Hvilke muligheder har jeg?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • MalkeForfatter
    Indlæg
  • #90209
    MalkeForfatter

    Hej,

    Jeg har set en andel, som jeg super godt kunne tænke mig!

    Den koster 350.000kr i udbetaling, 2000kr i husleje og 512kr/md a’conto varme.

    Jeg har pt ingen opsparing – skylder dog ingen penge heller.
    Jeg er på SU, hvor jeg har 2,5 år tilbage (et semester med praktikløn).
    Jeg KAN tjene optil 98.000kr årligt – resten af studiet tages på halvtiv, så der burde være tid til at kunne tjene de 98.000kr årligt (de forrige 2år har jeg tjent til max grænsen, og studeret på fuldtid)
    Jeg kan/vil selvfølgelig tage SU-lån.
    Hvis jeg gør alt dette burde jeg have ca 11.600 kr/md

    Jeg burde ikke have nogle problemer med at få min far til at kautionere.

    Et lille tillægs spørgsmål, min far har også en anden lejlighed som jeg kan leje for 5.500kr/md – ville dette mon være billigere, alt taget i betraktning?
    Så har jeg ca 6.100kr til udgifter, antaget at jeg har 11.600 kr/md til rådighed.

    #142364
    AnonymForfatter

    Spørg i din bank.

    Mange banker accepterer den slags familiekautioner, mens andre mener, at kautionerne er så problematiske, og forbundet med mange efterfølgende retssager, når det går galt, at de helst ikke går ind i kautionsordningerne.

    Derudover skal du tjekke om grunden til andelsboligen er så billig er, at der ligger en “flekslåns- eller vedligeholdelsesbombe" begravet i foreningen.

    Rekvirerer foreningens seneste regnskab, samt en oversigt over samtlige lån i foreningen, helst med fondskode. Ligger der flekslån bag fælleslånene eller står foreningen overfor en kæmpe vedligeholdelsesopgave, så risikerer du huslejen pludselig bliver tredoblet.

    #142370
    testForfatter

    hvis jeg var din far og hvis ikke det er et problem med bopælspligten ville jeg købe og leje ud til dig. Nu bliver det nok ikke et problem her men der er masser af eksempler på at det går galt med kautioner. Hvis du så fik en forkøbsret skulle du også være rimeligt sikret tag over hovedet.

    #142372
    MalkeForfatter

    The thing is: min far har 3 ejerlejligheder i forvejen og et sommerhus – og pga han går meget op i ligestilling mellem mine ældre søskende, så tror jeg ikke at han kan/vil købe andelen for mig (sådan forstod jeg det som?).

    Jeg kunne fx tage studielån allerede i dag og arbejde/tjene det jeg må med mit fribeløb, gemme pengene på en konto, og så hvis/når jeg engang så flytter bruge den opsparing på at “forsøde" tilværelsen ved at dele opsparingen op i det antal måneder jeg har tilbage af mit studie – ville det være en god idé?

    Hvordan er jeg egentlig stillet hvis jeg vil låne penge til en bolig når jeg engang bliver færdig, hvis jeg allerede nu tager studielån og sparer pengene op på en konto, men stadigvæk bliver hjemmeboende og ikke har yderligere lån?.. vil det være smart overfor banken at man har en opsparing, men skylder pengene som SU-lån – eller vil det være smartere at have ingen opsparing og ikke skylde nogle penge?
    (Det smarteste vil selvfølgelig være at have en opsparing og ikke skylde nogle penge!)

    #142376
    testForfatter

    ja det med ligestillig mellem søskende er en svær en. Har selv tre børn og er fra en flok af 4.

    mit forslag var ikke ment som godgørenhed men en kautinist er bedre stillet på den måde. Så vil du sku leje lejligheden ved din far og det giver ham nogle retigheder f.eks. hvis du misligeholder lejemålet. Som kautionist har han ingen retigheder ud over at betale dne dag banke kan konstatere at du evt. misligeholder lånet.

    men vi er inde på et meget følsomt område her. held og lkke med det.

    #142386
    HalliHalloForfatter

    Personlig ville jeg da hvert år optage max SU-lån, især hvis du påtænker at købe fast ejendom når du er færdig med studierne.

    Du betaler jo kun 4% i rente, mens du studerer, og når du er færdig diskontoen + max. 1%, dvs. p.t. ialt 2,45%.

    #142394
    AnonymForfatter

    Hvordan får du 4% + noget til at give 2%? Bliver det ikke 5-6% renten er på, når man er færdig med uddannelsen?

    #142400
    HalliHalloForfatter
    #142454
    AnonymForfatter

    HalliHallo, ja. Så får jeg det også til 4-5% + 1-2%, altså samlet 5-7% i rent på lånet, når man er færdig. Ikke de 2% du nævnte 🙂 Hvad mente du med det?

    #142468
    AnonymForfatter

    Renten under og efter uddannelse
    Renten på SU-lån er 4 procent om året mens du læser.

    Når du er færdig med din uddannelse, forrentes din gæld efter diskontoen (nyt vindue) plus et tillæg (på højst 1 procent) eller minus et fradrag. Tillægget/fradraget fastsættes hvert år på finansloven.

    #142478
    AnonymForfatter

    Nååh, så er det jo ikke så galt 🙂 Tak. Forstod aldrig det med diskonto osv. Tror jeg forstår nu.

    #142526
    MalkeForfatter

    Jeg må indrømme at jeg ikke forstår det med diskonto?

    #142552
    AnonymForfatter

    Diskontoen er en rentesats fastsat af nationalbanken. Når man er færdiguddannet, tager man så denne rentesats, og der bliver bestemt et tillæg eller fradag af folketinget, som således giver den rentesats man skal betale.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.