hjælp- er skilt og skal sidde med lån alene i hus. ????

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90225
    AnonymForfatter

    hej.. jeg er blevet skilt og skal finde ud af om jeg kan magte okonomi alene.. jeg overtager huset og min datter bliver ved mig. på 4 år. jeg har ingen dumme lån. selve hus lån er på 1,6 mil. og så er bilen til 250 tusinde.. men den regner jeg med at få solgt .. men kommer nok til at tabe en del på den. så jeg nok stadig vil skylde 90 tusinde på den. jeg har en løn der hedder 30 tusinde i mdr. dvs ca 18 tusinde udbetalt i mdr.

    jeg ved godt jeg får mere udbetalt når jeg får min eks fradrag til hus vel. og får børne penge af hende plus børne penge hver 3 mdr. men er der andet man kan søge og få som ene forsørger..
    men kan jeg mon sidde i hus. mener min bank dame sagde jeg havde udgifter for 16500 i mdr og har kun 18 udbetalt.. men alt børne penge osv er så ikke talt med. og de råder en til at have mellem 5 og 6 tusinde til sig selv i mdr. håber i kan hjælpe mvh

    #142674
    MichaelForfatter

    Start med at lave et budget. Dit rådighedsbeløb skal være omkring 7-8000 når du også har et barn at forsøge. Overvej evt. afdragsfrihed på lånet hvis du ikke allerede har det, men som udgangspunkt ser din økonomi rimelig tung ud. En “normal" belåning for dig vil være omkring 1,1 mill.

    #142676
    LMAForfatter

    Din gearing, løn i forhold til gældsforpligtigelser, er ALT for høj.

    (1,6 mio. + tkr. 90) / 360 tkr. = 4,6944

    Gearing bør som udgangspunkt ikke være højere end 3,00.

    Dine forpligtigelser er således for høje, og selvom du kan bringe “huslejen" ned ved hjælp af afrdragsfrie lån, variabel rente m.m., så er dine overordnede forligtigelser fortsat i overkanten.

    Så accepter dine nye livsbetingelser, og flyt til noget billigere.

    Beklager

    #142678
    MichaelForfatter

    Helt så simpelt er det ikke LMA. F.eks. ved vi ikke om de 1,6 mill kun er realkreditlån eller om en del er et dyrt boliglån. Er det kun realkredit koster det 5100 netto for et fastforrentet 5%-lån uden afdrag og det er ikke voldsomt meget. En anden ting er, at et salg koster i omegnen af 100.000 og derudover ved vi ikke om trådstarter er teknisk insolvent. Er der stadig friværdi i boligen vil man med fordel kunne omlægge lånet og lægge tabet på de 90.000 ind under realkreditlånet.

    Ingen tvivl om at belåningen er for høj ifht. indtægten, men når nu situationen er som den er må man jo se om tingene alligevel kan hænge fornuftigt sammen. I og med bilen bliver solgt (ganske vist med tab) er det besparelser i budgettet til benzin, forsikring, ejerafgift og vedligeholdelse.

    Vi har brug for flere informationen fra trådstarter for at kunne rådgive mere præcist.

    #142682
    LMAForfatter

    Det er ikke unormalt, at en skilsmisse kræver livsomlægninger. Og sjældent man i forbindelse med skilsmisser får foræret en positiv formue, i form af friværdi i ejendom, af tidligere ægtefælle.

    Endelig er det inden for det seneste år blevet markant anderledes med hensyn til kreditgivning i banker og kreditforeninger, idet långivere i dag fokuserer mere på nøgletal end for nogle måneder siden.

    For år siden blev sager hvor 2 ud af 3 nøgletal var på plads bevilget. I dag skal 3 ud af 3 som udgangspunkt være på plads.

    #142686
    MichaelForfatter

    LMA

    Korrekt at långivere har strammet betingelserne, men denne situation har andre elementer. Eksempelvis har banken ikke meget ud af at kræve huset tvangssolgt hvis det ender med et underskud. Så er der mere forretning i at omlægge eksisterende lån hvis ellers økonomien hænger nogenlunde fornuftigt sammen.

    Hvis trådstarter søgte lån idag med de betingelser ville svaret selvfølgelig være klart nej, men situationen her er mere kompleks.

    #142694
    thsvForfatter

    Helt enig!

    Det kan let være bedste mulighed for banken at få sine penge ved at lade manden bo i huset i håb om fremtidige stigninger. Endvidere kan der jo let opstå tab ved et salg nu.
    Så hellere bo i et hus og være teknisk insolvent, end have en gæld på f.eks. 200.000 helt uden sikkerhed.
    Realkreditlånet bør dog omlægges til afdragsfrit, så ydelsen bliver minimeret.

    Men så længe ydelser kan betales bør banken nok lade den ene part bo i huset.

    Er der meget stor gæld ved salget bør den fraflyttende part for øvrigt have en del af gælden med sig.
    Derfor bør huset vurderes med henblik på et hurtigt salg, og de hermed forbundne omk. så jo spares, bør deles mellem de 2 parter.
    Belåning 1,6 mill., salgspris = 1,5 mill., nettoprovenue = 1,4 mill., Der bør derfor refunderes 100.000 kr fra den fraflyttende part i dette tilfælde, således at den boende ikke sættes dårligere i forhold til et evt. salg.

    #142698
    testForfatter

    vedr. rådighedsbeløb kommer det jo lidt an på hvilke behov du har som andre er inde på vinder banken jo ikke noget ved at tvinge dig til at sælge nu. Jeg er pt. selv blevet arbejdsløs og er i grunden blevet overrasket over hvad man i grunden kan skære sit forbrug ned til. Jeg ville tro at du sagtens kan klare dig for ca. 5000 i rådighedsbeløb. De datter på 4 år er også i en alder hvor brugt tøj fra omgangskredsen sagtens kan gå.

    Du er selv inden rette kurs ved f.eks. at se på bilen. Nu skriver du ikke hvad du laver men måske kan man også få noget ekstra arbejde?

    Så ingen panik bare nøjes med at købe det du ikke kan undvære ikke det du har brug for.

    #142736
    AnonymForfatter

    Hvorfor har du valgt at overtage huset ?
    Du har ikke råd – og banken slipper ikke din kone som skyldner på prioriteterne.
    Kan hun klare sin del af gælden ?

    #142738
    AnonymForfatter

    Vil råde dig til at omlægge lånene, og evt. kæmpe for det.

    Tænk på din lille pige, hun har nok rigeligt med tanker i hovedet, omkring skilsmisse, så at blive boende vil nok være det bedste, for jer begge 2.

    Sælg bilen, køb mad i netto, og skær ned for det store forbrug.

    #142740
    AnonymForfatter

    har selvfølgelig valgt at sidde her fordi det er mit barns hjem. og alt selv lavet og det er en guld gruppe når tiderne kommer op af igen.. jo skal nok få råd til at sidde her. vil give det 1 års chance.

    #142742
    AnonymForfatter

    hej chrish. tak.. endelig det jeg søgte.. vil give dig helt ret. tusinde tak

    #142746
    AnonymForfatter

    Nu forudsætter du at boligpriserne snarligt tager himmelflugten!

    Du kan glemme alt om en hurtig vending i boligpriserne.

    Jeg anser det for mere sandsynligt, at parcelhuspriserne (i alle andre områder end Storkøbenhavn og Århus) vil falde yderligere i mindst 2 år på grund af den økonomiske og finansielle krise. Derefter vil priserne formentlig stabilisere sig og kun udvise relativt små årlige stigninger på 3-4%.

    En arbejdsløshed der har bidt sig fast over 150.000 og en stigende rente i 2010 og fremefter vil holde boligpriserne i et jerngreb.

    Glem ejendomsmæglernes snak om at nu vender det. Det siger mæglerne hvert kvartal, til trods for de objektive til viser det stik modsatte.

    #142750
    MichaelForfatter

    Ganske enig med Generalen omend jeg tillader mig at nedsætte de fremtidige prisstigninger til noget der minder om inflationen (1-2%). Vi vil ikke se eksplosioner i priserne de næste 10-15 år formentligt men istedet ganske langsomme stigninger. Denne boligboble vil helt sikkert blive husket mange år fremover.

    Iøvrigt skal man være varsom med at kalde sit hus for en guldgrube. Langt hovedparten af de danske huse er ganske almindelige boliger uden dikkedarer. Medmindre man har noget helt specielt (havudsigt, åbne marker, skov) eller andre features skal man ikke forvente at folk vil stå på nakken af hinanden for at købe huset. Man har selv en anden opfattelse, da det jo er ens hjem og man har mange minder, men skærer man ind til benet er langt de fleste huse en standardvare.

    #142754
    AnonymForfatter

    Det er godt, at du er optimist i denne situation – men banker giver altså ikke lån på de “bløde værdier". Er du godkendt i banken ???

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.