fast eller rentetilpasning

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90284
    AnonymForfatter

    Jeg sidder og grubler og grubler over følgende (undskyld længden):

    Vi har 2 fastforrentede (5%) realkreditlån – et på 1.5000 med afdragsfrihed på 10 år (løbetid 30 år, 7 års afdragsfrihed tilbage), samt et på 550.000 med afdrag (30 år, 28 tilbage). pt ingen banklån.
    Ejendommen er netop vurderet til 2.700.000 og vi har fået tilsagn om at omlægge “lille" lån til et f1 (x1) med afdrag og låne max i det (660.000 – hvilket giver os 100.000 i hånden, der dog er brugt på forhånd til renovering), samt et bank-boliglån på 100.000. Så langt så godt.

    Jeg overvejer nu, hvad der vil være smartest at gøre, inden vi omlægger:

    Vi vil gerne sælge ejendommen inden for de næste 2 år (max) – vil en sammenlægning af de 2 lån til et afdragsfrit x1 eller x3 være klogt -og så droppe banklånet og istedet køre med en kassekredit? Vi mangler nogle få forbedringer på huset, vi ved ikke hvad omfanget bliver (pt har vi kommende udgifter på omkring 30.-40.000 til renovering). Tænker, at de næsten 4000 efter skat vi vil spare på omlægning til et samlet afdragsfrit lån med x1 eller x3, vil kunne sættes ind på en kassekredit hver måned. Tænker det er skørt at oprette et boliglån i banken, når vi ikke kender vores præcise udgift til huset, samt at vi sælger det inden for de næste 2 år.

    Nogle der kan hjælpe os lidt på vej, jeg sidder alene med det, og min bankrådgiver er helt håbløs (vi skifter bank senere, for er træt af at være min rådgivers rådgiver…). Rådgiveren synes ikke om, at vi omlægger til slet ikke at afdrage på lånet og så køre det variabelt, men det er fordi hun er bange for renteudviklingen – men jeg tænker, hvis vi låser renten i 2 år, så er vi jo sikret en fast lav rente imens. Jeg er klar over, at vi så ikke afdrager på gælden, men hvor meget er det alligevel lige vi kunne nå at afdrage på et lån i den tid… Jeg tænker, at de ekstra 4.000 vi ville få, ville vi få langt mere ud af til vores renoveringsudgifter/putte i kassekreditten (har ingen nu, så ingen gæld til bank, kun realkredit).

    Summasumarum – med udsigt til at sælge ejendommen inden for 2 år (vi regner med at sætte det til salg til foråret/sommeren) – hvad kan så betale sig at gøre med de lån vi har og de kommende udgifter?

    Jeg håber det til at forstå, min hjerne er ved at brænde sammen over alle mulighederne, så har brug for nogle skarpe folk som jer herinde.

    På forhånd tak.

    #143684
    thsvForfatter

    Lyder som om I først skal have en kassekredit (byggekredit) og så bagefter få revurderet huset, mon ikke værdien så stiger så meget, at realkreditlånet kan dække de ca. 200.000 kr I forventer at bruge. I hvertfald dumt at omlægge et relativt lille realkreditlån nu, hvis I forventer salg om et par år. Jeg kan ikke forstå bankrådgiverens angst for et afdragsfrit lån, det gælder jo netop om at afdrage den dyre gæld i banken først, og dermed minimere jeres (rente)omkostning.
    Men ellers lyder ideen om et stort F1-lån + kassekredit på 100-150.000 kr da meget fornuftig, bare I så kan styre jeres forbrug, og kanalisere den lavere ydelse som afdrag på kreditten.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.