Et eller to realkreditlån?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90305
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg står over for at skulle købe ny bolig, og dermed også overfor beslutningen om hvilke lån der skal optages. Det er min intention at beholde boligen i lang tid +10 år.

    Det totale realkredit-lånebeløb vil være mellem 2.000.000 og 2.500.000 kr.

    Jeg vil gerne vide lidt om hvilke fordel og ulemper der kan være ved at optage 2 realkreditlån i stedet for det “normale" ene lån.

    Fx. at optage 75% af lånet som afdragsfrit (10 år) obligationslån og 25% som et F(X) lån med variabel rente og afdrag.
    Ideen skulle være at sprede risikoen, men samtidig få lidt glæde af et lavet renteniveau.
    Dog har jeg ingen forudsætninger for at vide om ideen holder vand 🙂

    Nogle der har nogle gode input til det, evt. henvisninger til artikler der beskriver emnet og mulighederne.

    På forhånd tak!

    Anders

    #144222
    thsvForfatter

    Syntes ikke, at du får nok udaf den lave rente ved den konstruktion.
    Så skal du hellere vælge en boligprioritet til de første 20-25% og afdragsfrit 5% obligation til resten. Fordelen ved sådan en konstruktion er den høje rente på din kombinerede løn/budgetkonto.
    Nu nævner du intet om restfinansiering af de 20% og købsomk., så går udfra at I har sparet op til dette.
    Uden opsparing bør I jo vælge prioriteten på banklånet i enten Nordea til 5,5% (80-105%), eller i BRF til 5,05% (80-95%), hvilket er langt under de 7% som er bedste rente på boliglån andre steder.
    Og jeres realkreditbelåning kan så være halvt 5% 30 år OA og F1 uden afdrag.
    Ideen er selvfølgelig at afdrage bankgælden først, men jeg ville dog stadig overveje 5% obl. med afdrag, da den eff. rente på 5% OA faktisk er højere end boliglånets og kursen er ca. 1,2 point lavere, hvilket jo medfører en noget højere obl.restgæld.

    #144240
    AnonymForfatter

    Hej Anders
    Ved oprettelse af 2 realkreditlån skal du muligvis betale dobbelt så mange omkostninger til bl.a. banken og realkreditinstituttet. Den merudgift bør du fratrække din mulige gevinst.
    På et F1 lån med en hovedstol på 500.000 kan du spare ca. 4.400 kr./år i forhold til et 5 % obligationslån med afdrag, hvis renten ellers forbliver uændret.
    Hvis du kun tror, at renteniveauet forbliver lavt i få år, skal du yderligere fratrække omkostningerne ved at omlægge lånet, når renten bliver for høj og her ved du intet om renten og kurserne.
    Ulempen ved kun at optage obligationslånet med 10 års afdragsfrihed er, at du ikke får afdraget på lånet.
    Er den mulige besparelse stor nok for dig?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.