Vilkårlig renteændring – lov?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90188
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg synes, at jeg bliver udsat for vilkårlige renteændringer af min bank. Jeg får ingen varsel og kan blive overrasket over renteændring på f.eks. 1% der kommer ud af det blå.

    Selvfølgelig ændrer banken på renten engang i mellem – dette bliver somregel annonceret på deres hjemmeside, men det er ikke hvad jeg snakker om.

    F.eks. skrev jeg til min bank forleden om at jeg undrede min over at jeg havde en højere rente på min lønkonto i forhold til min opsparingskonto og at vi havde aftalt at jeg skulle have samme rente på alle min konti.

    Det resulterede at I renten på min lønkonto blev sat ned med 1% (!!) og renten på min opsparingskonto blev sat ned med 0.5%.

    Dette opdagede jeg ved et tilfælde 14 dage efter. Da jeg så skrev til min bankrådgiver og spurte hvad der var sket. Han svarede at min rente var kommet ude af trit med markedet og derfor var blevet nedjusteret.

    Dette er ikke første gang, at dette er sket og jeg har et par gange spurte efter en rentehistorik på mine konti – men denne funktionalitet tilbyder banken ikke.

    Nu læser jeg på mybanker.dk: “Forside > Bank > Alt om bank > Dine rettigheder som kunde > Vilkårlige rente- og gebyrændringer er ulovlige" at der rent faktisk er lov mod dette.

    Læser jeg det rigtigt? Er jeg blevet dårlig behandlet – eller er dette normalt?

    På forhånd tak for svar.

    #141966
    AnonymForfatter

    Med mindre du har indgået en fastrenteaftale med din bank, fx bundet pengene 12 måneder på en indlånskonto, så kan banken til enhver tid ændre/justere din rente, både som en generel justering (gældende for alle) og som en specifik justering (gældende for dig).

    Det eneste man kræver af banken er, at:
    1. Generelle renteændringer varsles i en avis, fx lokalavisen i området.
    2. At specifikke renteændringer fremgår af dit næste kontoudtog.

    Hvis du er utilfreds med det, så vælg et fastrenteprodukt, hvor du kender din rente.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.