Amagerbankens dårlige situation

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 103 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90288
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi står og er meget tæt på at låne 300-400K til en kolonihave.

    Nu hvor det går meget skidt for Amagerbanken skal man vi så ikke lade være med at låne penge af dem?

    Er det bankes ansvar at give lånet videre til andre banker/staten, hvis den går fallit?

    Hvilken bank kører stabilt pt, og er billig? Hvad er Jeres erfaring på området?

    #143764
    AnonymForfatter

    Jeg ville finde en anden bank, med økonomien i orden.

    F.eks Danske Bank.

    #143766
    AnonymForfatter

    Svaret er,

    1. Hvis du har en solid økonomi, så sker der ikke så meget, når Amagerbanken i løbet af de næste måneder krakker. Der vil blot ske det, at du bliver kunde i Sydbank eller Nordea. Det er mit bedste bud på en køber.

    2. Har du en økonomi der balancerer på grænsen, så lad være. Så risikerer du at havne i ingenmandsland, lige som Roskilde Bank kunderne.

    Personligt ville jeg helt klart vælge en anden bank.

    Da du alligevel er 90% sikker på at ende i Sydbank, hvorfor så ikke starte der med det samme?

    Hvis jeg skal anbefale dig en god, solid og billig bank, så vil jeg helt klart anbefale Danske Bank.

    #143768
    AnonymForfatter

    Ved du så om aktier købt i Amagerbanken vil overgå til aktier i den bank som overtager banken?

    Altså jeg tænker om man kan vinde på et kurshop, hvis den falder yderligere hos Amagerbanken.

    #143770
    AnonymForfatter

    Det kan jeg oplyse dig om, at det gør de eksisterende aktionærer ikke.

    Pengene er tabt!

    Der sker teknisk/juridisk set det, at der oprettes et nyt selskab: Ny Amagerbank, som er et datterselskab under Finansiel Stabilitet A/S.

    De eksisterende aktionærer og den ansvarlige kapital efterlades i det gamle selskab, som herefter afvikles gennem en egentlig konkurs, i juridisk forstand.

    #143772
    AnonymForfatter

    Okay, det ville jo som aktionær i den anden bank også være nedtur, pludselig at skulle dele udbyttet med aktionærer fra en krakket bank.

    #143774
    AnonymForfatter

    Når en bank først kommer over i afviklingsselskabet, så er det fordi banken har spillet fallit.

    I den situation har aktionærerne ikke krav på noget som helst!

    Jeg er bange for at der venter nedskrivninger på mellem 5-10 mia. kr, når først Finansiel Stabilitet tager fat på at rydde op i Amagerbankens rådne ejendomsportefølje.

    Det bliver rigtig grimt.

    #143798
    AnonymForfatter

    Jeg er kunde i Amagerbanken og har nogle ganske få aktier i Amagerbanken og mine børns børneopsparinger står også i aktier. Kan man sælge disse aktier nu?
    Jeg vil flytte alle konti til en anden bank hurtigst muligt, men hvis jeg ikke kan sælge mine aktier nu, hvordan vil et evt krak i Amagerbanken få indflydelse på min privatøkonomi, hvis alt er flyttet til en anden bank bortset fra aktierne?

    #143802
    AnonymForfatter

    Aktier i Amagerbanken vil have værdien 0,-

    Det er dog vigtigt at pointere det kun gælder aktier i selve banken, ikke andre aktier der er investeret i som tilfældigvis ligger i et depot i Amagerbanken. Ved så ikke lige hvordan det ligger med tilgængeligheden for køb/salg hvis banken overtages, det er muligt der er en periode hvor der ikke er adgang til at købe/sælge/flytte.

    Jeg tror dog ikke der burde være ngoet i vejen for at flytte aktierne i depot fra Amagerbanken til en anden bank.

    Jeg går ud fra at børnenes opsparing ikke KUN står i aktier i Amagerbanken men vel snarere i en form for investerings pulje så risikoen er spredt ud.

    #143804
    Michael01Forfatter

    Har lidt på fornemmelsen, at det er for sent at flytte, at der måske kommer noget i morgen tidlig (plejer at være mandag morgen), med direktion/bestyrelses tavshed hele ugen, men nu må vi se

    #143806
    AnonymForfatter

    Ved et bankkrak – mister man andet end aktierne, når man både er aktionær og almindelig bankkunde? Vil man som aktionær på anden måde være økonomisk forpligtet overfor banken, så man i værste fald må gå fra hus og hjem?

    #143812
    AnonymForfatter

    Aktionærerne er ikke forpligtede udover at deres “indskud" (aktie beholdning) intet er værd bagefter.

    Om tabet af disse værdier så betyder man skal gå fra hus og hjem afhænger af hvordan det tab påvirker ens økonomi, hvis man har belånt den værdi aktierne repræsenterede er der nok nogen ting i aftalen der træder i kraft når værdien der var pant i forsvinder.

    #143814
    AnonymForfatter

    For mig er Amagerbankens situation et gevaldigt wake-up call, og der er alt for mange ting,jeg er uvidende om, er jeg blevet klar over.Så derfor – når du taler om oprydning i bankens ejendomsportefølje, hvad betyder det? og hvad er det for et scenarie du forudser?

    #143818
    AnonymForfatter

    Tror jeg skal købe “lidt" i morgen, mon ikk bunden er nået kl. 9.45?

    #143820
    AnonymForfatter

    Kommer vel an på udmeldingen fra finanstilsynet, eller bunden er nok nået, men til 0.00 er der jo kun gevinst til banken for handelsafgiften:)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 103 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.