samle klatgæld & bank skift

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90192
    AnonymForfatter

    hej..
    jeg har fået lidt klatgæld på ca. 50.000 kr. som jeg gerne vil have samlet.
    det skal være til billigeste mulige rente, og tror jeg kan betale det af på 2-3 år.
    jeg vil også gerne skifte bank (har AL bank).
    kom med nogle bud på hvad jeg skal gøre.

    #142048
    AnonymForfatter

    Hej.

    Skift til den bank der vil give dig den billigst mulige rente og betale hver måned så store afdrag at gælden på 50.000 kr. er væk i løbet af 2-3 år. 🙂

    Bedste svar jeg kan give dig ud fra de oplysninger du har givet.

    Du er nødsaget til at uddybe din økonomiske situation, hvis du ønsker et brugbart svar.

    Fortsat god dag

    #142052
    AnonymForfatter

    er ikke så meget inde i det, hvad skal jeg skrive for i kan hjælpe mig?
    jeg tjener 12.000 hver månede og vil gerne betale en god del af gælden på et år da jeg skal til at læse næste år..
    jeg har et lån på kr. 32.000 i AL bank og 15.000 lidt hist og her.
    har kigget lidt på Nordea da de har sådan en “klub" 18-18 med billige renter?

    #142058
    AnonymForfatter

    hov mente 18-28 år

    #142064
    thsvForfatter

    har kigget lidt på Nordea da de har sådan en “klub" 18-18 med billige renter? Den kender jeg så ikke, men Danske bank og Nykredit bank har specielt gode renter til kunder i alderen 18-28 år.

    #142066
    AnonymForfatter

    Hej.

    Meget fornuftigt at forsøge at blive gældfri inden du påbegynder din uddannelse.

    Du skriver du har gæld på 15.000 kr. hist og her, hvilket jeg formoder er til den højeste rente? Væk med den første. Betal så meget du kan om måneden.

    1. Hvor meget har du mulighed for at betale af hver måned ?
    2. Betal af på den gæld der er dyrest – altså har højest ÅOP (formentlig de 15.000)
    3. Eventuelt skifte bank, MEN det er vigtigst at få lånene helt væk, så brug din energi på det i stedet

    Det er meget dyrt at skulle betale afdrag på gæld når man er under uddannelse så brug de næste 12 måneder fornuftigt.

    Held og lykke med det

    #142068
    AnonymForfatter

    de 15.000 kr. er ikke nogle lån men penge jeg skylder for regninger (Telia, stofanet osv.) grunden til de regninger jeg skylder på er at jeg flyttede til spanien og “vidste" derfor ikke at de bare voksede sig sky høje her hjemme!.

    vil det ikke være en god idé at samle det sammen?

    jeg vil gerne kunne betale 2500-3000 hver månede. ved ikke om det er for meget eller for lidt?

    det med bank skift er enligt mest fordi jeg gerne vil “starte på en ny"

    #142072
    AnonymForfatter

    Fine råd, men teoretisk er dit svar ikke helt korrekt.

    Et lån med et meget højt stiftelsesgebyr og en lav rente, kan f.eks. godt have en en højere ÅOP end et lån med et lille stiftelsesgebyr og en høj rente.

    Hvis stiftelsesgebyret er beltalt på begge lån (eller lagt til beløbet) er det smartest at betale på det sidste lån, altså det med den højeste rente, og den mindste ÅOP forudsat, at der ikke er andre løbende udgifter til lånene.

    #142074
    AnonymForfatter

    🙂

    Det kommer vel an på hvordan man betragter det ÅOP. Jeg anser stiftelsesgebyret som en “sunk cost" – åltså en omkostning der er betalt og derfor ikke har betydning debitor fremtidige omkostninger ved lånet.

    Med andre ord det ÅOP jeg henviser til er debitor’s fremtidige omkostninger til lånet (gebyr samt rente)

    #142076
    AnonymForfatter

    Kan du ikke betale lidt mere- eksempelvis 5.000 – når du har en indtægt på 12.000 kr.?

    Husk SU giver ca. 4.500 kr. efter skat. Det skal du leve af under din uddannelse.

    Der er ikke meget til mad, husleje og eventuelle afdrag på lån

    #142082
    AnonymForfatter

    jo det vil jeg faktis godt kunne. vil godtnok få 10 kedelige måneder! men på den anden side, så er jeg heller ikke nød til at låne en masse penge, når jeg skal til at læse igen så..

    så vil jeg også gerne finde en bank som er noget billigere end AL bank hvor jeg betaler rundt regnet 12% i renter. har i nogle forslag på banker der passer til en på 20 år som skylder ca. 50.000 kr. og har 20.000 kr før skat hver månede?

    #142118
    AnonymForfatter

    Hej igen

    Vil antage at den laveste rente du kan opnå er omkring 9 % på et forbrugslån. Du skylder ca. 50.000. (Det er svært – grundet finanskrisen – at skifte bank for tiden)

    Men 12 % er acceptabelt, når lånet forhåbenlig er væk i september 2010 🙂

    Når du skylder 50.000 vil din årlige merrente på ca. 3% (12%-9%)kun være
    1.500 kr. (før skat) eller
    1.000 kr. (efter skat)

    Forsøg at opnå den lavere rente i danske bank, nordea eller eikbank. MEN hvis det ikke lykkes dig at skifte så er det altså ingen katastrofe. Dit PRIMÆR mål er at afdrage din gæld ikke at opnå lidt mere favorable rente.

    Når du påbegynder studiet har du mulighed for at låne penge til en rente på 4 % (under uddannelse) og diskontoen + 1 % (efter uddannelse)

    Dette favorable lån er danmarks bedste lån, hvilket jeg klart vil anbefale dig at tage hvis du kan styre det => penge skal gå det opsparing ikke forbrug.

    Kan eventuelt bruges til at betale den del af lånet på de 50.000 kr. du endnu ikke har nået at tilbagebetale. Men huske disse penge skal også betales tilbage efter endt studie !!!!!!!!!

    Det er dyrt at låne penge til forbrug. Gør dig selv den tjeneste at betale din gæld ud de næste 12 måneder, det vil dit fremtidige jeg blive glad for. 🙂

    Næste gang du overvejer at låne penge bliver det til et hus ikke før.

    Mit bedste råd herfra er : Lad vær med at låne til forbrug igen!!!!!!

    Held og lykke fremover. Betragt det næste år som en enestående chance til at blive gældfri igen. – så har du også lettere ved at skifte bank 🙂

    #142128
    testForfatter

    du har så evigt ret jup fokusere på forbruget og ikke på rente udgiften hvor besparelsen måske bliver spidst op af stiftelses omkostninger. Og lån aldrig til forbrug. Man må kun låne til investerings goder som bil, båd eller hus. Alt andet er et skråplan. Man kan til nøds argumentere for at låne til et vaskemaskine eller andet der har en levetid på ca. 10 år men hvis man f.eks. skal låne til elektronik bør man spørge sig selv om man virkelige ikke kan undvære det eller måske vælge en mindre model.

    #142144
    HalliHalloForfatter

    Efter at du har læst alle disse gode råd godt igennem er jeg sikker på at du snart “kører med klatten"….

    Tør man spørge om hvad du skal studere eller vedkommer det ikke andre?

    Hvis du nu evt. ikke kan komme ind på dit yndlingsstudium, så kan jeg anbefale dig – og da du jo netop interesserer dig for økonomi – at læse til finansrådgiver eller børsmægler. Der er gode indtjeningsmuligheder med fast løn, provision og bonusordninger. Tillige kommer, at du kan låne penge til en absolut favørrente. Det var bare en forslag…

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.