Andelskassen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • testForfatter
    Indlæg
  • #90314
    testForfatter

    hej er der nogen der har en holding til om de er solide eller det er næste amagerbank?

    #144360
    AnonymForfatter

    Kommer an på hvilken andelskasse du spørger om.

    Hvis du taler om den meget store bank med over 70 filialer, som heder SDA, Sammenslutningen af Danske Andelskasser, så er der tale om en ganske solid bank.

    SDA består af 22 forskellige andelskassebrands.

    Hvordan situationen er i mange af de små selvstændige andelskasser, har jer derimod ikke nogen indsigt i.

    #144362
    testForfatter

    ja det er en af kasserne i SDA jeg overvejer at blive kunde i som alternativ til EIK bank.

    #144386
    AnonymForfatter

    Vær opmærksom på at det ofte er et krav at man køber et eller flere andelsbeviser for at få de gode renter i andelskasserne.

    #144414
    testForfatter

    ja det er jeg opmærksom på og det har jeg også tænkt mig at gøre

    #144440
    AnonymForfatter

    De der 200 kr man skal købe andelskapital for i en SDA-andelskasse kan de fleste nu nok overleve.

    Et værre problem med SDA Andelskasserne er ganske enkelt, at Andelskassens priser simpelthen er for høje. Det er ikke nogen billig bank. Min kæreste har været kunde i banken, og forlod den, efter et mislykket forsøg på at forhandle prisen på billånet ned. Danske Bank kom med et langt mere favorabelt tilbud.

    EIK Bank synes jeg heller ikke er noget godt alternativ, fordi banken er relativt presset i øjeblikket. Dette afspejles i EIK Banks priser. Banken er ikke specielt billig mere. Og en internetbank bør efter min mening være billigere end en almindelig bank, fordi man får ringere (eller ingen) filialservice.

    Man kan ikke give nogen generelle anbefalinger der siger “X Bank" er altid bedst. Bankernes priser på de enkelte produkter svinger meget, og derfor skal man altid vælge bank efter individuelt behov. Typisk er det også en god ide ikke at samle alle forretninger i samme bank.

    Jeg vil dog sige, at Danske Bank’s 24-7 konto er meget attraktiv for almindelige lønkontokunder. Renten på en kassekredit på op til 100.000 uden sikkerhed, på mastercardet og american ekspres kortet er kun 7,7%. Derudover har Danske Bank og Nordea faktisk relativt gode priser på både boliglån og billån, men igen, det afgørende er ikke så meget listeprisen, men derimod hvilke priser man efter konkret vurdering og forhandling kan nå frem til. Så vidt jeg husker ligger Danske Banks rente på andelsboliglån i intervallet 5,0-10,5%. Det gør prislisten fuldkommen ubrugelig. Betaler man 5% for et andelsboliglån med belåning ud over 80% af ABF-værdien, er det billigt. Betaler man 10,5% er det uhørt dyrt.

    #144442
    HalliHalloForfatter

    Jeg ved godt du ikke kan lide EIK-bank, hvorfor jeg endnu engang vil påstå at det er en af de bedste og ikke mindst billigste banker i Danmark.

    Når jeg tidligere personligt har været inde i Danske Bank for at forhøre mig om simple ting, så har jeg i halvdelen af tilfældene ikke kunne få noget brugbart svar på mine spørgsmål.

    Derimod har jeg altid fået gode svar og rigtige ved henvendelse til EIK-Bank.

    Så jeg kan fortsat varmt anbefale EIK-banken. At banken ikke giver mere 0,75% rente på lønkontoen er jeg ligeglad med, da jeg alligevel aldrig har mange penge på denne konto. Ander banker giver vel oftest endnu mindre, de fleste giver slet ingenting.

    #144450
    AnonymForfatter

    Tja, Danske Bank giver 1,75% på Danske Netopsparing, som er en “semi-bindingskonto".

    Der er ingen dekort, hvis man hæver når man hæver på kontoen, men der tilskrives ikke rente på kontoen i den måned, hvor pengene hæves.

    Det er en meget attraktiv anbringelsesform, hvis man har en formodning om man ikke skal bruge opsparingen lige her og nu, men dog er lidt usikker på om man kan få brug for pengene om fx 6 måneder.

    Her ved er den reelle dekort kun 0,15% og ikke 1-1,5%, som den er på mange andre bankers bindingkonti.

    #144452
    HalliHalloForfatter

    Jeg havde lige skrevet en hel del om Danske Netopsparing, men så forsvandt det lige pludselig. Underligt ikke…

    Jeg har selv tidligere haft sådan en konto, men kan ikke anbefale nogen at oprette sådan en konto, da den er for forbrugerfjendsk i mine øjne. Jeg skulle bruge mine penge den 1. i måneden, men da det var en lørdag kunne jeg først overføre pengene den 3., og først den 4. kunne jeg disponere over pengene. Og ingen renter for disse 4 dage.

    Så jeg vil opfordre enhver til at holde fingrene væk fra det “Bondefangerprodukt". Jeg foretrækker enkle indlånsprodukter, hvor man kan hæve til enhver tid uden at miste allerede optjente renter.

    #144458
    AnonymForfatter

    Du har bondefanget dig selv, fordi du ikke har forstået hvad produktet går ud på !

    Det fremgår meget klart hvad reglerne er for Danske Netopsparing. Jeg er udemærket tilfreds med produktet.

    Mig bekendt har ingen bank en rente på 1,75% uden binding og med en ganske minimal rentedekort på kun 0,15% i den måned hvor du hæver pengene.

    Men det er da klar, at hvis du hæver hver 2. måned på den konto, jammen så er produktet helt og aldeles uegnet til dit behov. I så tilfælde er du bedre tjent med en konto hvor du kan hæve og sætte ind fuldkommen frit, selv om renten måske kun er 1%.

    Jeg vil dog sige at hvis du sammenligner med EIK banks opsparingskonto, og forudsætningen er du hæver hver anden måned, så er renten hos EIK Bank 0,75% mens den gennnemsnitlige rente hos Danske Bank er (0,5×1,75% + 0,5×0%) = 0,875%

    Ergo 24-7 kontoen er stadig at foretrække over Danske Bank.

    Ønsker man at hæve penge hver måned på sin opsparingskonto, skal man naturligvis ikke have en Danske Netopsparing!

    #144460
    HalliHalloForfatter

    Nej, jeg har ikke bondefanget mig selv – læste betingelserne godt igennem og forstod da også det hele. Men det er der med garanti mange kunder der ikke gør eller måske over lang tid ikke længere kan huske hvilke betingelser, der nu er knyttet lige til den kontotype.

    Og husk alt under 40.000 kr. på kontoen forrentes ikke.

    Hvis du og andre vil nøjes med 1,75% i rente, så er “BRF-HøjrenteKontoen" da betydeligt bedre, da den også giver 1,75% i rente (fra den 1 kr.vel og mærke), og du får renter indtil den dato du hæver pengene.

    Du må da give mig ret i at det produkt er bedre end Danske Netopsparing, og især for personer, der har svært ved at læse mærkelige regler og bestemmelser igennem og ikke mindst kunne huske dem.

    #144462
    AnonymForfatter

    Nordea har en “Pluskonto Fri". Er saldoen over kr. 50.000 og under kr. 500.000 giver den pt. 1,75% i rente af HELE saldoen. Variabel rente.

    Dog gives der ingen rente i den måned, hvor der hæves på kontoen.

    Er saldoen under kr. 50.000 får man kun 0,125% i rente og beløb over kr. 500.000 giver også kun 0,125% i rente.

    #144466
    AnonymForfatter

    En rettelse til ovenstående: På Nordeas hjemmeside står renten nu til kun 1,25%, men på min netbank står renten som 1,75%!!!

    #144472
    testForfatter

    helt rigtigt GP at hvad der er den bedste bank afhænger af hvad man har brugfor. Det jeg ligger vægt på hos andels kassen er at mine børn kan fået gratis 24 timers hæve kort jeg selv også. f.eks. tager danske bank faktisk penge for at man hæver i deres automat om natten selv om man er kunde i banken. Da jeg sammeligende sidste gav andelskassen rimelige indlås renter og gratis visakort, net bank ogsåvidre til andelshavere.

    jeg har kun boliglån og renger ikke med at det vil ændre sig så for mig er prisen eller gebyrne på deres lån ikke en paramter. Jeg renger nu med forsat at ha en “en krones konto" i eikbank, men forel’bigt “tæller jeg stadig på knapperen" med hvad lån jeg skal lave.

    i øvrigt er det helt rigtigt at bla. min modstand mod eik bank bunder i den behandling jeg mener at have modtaget og jeg mener også at bankens soliditet eller mangle på sammen er et problem

    #144474
    AnonymForfatter

    HalliHallo,

    Der er to betingelser ved den konto:
    a) Saldoen skal være over 40.000 for at der tilskrives rente.
    b) Der tilskrives ikke rente i den måned hvor der forekommer en eller flere transaktioner.

    Det fremgår endda i meget pædagogiske vendinger af Danske Banks hjemmeside. Derudover fremgår det af de papirer du ved oprettelse får på skrift.

    Det er så simpelt, at selv et 7 årigt barn kan forstå det. Jeg skal undlade at gætte på hvordan du så alligevel kunne misforstå de to betingelser.

    Det er iøvrigt almindelig praksis at højrentekonti har et eller andet mindstekrav til saldo.

    Lad nu være med at gøre forbrugerne dummere end de er. Danskerne er faktisk generelt ret indsigtsfulde.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.