Valg af boliglån og bank

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90203
    AnonymForfatter

    Hej alle,
    Jeg står i den situation at jeg sammen med min bror skal til at købe en ejerlejlighed, og i den forbindelse gerne vil have lidt rådgivning til hvilket lån, samt hvilken bank der kunne være det optimale for os.
    Håber derfor at i kan hjælpe mig 🙂

    Boligens pris: 1.375.000
    Udbetaling: 420.000 — 210.000 pr. person.
    Vi regner med at optage et lån hver, og lånene skal udover boligens pris dække alle diverse udgifter, så som: låneafgifter til banken, boligadvokat, tinglysningsafgift, samt en samlet sikkerhed til ejerforeningen som er på 15.000.

    Situationen er så den, at vi højst sandsynligt begge skal starte på studie til næste år. Derfor er da vigtigt at vi kan få en lav månedlig ydelse igennem studieperioden, da ingen af os har en stor indkomst i denne periode.

    Vi regner med senest at sælge boligen igen når vi begge er færdige med at studere, dvs. senest 6 år fra lånets optagelse.

    Familien har gennem flere generationer været kunde i nordea, og det er også her at vi begge har vores nuværende opsparing. Jeg ved ikke om dette har nogen betydning for os når vi skal låne penge.

    Håber at der er nogen som har en idé til hvilken låntype samt bank der vil være optimal.
    Vil det desuden kunne svare sig for os at bruge penge på en uvildig økonomisk rådgiver, som kan sætte sig ordentligt ind i situationen, og måske få tilbud fra forskellige banker, eller vil det være spildte penge?

    På forhånd tak for hjælpen.

    #142282
    thsvForfatter

    Ingen tvivl om at Nordeas Boligkøbsprioritet i intervallet 80-105% finansiering er klart den billigste med en rentesats på 5,7%.
    Tror dog ikke, at banken vil tillade separate lån, men derimod et fælles lån, men godt nok høje omkostninger I medregner, har I slet ingen penge til udbetaling og flytteomk.?
    Tror dog ikke, at I kan godkendes til boligkøbet, da jeres rådighedsbeløb nok bliver for lavt, banken vil nok foreslå et forældrekøb istedet.

    #142284
    AnonymForfatter

    Tror du har misforstået mig.
    De 210.000,- er den opsparing som vi hver især har.
    Det vil sige de penge som vi har valgt at betale kontant fra starten. (Den originale udbetaling er på 80.000)
    Det beløb som skal lånes bliver derfor omkring 1.000.000.

    #142296
    testForfatter

    så er vi ved det klasiske retur spørgsmål. Hvad risiko kan i acceptere?

    F1 er det billigste her og nu.

    ellers måske RD 12 terminer med afdargsfrihed, men så kan jeres udbetaling være væk når i sælger

    #142298
    thsvForfatter

    Jamen, så er det jo bare at få lagt et par budgetter, og så ned og snakke med jeres bankrådgiver, så Har I jo kun brug for et realkreditlån, når I skal belåne under de 80%.
    Lån dog hellere lidt mere, så I har en buffer til uforudsete udgifter.

    Jeg ville nok vælge F1-lån ved lån lige nu, men 2 små lån er omkostningerne ved en senere omlægning jo noget højere, nok noget billigere for jer med et fælles lån, som jeg egentlig osse tror at bank/realkredit vil kræve.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.