Sp-opsparing

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Bo MadsenForfatter
    Indlæg
  • #90251
    Bo MadsenForfatter

    Jeg er i den situation at jeg i november 2008 (før regeringen frigav SP-midlerne) flyttede min SP-opsparing til en Garantikapital Pension, hvor de altså indtil nu har fungeret som garantkapital i sparrekassen. Jeg blev overtalt til at gøre dette for at få en lavere rente på et lille forbrugslån jeg havde dengang. Nu er lånet så helt udbetalt og jeg er i stedet begyndt på en opsparing så jeg forhåbentlig inden alt for længe kan få råd til at købe egen bolig 🙂

    I den forbindelse ville jeg jeg så gerne have min sp-opsparing udbetalt så den kunne indgå i min opsparing så jeg hurtigere kunne nå lånet.
    Men min bankrådgiver siger at det ikke kan lade sig gøre fordi pengene er bundet 3 år når de indsættets som garantkapital. Dette er jeg fuldt ud klar over gælder for almindelig garant kapital i sparrekassens vilkår, men jeg mener jo at frigivelsen af sp-midlerne er en speciel situation, og at det i aftalen fra regeringen blev lovet at alle kunne få deres penge udbetalt uanset om man havde flyttet dem fra ATP.

    Banken sendte også et brev ud i juni måned hvor den præcise ordlyd var “Du kan nu vælge at få din SP-konto udbetalt" men min rådgiver siger at det bare var et brev der orienterede om at jeg havde min sp-opsparing ved dem, og at de sendte det ud fordi ATP jo sendte breve ud til alle dem der stadig havde deres opsparing hos dem…!

    Håber der er nogen der kan hjælpe mig på vej med hvem der har ret.

    med venlig hilsen
    Bo Madsen

    #143090
    AnonymForfatter

    Jeg læser ordet garantikapital “som garantbeviser i en sparekasse" – og mange sparekasser har p.t. stop for indløsning af garantbeviser.

    #143092
    Bo MadsenForfatter

    Ja du har ret i at de er tegnet som garantbeviser, og at der også i min sparrekasse er midlertidig stop for indløsning af garantbeviser. Dog mener jeg også at frigivelsen af sp-midlerne er en unik situation som burde ophæve den regel. For ellers får jeg jo ikke mulighed for at få mine penge ud før jeg bliver 65, da sp-midlerne efter 1/12-09 igen er bundet indtil pensionsalderen.

    #143122
    AnonymForfatter

    Du kan sikkert godt få garantbeviserne ud af pensionssystemet – mod at betale de 35% i afgift, men du kan ikke få pengene udbetalt – på grund af sparekassens STOP for indløsning.
    Senere kan du vel få indløst dine garantbeviser som frie midler.
    Det er en mærkelig situation – og sparekassen må da finde en løsning for dig.

    #143138
    Bo MadsenForfatter

    Ja det er en lidt speciel situation, men havde ikke lige overvejet det forslag du kommer med, men tror da jeg vil undersøge hos sparrekassen, om det kan lade sig gøre at flytte det fra pensiongarant til almindelig garant kapital, og så tage dem ud lige så snart det midlertidige stop for udbetaling af garantkapital ophører. Så mange tak for rådet…

    mvh
    Bo Madsen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.