Hvad gør vi nu?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90306
    AnonymForfatter

    Sagen kort:

    2007 køber hus til 1,55 uden at have penge opsparet – ikke særlig smart, men nødvendigt.
    Låner yderligere 50000 til forbedringer i huset. Banken fastsætter hvilket beløb der skal afbetales til lån pr mdr. Vi burde selvfølgelig selv ha efterregnet men med 4 forskellige lån til 4 forskellige renter havde vi ikke overskudet til at sætte os grundigt nok ind i det. DUMT! For det viser sig at beløbet er for lavt – faktisk 500 kr i mdr for lavt hvilket har bevirket at vi nu skylder 1,7 mill på huset.

    Vi føler os SÅ dumme og naive, så ingen grund til at påpege det åbenlyse.

    Det jeg gerne vil vide er: Har banken noget som helst ansvar overfor os i situationen? Findes der en bank der vil antage os som kunder? Jeg har kontaktet PenSam, de er ikke interesseret…

    På forhånd tak
    Newbii

    #144218
    thsvForfatter

    Det er da ikke sikkert, at banken har lavet en fejl.

    Den variable rente på lån er jo steget siden 2007, f.eks. er F1-lånene refinansieret til ca. 5,2% for hele 2009, hvor det må forventes at renten på disse kommer under 3 % for 2010. Ligeledes kan kurserne på evt. obl.lån være steget, således at jeres gæld optaget til kurs 95 nu er i kurs 100. Så det er meget svært at udtale sig, uden at kende jeres 4 lån!

    #144308
    AnonymForfatter

    Eksempel:
    Pris 1,55 mio. + 50.000 kr. til forbedringer + ca. 35.000 kr. i omkostninger ved huskøbet + evt. kurstab på ca. 65.000 kr. ved optagelse af realkreditlånet (80% af 1,55 mio. ved en kurs på 95) = 1.700.000

    Hvis de 50.000 kr. til forbedringer blev lagt oveni jeres boliglån, svarer det ca. til merydelse på 500 kr./md. Mon det er her kommunikationen er gået galt?

    #144312
    AnonymForfatter

    Lad os nu se hvordan refinansieringen til december går, før vi udsteder alt for skråsikre garantier for at flexrenten kommer under 3%.

    Der skal denne gang sælges obligationer for over 600 mia. kr, + staten skal sælge nye obligationer til at finansiere det eksplosive statsunderskud på 100 mia. i 2009 + realkreditinstituttterne er ved at få deres kreditvurdering nedgraderet.

    Går refinansieringsprocessen skævt kan renten bliver meget højere end 3%

    #144314
    testForfatter

    at hænge banken op på et eller andet rådgiver ansvar er i forvejen meget svært og i den her sag bliver det umuligt. Faktisk tror jeg ikke rigtigt jeg forstår hvad problemet er. For mig lyder det til at i skylder mindre ind da i lavede låne men at i nok er det man kalder tekniske insolvente altså at jeres pant er mindre værd ind jeres lån. Det er så kun et problem hvis i skal sælge nu.

    Jeg synes en gang i mellem man bør minde om at man køber et hus for at bo i det ikke for at tjene penge på det. I gamle dage, før træerne voksede ind i himlen var det god lantin at sige at købte man et hus og boede i det mindre ind 3 år ville man tabe penge på det. Huspriserne stiger normalt kun med noget der ligger lige lidt over inflationen så med det det koster at købe et hus og indrette det tja så er det en dyr investering på kort sigt.

    Så ja i skylde mere ind huset er værd og ? Ja i har måske betalt mindre af ind i har løst til men så står det vel på kontoen og kan afdrages i et hug?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.