Skal jeg omlægge mit boligXlån?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90222
    AnonymForfatter

    Hej, jeg har de sidste par dage forsøgt at sætte mig så godt som muligt ind i disse ting. Jeg har dog lidt svært ved at overskue det, og håber i kan hjælpe mig lidt.

    Sagen er den, at jeg pt. har et realkreditlån hos Totalkredit på 1,35mil, jeg har ellers ingen gæld.
    Mit lån er et BoligXlån (XV) hvor jeg betaler 0,5% i bidrag og renten indtil nu har ligget på 5% hvilket er max (fondskode 0976466) Det er afdragsfrit.

    Jeg havde egentlig tænkt mig at omlægge mit lån til et F1 lån, men så vidt jeg kan forstå af Totalkredits rentesatser, så falder min rente nu i 2. kvartal fra 5% til 2,8047%, så der er måske ikke noget egentlig at spare på det?

    En anden ting, mit lån er som sagt på 1,35mill, men min lejlighed er netop blevet vurderet til blot 1,1mill, så selv om der er en besparelse ved et F1 lån, er det så overhovedet muligt?

    På forhånd tak.

    #142590
    thsvForfatter

    http://www.euroinvestor.dk/Stock/ShowStockInfo.aspx?StockId=2079601

    Dit lån vil ved omlægning give en lille kursgevinst (kurs 98,45), men du går så glip af dit renteloft på 5%.
    Du kan nok godt omlægge dit lån, sålænge du ikke skal forhøje restgælden.
    Jeg tror jeg ville beholde dit lån, hvis du er sikker på, at renten falder, da et renteloft på 5% er behageligt, og omk. ved omlægning kan ikke helt opveje fordelen ved den lave flex-rente kombineret med risikoen for højere rente senere.
    Er dit lån uden rentefald (det tyder bidragssatsen på), så er du i samme situation som folk med 5% fastforrentet lån.

    #142598
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar, jeg kan godt se din pointe. Umiddelbart mener jeg at mit rentemax lån må køre med ned, Iflg. min låneoversigt hos via netbank hos totalkredit står det med obligationsrente på 2,8047%, renteloft på 5,0% og obligationsrente pr 1.1.2010 2,6158%

    Jeg forstår dog ikke, at hvis renten skulle være faldet pr. 1.6.2009, burde min indbetaling den 30.6.2009 så ikke have afspejlet den nye rente?

    #142600
    AnonymForfatter

    Nej, da betalingen 30.06.09 er for perioden 01.04.09 of frem. Afdragene falder bagud på realkredit lån (i hvert fald dem jeg har kendskab til), alternativet er vel også at første afdrag er samme dag som udbetalingen og det virker lidt fjollet.

    #142612
    AnonymForfatter

    Jeg har samme lån med samme fondskode som dig. Lånet følger Cibor6 med tillæg på 0,35 % (så vidt jeg husker). Rentetilpasning er 1/1 og 1/7. Næste gang du skal betale termin den 30/9 vil du have glæde af den lavere rente.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.