Hvornår er gælden for stor.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • ScratForfatter
    Indlæg
  • #90265
    ScratForfatter

    hej hej håber på at nogle kan hjælpe mit lidt her.

    mig og min kæreste og vores 2 børn vil gerne købe et hus. vi har en opsparing på 24000kr ik meget men en start.

    vi har samlet en gæld på 230.000kr og et rådigheds beløb på 13.000 i måneden. men i følge vores bank danske bank. har vi alt for meget gæld kan det virkelig passe? eller skal vi finde en anden bank???

    #143286
    AnonymForfatter

    Som hovedregel skal I have opsparing og ingen gæld, hvis I vil købe en bolig.

    I skal derfor nok påregne at spare udgifterne til egen bolig i øjeblikket og banke gælden af først.

    Hvornår en gæld er for stor, er vel relativt i forhold til indtægter. Hvis I kan fjerne gælden i løbet af få måneder (Hvad I næppe kan med den nuværende gæld) vil banken formodentligt ikke se særligt skævt til den.

    #143288
    AnonymForfatter

    Jeg er ret overbevist om alle banker vil anlægge samme vurdering.

    I kan ikke købe bolig når I slæber rundt med en så stor gæld

    #143296
    thsvForfatter

    Jeres opsparing er på 24.000 kr, hvis det skal være 5% udbetaling, så kan I max. købe for 480.000 kr, og skal stadig låne til advokat, købs- og flytteomk.

    Jeres gæld er i bankens øjne for stor, når I ikke kan stille med sikkerhed for gælden i en bil, båd eller bolig.
    Prøv at leve i et års tid for det rådighedsbeløb du skriver, og bevis overfor banken, at det fører til en opsparing, hvis I f.eks. kan spare 5.000 kr op om måneden i jeres nuværende bolig vil I jo om et år have en opsparing på 84.000 kr istedet, som er et meget bedre springbræt til et boligkøb.

    #143324
    AnonymForfatter

    Vores økonomiske situation er nogenlunde som jeres. Vi har ingen opsparing og gæld svarende til jeres. Vi har lige handlet bolig og blev godkendt uden problemer, selvom vi ikke kan stille sikkerhed.

    Måske kunne det være en ide at forsøge en anden bank? Og ellers er forslaget om at leve for rådighedsbeløbet et års tid rigtig godt.

    #143332
    ScratForfatter

    vi har også i dag snakket med en anden bank som var ganske positive så tror det er vejen frem. må jeg være så fræk og spørge hvad i kunne købe for? 🙂

    men ellers tak for svarene 🙂

    #143336
    AnonymForfatter

    Det må du gerne – 1,6 mil.

    Lige da jeg havde trykket send, kom jeg til at tænke på, at det jo ikke var til at vide, hvilke prisleje I skulle låne til. Det kan jo gøre en pænt stor forskel :o)

    #143338
    AnonymForfatter

    Rådighedsbeløbet – er det som jeres situation er nu – eller er det efter boligkøb?

    Hilsen Money3

    #143368
    ScratForfatter

    det er som det er nu med en husleje på 6500kr + forbrug

    #143374
    thsvForfatter

    Så er der ikke råd til noget boligkøb, medmindre vi snakker under en million og i indflytningsklar stand.
    Spar op i forhold til det budget, hvor I bor i hus, og bevis overfor banken og jer selv, at 13.000 kr i Rådighedsbeløb er alt for meget. 😉

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.