Omlægge 6% kreditforeningslån rest 23 år & 450.000 kr.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90308
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne spare penge, på mit Nordea kreditforeningslån med fastrente på 6%(eff.6,5) h.stol 430.000 kr. rest løbetid på 23 år.
    Har evt. råd til at betale mere pr. md. i afdrag(nu netto ca.2980kr/md), og evt. nedbringe h.stol med ca. 50.000kr.

    Hvilke lån er mest fordelagtig og med færeste omkostninger og hvornår skal jeg evt. omlægge, for at opnå bedste kurs og rente.

    På forhånd tak.

    Med venlig hilsen
    Kenneth Viborg

    #144322
    thsvForfatter

    Et lille lån, og usikkerhed om, hvor meget, der kan afdrages!
    En boligprioritet er det ideelle lån for dig.
    Nordea bank er netop de billigste med en rentesats på 3,15%, der reguleres i takt med at nationalbanken ændrer deres rente.
    Fordelen er at hele dit indestående vil blive forrentet til samme rentesats.
    Har du således 100.000 kr i indlån, og et lån på ialt 400.000 kr, skal der kun betales renter af de 300.000 kr., og de 100.000 kr kan stadig høves fra dag-til-dag.
    Ulempen er den variable rente, som let kan stige 3-4% de næste 3-4 år.

    Alternativt kan du omlægge dit lån til 4% 15 år til kurs ca. 97,5, idet du du udnytter stemplet (1,5%), der kan overføres (formentlig de 430.000 kr). Så stiger den mdl. ydelse en smule, men lånet er betalt ud på 15 år, med kendt rente.

    Husk, at 6% lånet skal opsiges til termin, da kursen ellers er over 100, eller der skal betales differnece-renter.

    #144344
    AnonymForfatter

    Tak for Svar

    Boligprioritet hvad er det for lånetype.

    Hvad kan jeg ca. spare.
    Hvad er afdrag.
    Hvad er løbetid.
    Det lyder lidt som en stor kassekredit, med sikkerhed i min ejendom.
    Hvis besparelsen, er det difference mellem 3,15 og 4,5 %, lyder det som om det er en lille besparelse, i forhold til risiko, hvis renten kun må stig ca. 1,35% før det overstiger de 4,5% for obl. lån, incl. bidrag og omkostninger.
    Risko skal jo gerne stå mål med evt. besparelse eller fortjenste.
    Kan godt afdrage ca. 3-500kr. ekstra pr. md.. ca. 3300-3500kr./md. for at skære ned på løbetid.

    På forhånd tak
    og
    Hav en god dag.

    #144348
    thsvForfatter

    Boligprioritet er jo ganske rigtigt som en kassekredit, men til en lav rente.
    Løbetid er op til 30 år, og normalt afdrages der på maksimum som et normalt 30-års lån.
    Du får derfor samme rente af dit indestående, som du betaler i rente.

    Renten på det foreslåede 4% 15 år er ca. 4,78% incl. bidrag og kurstab.
    Bruttoydelsen på 450.000 kr i 4% 15 år vil være 3.452 kr månedligt, og der vil blive udbetalt ca. 430.000 kr efter kurstab og omkostninger.

    Det er dette lån, du skal vælge, hvis du er nervøs for rentestigninger, og ønsker lavest mulig rente ved en kortere løbetid.

    #144674
    AnonymForfatter

    Hvilken dato er den mest fordel, hvis man vil spare kurstab på gamle lån, samt kurssikring af nye lån.
    På forhånd tak.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.