Jeg synes måske nok

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90327
    AnonymForfatter

    at man burde se lidt mere på de indlæg som kommer. Jeg finder det ganske uforskammet og arrogant, at man slipper afsted med at være fordømmende istedet for måske at give et godt råd til de mennesker som spørg efter det. Det er da ikke okay at give folk endnu et dunk i hovedet hvis man i forvejen er nede og bide i græsset. Der må da være grænser for indlæg som kan være uforskammet og fornærmende. Eller har jeg uret?
    Tutten48

    #144632
    AnonymForfatter

    Igen når samme tåbelige indlæg gentager sig så forstår man personers handlemåde her på forummet.

    Og hvad er tåbeligt .. ja som jeg også skrev tidligere så RKI/Hvor kan man låne… INGEN STEDER ..

    /FuTu

    #144638
    AnonymForfatter

    Det er ikke ligesom det som er et issue men nærmere en arroganrt holdning til folk som spørge om hjælp. Du har da ret i at folk som står i RKI ikke bør kunne låne. Men ikke alle er selvforskyldt i det. Og tro mig jeg kender til det selvom det er mange år siden. Så igen – lad vær med at være fordømmende for nogen gange er folk altså ikke selv skyld i det. Specielt ikke – hvis du i øvrigt gider at sætte dig lidt ind i tingene – så når man er gift så hæfter begge parter hvis man ikke har været så klog at have særeje eller ægtepagt. Så hæfter man uanset om man har været medunderskriver eller ej. Det lærte jeg for 20 år siden og er da heldigvis ude af det nu ….. men det er ikke forkert at spørge hvorvidt man kan komme ud af sin gæld. Og det sidste man har brug for er da dumsmarte bemærkninger
    Tutten48

    #144640
    AnonymForfatter

    Nu er jeg hverken fordømmende eller andet .. men faktum er stadigvæk og har længe været at står du i RKI så er du ikke kreditværdig og derfor ikke særlig interessant at låne penge ud til … om det er bank eller andre.

    Har aldrig hørt at man hæfter for noget man ikke har skrevet under på .. den lyder underlig .. men fair nok hvis du har oplevet det så er det jo nok rigtig nok …

    #144642
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke klar over, hvad nogen af parterne henviser til i denne tråd.

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på ordsproget: Sandheden er ilde hørt

    Man bør naturligvis ikke tale ned til folk, som beder om hjælp.

    Med nogle af spørgsmålene på debatten, kan det imidlertid være svært at se, om folk har prøvet bare at læse, hvad de selv spørger om. Nogle spørgsmål virker næsten så tåbelige, at man kan få fornemmelsen af, at folk “tager pis på en". Man må jo godt “tænke selv".

    Med andre indlæg kan det til tider være yderst svært at finde ud af, hvad spørgers reelle motiv er. Det virker ikke altid til, at man søger reelt råd, men måske en “nem" måde at slippe ud at ting på.

    Det ændre ikke ved, at man naturligvis bør tale ordentlig til hinanden.

    Som spørger må man imidlertid også indstille sig på til tider at få sandheden at vide! Og DET kan godt gøre ondt.

    Spørgsmålet er, om det ikke er bedst, at få det at vide fra start af, i stedet for at trippe rund om svaret.

    Med hensyn til at havne i RKI…

    Hvis ikke det er ens egen skyld, hvis er det så? Jeg håber i hvert fald ikke, at tutten48’s bemærkning om “Men ikke alle er selvforskyldt i det." henviser til, at “det er samfundets skyld".

    Vi kan naturligvis sætte os tilbage i stolen og give andre skyld for vor egne ulykker. Det er ofte det, som kendetegner velfærdssamfundet, hvor stort set alle de seneste mange år har haft rigeligt med penge til sig selv.

    Man kan også vælge at tage ansvar for sit eget liv! Det kan være hårdt, medgivet. Men det er ofte den eneste vej videre – i hvert fald den bedste og mest lærerige.

    Personligt “køber jeg" jeg dog ikke ideen med “stakkels lille mig, som uforskyldt er kommet i RKI".
    Der kan være omstændigheder/hændelser i ens liv, som man ikke selv er skyld i – du kan f.eks. blive fyrret, boligpriserne kan styrtdykke eller du kan gifte dig med en person, som har stor gæld. Det var imidlertid dig selv, som optog lånet, købte boligen eller giftede dig med “stodderen", eller hvad der nu har været baggrunden for, at du er havnet i RKI.

    Jeg har i hvert fald sjældent hørt om folk, som er blevet truet til at skrive under på lån/købe en bolig med “en pistol for tindingen".

    #144644
    AnonymForfatter

    Gid fader bevar mig vel – så burde su sætte dig lidt ind i diverse lovgivninger inden du giver din mening tilkende
    Tutten 48

    #144646
    AnonymForfatter

    Nu skal du vist selv passe på formuleringen herinde Tut…

    Husk på at man havner kun i RKI hvis man ikke kan betale .. så det er jo helt og holdent ens eget problem. Diverse dårlige undskyldninger er uinteressante både for os og RKI :o)

    #144650
    AnonymForfatter

    Hej igen
    Du har så absolut ret i man selv er herre over sin egen situation. Men nogen gange (som jeg selv var lidt over 20 år siden ganske naiv) troede jeg ikke på at man kunne hæfte for modpartens gæld når man var gift og ikke vidste hvad modparten lånet/underskrev på. Jeg blev dog klogere. Det måtte jeg lære af og jeg er da heldigvis på rette fod i dag økonomisk. Jeg bliver blot ked af når folk ikke taler/skriver pænt til hinanden. Nogen er måske kommeet ud i situtation som de ikke selv kunne forudse og derfor søger råd på denne site. Du har da også ret i at visse sprøgsmål her på debatten virker lidt for banale og dumagtige.

    Tak for dine kloge ord – det understøtter ligesom det jeg har skrevet og som jeg stadigvæk mener. Man bør holde tonen på site pæne og noble unden at være arrogant eller nedladende. Det bliver folk som er kommet i en ulykke situation bare mere kede af. Jeg mener man istedet både rådgive om en eventuel gældsanering eller søge hjælp hos kommunen.

    Tutten48

    #144652
    AnonymForfatter

    Acheronian
    Jeg er altid varsom med hvad jeg skriver og igen vil jeg fastholde, at du høre til de mennesker som fordømmer og ikke rigtig sætter dig ind i situationen. LOL

    #144656
    jens38Forfatter

    tror faktisk mange af dem der svarer folk nedladende herinde på dette forum,eller ihvertfald en del af dem,ikke selv har alt for meget styr på deres egen økonomi,hvis deres job ryger sig en tur,pga krisen…
    Mange er bedrevidende,virker som om de har styr på tingene,ude i det virkelige liv.
    Mon ikke det samme gør sig gældende her i nogle tilfælde?
    Mange indleder jo brevet med at skrive at de godt ved at de har dummet sig.
    Dog kun fordi at de har et godt job,ryger dette,ser man meget ofte at det er den slags mennesker,der gir udtryk for at de har mest styr på tingene,falder dybest ned.
    Jo mere folk tjener,jo større gæld i hus bil osv….
    Sådan er det rigtig tit ihvertfald
    Så den slags mennesker der har den opførsel overfor andre der er i økonomisk uføre og ber om et godt råd,og får sådan et svar der er nedladende,tag ikke dette svar for noget som helst,de er bare ude på at hævde dem selv,få egen tilfredsstillelse….
    og,ja,jeg har ingen gæld,sparer altid op til mine materialistiske drømme….
    Har jeg lidt ret i dette?
    ku faktisk være spændende at få en konstruktiv debat ud af dette.

    #144660
    testForfatter

    der er et par faktuelle fejl i noget af det der skrives her

    Tutte. I et ægteskab har man særråden og særhæften. Du hæfter som udgangspunkt ikke for din ægtefældels gæld. Undtagelsen er naturligvis den gæld i stifter i fællesskab der kan kreditor som ved alle andre gældforhold hvor man hæfter kollektivt selv vælge hvem af skyderne man går efter når der er konstateret misligholdelse. Men ja jeg kender da også en kvinde som stadig betaler af på den gæld hendes tidlligere mand var med til at stifte. Men som hun siger var hun naiv og overlod styringen til ham. Hun giver sjovt nok ikke andre ind sig selv skylde og hun kom faktisk ikke i RKI så vidt jeg ved.

    vedr. RIK man komme altså ikke i RKI uden at have pådraget sig gældforpligtigelser der er større ind dem man kan gabe over.

    Jensen. Vedr krisen. Ja jeg er selv ramt af den. For første gang i mit liv skal jeg til at være arbejdsløs. Det morsomme er så at min samlede gælde mikroskopisk i forhold til mange af dem der skriver her. Forholdet mellem vores årlige indtægt og gæld er faktisk kun 0,8 så vores gæld er kun en lidt større ind vores indtægt pr år før skat. Men jo jeg kender da også nogen der har mindre indtægt ind os og en gæld på over 2 mill. Hvorfor? Jo de kunne ikke nøjes med et brugt bil som os og de lånet hele beløbet til huset plus forbedring.

    Er det synd for dem? Ja gu er det så.

    Er det deres egen skyld? Ja gu er det så.

    #144670
    AnonymForfatter

    Test:
    En brugt bil behøver altså ikke at skabe sikkerhed for en god økonomi – mange gange er det vist bedre, at købe en ny.
    Sygdom kan ændre ens økonomi totalt – og det er ikke din egen skyld altid.
    Så vi må nok tænke lidt bredere – når vi siger “ens egen skyld"

    #144680
    jens38Forfatter

    Mener bare,at det er ikke alle der har fået en opdragelse der er økonomisk ansvarlig,hvordan mon de børn mon klarer sig i fremtiden,dem der har oplevet den store boligboble?dem hvor forældrene belånte ejendommen/sommerhuset,og bare købte og købte,pengene kom jo faktisk dumpende ned fra himlen i den periode,og det har de unge jo set fra første parket,ska man noget her i livet,ha status osv,låner vi da bare….
    blir spændende at se hvordan det kommer til at gå.
    Godt nok har de fleste banker lukket kassen lidt mere i,men der er vist mange måder at låne penge på idag,hurtig/sms lån osv….

    #144688
    MichaelForfatter

    Tutten48 har vist ikke fulgt med herinde særlig længe. Der ER skam givet mange gode råd til de evindelige RKI-spørgsmål. Vi er mange der detaljeret har beskrevet hvordan man kan ændre sin livsstil og barbere ned på de mange udgifter så der er mere til at afdrage på gælden. Der er givet gode råd til stort set alle poster på et almindeligt husholdningsbudget og hvordan hver enkelt post optimeres. ALT er blevet vendt og drejet til ukendelighed og der er faktisk ikke meget mere suppe at koge på det ben.

    Sagen er jo bare, at ovenstående IKKE er svar på spørgsmålet “Hvor kan jeg låne selvom jeg er i RKI". Folk stiller sig ikke tilfredse med svarene fordi de jo ikke løser problemet i en håndevending. Et lån her og nu anses af mange gældsplagede stadig som løsningen på deres problemer og bevares: det ER da også en løsning – ihvertfald indtil næste d. 1. i måneden hvor problemerne så er blevet endnu større.

    Så derfor gider jeg og mange andre ikke fyre samme svada af igen og igen og igen. Istedet kan det snart verdensberømte spørgsmål på Mybanker besvares enkelt: Ingen steder. Jeg er bedøvende ligeglad med hvem der har skylden for gældsproblemerne. En dum mand, arbejdsløshed, sygdom, ludomani, umådelholdent forbrug, faldende boligpriser osv osv osv. Uanset hvordan man vender og drejer det – uanset om trådstarter er mere eller mindre “selvforskyldt", ja så er svaret på spørgsmålet STADIG det samme: Du kan IKKE låne én eneste krone nogen steder overhovedet.

    Alene det faktum, at nye tråde oprettes og det samme spørgsmål stilles igen og igen fortæller mig, at trådstarter ikke gider bruge så meget som 15 min. på at læse andre svar på samme problematik, men bare ønsker snuptags-løsningen i form af endnu et lån her og nu. Det er trættende og enerverende og derfor fortjener disse mennesker ikke, at vi bruger tid på endnu engang at fremlægge forslag til rekonstruktion af økonomien.

    #144718
    testForfatter

    ja sygdom kan give en indtægts nedgang som man ikke har regnet med. Men i gamle dage lave man også et budget ved huskøb ud fra at en blev arbejdsløs.

    brugt bil kontra ny ja ja men en brugt bil er nu billigere og hvis man låner til en ny over for lang tid tja har man så råd til at købe ne ny?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.