Hvad sker der med ens gæld hvis en bank drejer nøglen om?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90279
    AnonymForfatter

    Hej…

    Jeg har noget gæld i en bank, der tilsyneladende ser ud til at måtte dreje nøglen om, pga. finanskrisen. Hvad sker der så med min gæld? Jeg slipper vel ikke bare sådan for at betale den?

    #143468
    testForfatter

    nej desvære splipper du ikke for gælden det er 100%

    men faktsik er jeg lidt i tvivl. Hvis banken går konkurs altså rigtigt konkurs har kurator vel et krav mod dig som de nok i princippet kan forlange indfriet straks. I modsætning til f.eks. leverandør der nok mister deres penge består boets krav mod dig.

    men går banken konkurs? Den bliver vel ente optaget af en anden bank eller af det der afviklignsselskab, men også i den konstalation kan man vel resikkere at de opsiger ens lån. Hvis banken bliver købt af en anden bank i en almindelig handel burd den nye ejer være bundet af de aftaler der er indgået. Det står der så vidt jeg huske noget om i virksomhedsoverdragelses loven. At jeg så som tidligere kunde i Scandiabanken ikke har oplevet nogen beskyttelse af de afaler jeg indgik med Scandiabanken er så noget andet.

    #143478
    MichaelForfatter

    En bank i Danmark går ikke konkurs, men bliver i yderste tilfælde overtaget af Nationalbanken (f.eks. Roskilde Bank) og gælden består som hidtil.

    #143480
    testForfatter

    michael

    mener du ikke at man kan risikere at få sine lån opsagt eller at de ændre vilkårene for sammen?

    #143482
    testForfatter

    ps http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=19267627

    der var vist også en her på forummet der skrev om at godt nok bestod hans lån og Arbejdernes landbank førte det vire men de forlangte så en væsentlighøjre rente.

    #143484
    MichaelForfatter

    test

    Jo, man kan godt risikere at få sine lån opsagt, men jeg tvivler på det vil ske for langt de fleste. Nogle lån er uopsigelige af kreditor medmindre de misligholdes og det fremgår i såfald af lånebetingelserne, som går uforandret videre til den nye kreditor.

    Mere sandsynligt er “Roskilde Bank"-modellen (såfremt Nationalbanken overtager banken). Her blev de gode kunder ført over i en anden bank til udmærkede vilkår, mens de mindre gode blev tilbage og fik forringet deres vilkår væsentligt. Lånene blev ikke opsagt, men renten steg til gengæld betragteligt.

    #143498
    testForfatter

    et lille PS
    bør jeg være bekymret over følgende. I mit boligprioritets max lån betingelser står der intet steds at banken kan opsige låne aftale med mindre jeg enten ophøre med at ha en løn konto hos dem hvis lånet er over 60% af pantet eller hvis jeg misligeholder låne aftalen e.g. ikke betaler. Læser man derimod de vilkår der ligger på EIK banks hjemme side om som idag er deres standard vilkår står der at lån til en hvertid kan opsiges fra deres side.

    læser man finanstilsynets udtaleles læser jeg de som at de nye betingelser faktisk er gældende for mit lån nu, hvad jeg ikke helt forstår da jeg jo har en tinglyst låne aftale, men at en opsigelse fra EIK bank ikke må have karakter af en omgåelse af låne aftalen.

    Er der nogen der har en kvalificeret bud?

    #143552
    AnonymForfatter

    Hvis du tror, at din bank går konkurs – eller noget lignende – så skift bank NU.
    Det er nemmere at smutte nu – inden problemerne banker på døren.

    #143554
    MichaelForfatter

    Ingen grund til panik. Man bliver hverken mere eller mindre kreditværdig af at ens bank går konkurs/bliver overtaget af anden bank. Det er såmænd tids nok at kigge sig om efter anden bank hvis det skulle komme dertil.

    #143556
    AnonymForfatter

    Ja Michael – sådan sagde mange kunder i Roskilde Bank.
    Rigtig mange kunder er blevet dårligt behandlet i hele forløbet med Roskilde Bank.

    #143562
    AnonymForfatter

    Det er mere fordi at jeg har Amagerbanken. og de er jo i søgelyset lige nu, og har været det i noget tid. Men eftersom jeg har købt min bil igennem dem, og ikke har betalt den ud endnu, ville jeg bare forhøre mig om hvordan jeg står hvis de skulle blive overtaget af eksempelvis Nationalbanken…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.