Opsparing kontra afb. på gæld

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90239
    AnonymForfatter

    Artiklen “Annette fik 1.064 kr. mere om måneden" på adressen http://www.penge.dk/cm/1.3764?theme=1.3779 fik mig til at undre mig. Og lidt ærgre mig.

    Jeg er 24 år, pædagogstuderende 5 mdr endnu og bor med min 25 årige, nyligt dimissionerede pædagogkæreste i en lille 35 kvm. ungdomslejlighed.

    Vi har levet relativt knapt med pengene, fordi vi i starten kun havde SUen og hun fra tidligere forhold havde med sig et lån på 80.000 kr til rente 12,60%.

    Efter megen tid brugt på at sætte mig ind i tingene, lån, bankerne, budget, Excel programmet o.a. kom vi dog ind i en god rytme, som fik afbetalt det store forbrugslån hurtigst muligt (og renten forhandlet ned på 8,90%).

    Vi er nu gældsfrie, udover SU-lån for samlet 1½ pædagoguddannelse, og står snart og skal ud på arbejdsmarkedet.
    Noget af det bedste, vi har gjort, er dog at lave en Mini Budget-konto, hvor der månedligt overføres små beløb til faste udgifter: Frisør, telefon, gaver, tandlæge, transport, sportskontingent osv. Alle de små udgifter, man ikke kommer udenom.

    Derfor har vi altid, i øjeblikket, 4-8.000 kr stående på den konto. Det giver os en stor tryghed, at skulle formindske de situationer hvor man står med en ny udgift, så meget som muligt. Reducere antallet af pludselige udgifter.

    Men i denne artikel nævnt ovenfor, foreslås der en helt anden model. Faktisk nærmest ikke at spare op. Kan godt se idéen med det, da det jo er dumt hvis man har et lån (som vi kommer til med bil, hus og hvad der nu kommer), men det er også en frihed at spare op til de faste udgifter, der ikke lige er forsikringer.