker at der fx ikke er taget urimelige forbehold eller lign.

    tomadeira – Jeg læser dit indlæg således at du tror jeg vil have bankens ydelser men ikke regningen. Dette er ikke tilfældet. Det er mere et forsøg på at tage et større ansvar mod selvfølgelig at spare omkostninger. I øvrigt søgte jeg ikke hjælp til at udregne financieringsbehov forstået som hvor meget der kan lånes i kreditforening mv., men det er da fint at thsh skrev lidt om det – især gebyromkostningerne blev jeg klogere på.

    Nultopskat – dit svar om den lette del kan jeg bruge. Da jeg bor i gåafstand i forhold til mægler, bank, kreditinstitut og dommerkontor ønsker jeg jo ikke at bruge flere tusinde kr. på at andre skal putte i kuvert og sende.

    #144750
    HalliHalloForfatter

    Det var da eller et lidt underligt spørgsmål du stiller….

    Du hævder du er håndværker, så jeg forstår ikke at du vil sidde oppe hele natten og bryde din lille hjerne med at spare et par få tusinde kroner, som i sidste ende kan blive dyre penge at spare, hvis du nu laver noget forkert. Du skal lave det du er god til og lade andre gøre det de er gode til.

    Det er vel ikke uden grund at en håndværker står 4 år i lære, og en bankmand ligeledes 3-4 år. eller mener du at jeg kan mure en væg ligeså godt op som en uddannet murer?

    Det er selvfølgelig helt op til dig selv at ordne det hele selv, men selv mange mennesker der har mere forstand på det end dig gider ikke selv rode med det og betaler sig fra det, hvilket jeg også til enhver tid ville gøre.

    Jeg har slutteligt hørt om mange der har fortrudt at de har lavet skødet selv, da de ikke har kunnet gennemskue det hele og i sidste ende har det kostet dem mange penge.

    #144756
    OpgaveForfatter

    Faktisk et rigtig godt eksempel HalliHallo…

    Jeg vil nu også fraråde at du selv laver papirarbejdet, for at spare lidt penge. Tror nu heller ikke at fx banken, vil lade dig tinglyse deres sikkerhed, og det er ikke bare at sætte et frimærke på en kuvert og som jeg læser skal du jo låne penge i banken, hvis ikke du skal spare op i lang tid endnu.

    Brug pengene på en professionel rådgivning og spar selv tiden på alt det, hvor du i stedet kan bruge tiden på din familie, venner osv. og ikke behøver gå at tænke på om tingene nu er rigtige osv. Bare min mening.

    #144760
    thsvForfatter

    Reelt set er det vel disse omkostninger, der kan spares på:
    Tinglysningsservice for Pantebrev til realkredit (1.500-3.000 kr)
    Skrivning af skøde + udarb. af refusionsopgørelse (4-5.000 kr)

    Alle de øvrige gebyrer ved handelen er jo faste:
    tinglysnings- og stempelafgift til staten
    låneomk. til realkreditinstitut
    lånegebyr for banklånet (incl. tinglysning af deres pant)

    Boligadvokaten kan jo let være den type, der blot ordner det juridske, skriver skødet og ordner refusionsopgørelsen.
    Husets stand kan du jo som håndværker let selv bedømme.

    Jeg ville ikke spare på disse poster, hvis jeg stod foran et køb, men enig, der er godt mange gebyrer og afgifter ved at købe en bolig og optage belåning i den.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.