Amagerbankens dårlige situation

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 103 i alt)
  • Indlæg
  • #143822
    AnonymForfatter

    Hvis Finanstilsynet (eller fondsrådet, tror jeg nok egentligt det er) melder ud i morgen, at Amagerbanken ikke får del i Bankpakke 2 (kreditpakken) så er Amagerbanken flyttet over i afviklingsselskabet inden udgangen af Oktober.

    Hvis de kommer med i bankpakken, er der basis for en kursstigning.

    Det afgørende punkt er – vil staten risikere 1,4 mia. på en bank, som har hele 37% af sine udlån samlet i belåning af erhvevs- og projektejendomme, som allerede har lidt betydelige tab.

    Vurderer finanstilsynet/Fondsrådet, at værdierne reelt er tilstede i Amagerbanken.

    Jeg tror det afgjort ikke, men jeg har ikke indblik på Amagerbankens bøger, og kan derfor ikke udtale mig fuldstændigt sikkert om emnet. Men jeg tvivler stærkt på banken opnår godkendelse.

    Mange andre banker end Amagerbanken ansøgte meget senere end Amagerbanken og er allerede godkendt. Amagerbanken var en af de alle første, der ansøgte, og er endnu ikke godkendt.

    Mit gæt på beskeden til Amagerbanken.

    REJS 0,8 – 1,0 MIA. PÅ AKTIEMARKEDET VED EGEN HJÆLP. DEREFTER KAN I FÅ DEL I BANKPAKKEN.

    Hvis Amagerbanken får den besked, vil det være en dødsdom!

    #143890
    AnonymForfatter

    Kan det betale sig at oprette lån og så flytte det over i en anden bank bagefter? Vi står og er i gang med at købe bolig, og bliver presset af sælger da hun har andre købere på hånden.

    En ny bank skal jo bruge en masse tid på at vurdere vores situation.

    #143892
    AnonymForfatter

    Er der nogen der ved om der er kommet en afklaring om amagerbanken idag?

    #143894
    AnonymForfatter

    Michaelcph
    – Det bedste I kan gøre er at vælge en anden bank med det samme.
    – Hvis det tidsmæssigt ikke er muligt, da vil det ikke nødvendigvis være et problem for jer at Amagerbanken ryger over i Finansiel Stabilitet. Her vil I (hvis I har en normal god økonomi) så bare blive købt af Sydbank, som overtager privatkunderne i Amagerbanken.
    – Hvis I har en økonomi der balancerer på kanten, og Amagerbanken krakker, og I som kunder efterlades i rød bank, dvs. i afviklingsselskabet, da har I et alvorligt problem.

    Det sidste kan eksempelvis ske hvis en af jer mister arbejdet efter I har købt huset, og derved går fra at være en god kunde, til at være en dårlig kunde.

    Derfor må anbefalingen være, at I vælger en anden bank fra starten.

    #143896
    AnonymForfatter

    Her er en meget god beskrivelse af de scenarier der er for Amagerbanken og den tidsfrist der er for en afklaring:

    http://blog.politiken.dk/lunde/2009/09/14/hvad-foregar-der-i-amagerbanken/

    #143932
    Michael01Forfatter

    Amagerbanken er i øjeblikket ca 400 millioner værd, men vil låne 1.400 millioner hos staten, hvordan hænger det sammen

    #143934
    AnonymForfatter

    Som du selv er inde på, er hovedpoiten netop, at det ikke hænger sammen.

    Grunden til at der går så lang tid, er at Fondsrådet skal have fuldkommen rygdækning for afvisningen af Amagerbankens ansøgning.

    At sende en bank med 120.000 kunder og et udlån på 37 mia. i graven, kræver en meget omfattende analyse.

    Man er nu igang med at få de sidste detaljer omkring afslaget på tværs.

    Jeg har simpelthen ikke fantasi til at forestille mig at staten vil risikere 1.400.000.000 kr på en bank, der allerede har afskrevet mere end halvdelen af deres egenkapital.

    #143936
    Mikkel TuxenForfatter

    Jeg er kunde Amagerbanken, og har et Andelsboliglån på ca. 240.000 kr. Det er optaget med pant i min bolig. Hvordan vil det stille mig ifm. et evt. krak? Risikerer jeg noget vedr. min bolig, når Amagerbanken har pant i den?

    #143938
    Michael01Forfatter

    Mikkel Tuxen

    Hvis du har normal økonomi med pænt rådighedsbeløb ville jeg ikke mene, der sker noget

    #143968
    AnonymForfatter

    Når Sydbank overtager Amagerbanken fra Finansiel Stabilitet om nogle måneder følger alle privatkunder formentlig med, mens alle de kunder der har spekuleret i ejendomme får lov at blive liggende i afviklingsselskabet.

    Hvis du derfor har normal økonomi, så sker der overhovedet ikke noget. Dine lån kører videre i Sydbank (eller hvem der nu ellers kan finde på at overtage banken).

    #143970
    MichaelForfatter

    Bekymrede sjæle kan med fordel se brochuren på http://www.garantifonden.dk for at se hvordan de er dækket. Folk med lån (også lån med pant) skal ikke være bekymrede for at boligen eller bilen ryger med i konkursboet. Det er der ikke nogen chance for. Børneopsparinger, pensions- og aktiedepoter er dækket 100% (aktierne flyttes blot til andet pengeinstitut).

    Dem der overvejer køb af Amagerbank-aktier skal nok se det som en lottokupon med størst sandsynlighed for at tabe alt og en lille chance for en stor gevinst.

    #143972
    Michael01Forfatter

    Mulighed for gevinst er nok større, hvis du køber en onsdags / lørdags lotto 🙂

    #143986
    AnonymForfatter

    Nogen der faktuelt ved, hvad der præcis sker, hvis nu eksempelvis Sydbank overtager Amagerbanken. Jeg forstår, at penge er garanteret minus naturligvis aktierne i Amagerbanken, men kan der komme en periode, hvor kunderne administrativt ikke kan komme til ders penge mens f.eks Sydbank overtager kunderne ?

    #143992
    AnonymForfatter

    I første omgang mærker privatkunder og erhvervsdrivende intet.

    Amagerbanken meddeler pludseligt en morgen, typisk en mandag morgen, at banken ikke længere har det solvensmæssige eller likviditetsmæssige grundlag, der skal til at drive banken videre.

    I samme anledning meddeler banken, at man har bedt om hjælp hos Finansiel Stabilit A/S.

    Herefter sker der det, at der i gammel Amagerbank efterlades to ting:
    1. Aktiekapitalen
    2. Ansvarlig kapital

    Resten rykkes over i “Ny Amagerbank" som er et datterselskab under Finansiel Stabilitet.

    Kunderne mærker intet, alt kører videre som det plejer.

    Efter typisk nogle måneder indleder Finansiel Stabilitet en salgsproces, hvor man søger at frasælge så meget af banken som muligt.

    Formentlig vil det ende med, at man sælger alle privatkunder fra samlet (som det skete i Fionia Bank) således at ingen privat lades tilbage i afviklingsbanken. Dette skete kun i Roskilde Bank.

    Derimod vil formentlig kun en 25-30% af erhvervskunderne få lov at komme med over. Resten vil blive liggende i afviklingsbanken, hvor engagementerne realistisk set, vil blive afviklet over de næste 10 år.

    Sydbank er et endda rigtig godt bud på en køber til Amagerbanken.

    #144000
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg kan forstå på de debatindlæg der har været indtil nu, sker der bare det for privatkunder at de bliver flyttet over til den bank der køber Amagerbanken. Gælder det også hvis man har en større kassekredit, som er fuldt udnyttet?
    Eller kan man risikere at blive tvunget til at betale den ud på meget kort tid?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 103 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.