RD flex 1 / Nordea Prioritet

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Indlæg
  • #141912
    AnonymForfatter

    Glem nu ikke omkostningerne ved både indfrielse og oprettelse af boligprioritet.

    Samlet løber det vel op i små 5000kr.

    Som jeg forstår har du mere formue end gæld – så hvorfor ikke alene indfri dine flekslån? Er det nødvendigt med en “boligkassekredit"?

    #141916
    HalliHalloForfatter

    Dokumentation udbedes venligst Hanniball?

    Enkelte svar er måske skrevet med en undertone af ironi, men det er jeg da ikke den eneste der gør herinde, men grov har jeg mig bekendt aldrig nogensinde været overfor nogen herinde, og heller ikke over for dig. Når du har været medlem herinde i mere end 2 år og har skrevet adskillige indlæg, så ved du sikkert nok mere om økonomi end du udgiver dig for.

    At du er grov over for mig er jeg da totalt ligeglad med, men når du allerede er en ældre mand på pension, så skulle man tro at du havde lidt mere livserfaring og dermed tolerance.

    Er der nogen der ved om det er muligt at man kan gå tilbage og se sine og andres svar gennem tiderne?? Ellers vil jeg anbefale at Mybanker evt. indfører dette, hvilket også vil være med til at højne standarden.

    Mange hilsener
    fra
    Anders

    #141920
    AnonymForfatter

    Fordi en del af obligationerne er Dexia Dannevirke 2005/2016 og kursen i dag er 85,65 – så de må bare blive stående til 2016 eller til kursen bliver væsentligt bedre.

    Jeg har lige været inde på RDs hjemmeside og kan se, at hvis jeg fortsætter mine 2 små Flex 1 vil jeg næste år spare kr. 492 pr. måned før skat – uden kurssikring.

    dette må med i mine overvejelser.

    Det er ærgerligt med omkostningerne, da jeg allerede har betalt dem én gang.

    #141922
    onkelForfatter

    Hej

    Ud fra hvad du har skrevet, kan jeg ikke se at det eneste rigtige for dig er et prioritetsprodukt.

    På trods af lidt omkostninger for en omlægning, så er de hurtigt være tjent ind på faldende renteomkostninger. (når man som dig vil have penge stående på indlånskontoen).

    Så kan man selvfølgelig altid argumentere for at du bare skal indfri din gæld, men som pensionist vil jeg mene at muligheden for at have adgang til likviditet er vigtig. Det er vel heler ikke et formål i sig selv at ende livet med et gældsfrit hus… (min mening).

    Har du tjekket om det evt. bedre kan svare sig at indfri lånet allerede nu? Hvis du spare 5 mdrs. rente, så er det måske ikke en dårlig idé.

    mvh

    Onkel

    #141924
    AnonymForfatter

    Hej Onkel

    Du har fuldstændig ret – jeg har ikke noget ønske om en gældfri bolig.

    Forslaget om en Nordea Prioritet var min egen, da jeg her på siderne har set, at man kan få den samme rente på ind-og udlån. Dette synes jeg lyder rigtig godt, men spørger lige herinde, hvor man får mange gode svar.

    Og hvis ind-og udlånsrenten er den samme, er den jo neutral for mig.

    Dit forslag om at forhøre mig om indfrielseskursen nu er mægtig – det sætter jeg snarest i værk. Synes normalt at indfrielseskurserne på flex i “utide" plejer at være ret høje.

    #141932
    thsvForfatter

    En boligprioritet er klart løsningen, da du så vælger, hvor mange penge du vil hæve af lånet. Og Nordeas rentesats på 3,35% er da absolut spiselig, selvom det er ca. 1% mere end et nyt F1-lån med 0,3% bidrag lagt til. Men Flexibilitet betaler sig.

    Min mor har samme type lån i sin andel, og deres konto er pt. i nul, da min stedfar ligeledes lige er gået på pension.

    Og vi har personligt fonansieret 2 bilkøb via vores boligprioritet i huset.

    Det er en dejlig kontoform, hvor man selv bestemmer, hvornår man hæver pengene, og gebyret for oprettelsen betaler man jo kun en gang.

    #141936
    AnonymForfatter

    Yes, så vil jeg gå i min Nordea og bede om at få en amortiseringsplan og yderligere oplysninger for en Nordea Prioritet SDO til rente 3,35%. Har googlet, men synes bankerne er ret sparsomme med oplysningerne.

    Som det tydeligt ses, er jeg ikke bekendt med Nordeas 2 prioritetsprodukter.

    Mine 2 RD flex 5 har jeg haft i 2 x 5 år – god forretning – og fik ideen her på siderne til at skifte til en flex 1 i dette år – og ville være gået tilbage til flex 5, hvis renten faldt.

    Men nej – også her på siderne blev jeg bekendt med Prioritetslånene og vælger at skifte. Jeg er ret fashioneret af, ikke at skulle betale renter eller blot differencen.

    Andre foreslog, at indfriede med mine midler – men det er helt utænkeligt. Da min gamle bil på 12 år begyndte at få nogle alvorligere skavanker købte jeg for 5 måneder siden en ny dennegang kun lille bil – der betales kun vægtafgift kr. 750 pr. år og den kører 30 km på 1 l diesel.

    Det er sådan nogle situationer – noget skal udskiftes – jeg tænker på.

    Hilsen Hannibal

    #141972
    AnonymForfatter

    Til Hallihallo

    Du skal ikke tage dig af Hannibals opførsel, da jeg, ligesom dig,

    Derfor et godt råd til dig:

    Lad dog være med at bruge din kostbare tid på at give andre gode råd herinde. Og husk – når det kommer til stykket – så er det kun meget få personer, der læser indlæggene, så jeg anser det for spild af god tid og kræfter at deltage.

    Så vidt jeg kan bedømme det, sidder der herinde nemlig kun en håndfuld, en luder og en lommetyv og nedgør hinanden.

    Da MYBANKER end ikke reagerer på din klage eller henvendelse vil jeg tillade mig at stille dem et par spørgsmål i en ny tråd.

    #141974
    testForfatter

    Kara som man råber i skove modtager man svar:
    “jo en smagssag hvad man ønsker, men du vil gerne have en til at tage ansvaret for dig og direkte skrive:"

    når man skrive sådan til folk kan det jo ske de føler sig trådt for nær og svare der efter.

    hvis man skriver på et offentligt debat forum kan man blive nød til at tåle når folk giver igen.

    #142102
    HalliHalloForfatter

    Det er muligt dette site er spild af tid, men da jeg ikke giver så let op, så bliver jeg herinde. Det kunne jo være man kunne lære noget af andre, men indtil nu er det godt ikke ret meget. Nå, spøg til side.

    Hannibals ubehøvlede sprogbrug og usmagelig/uopdragne opførsel rører mig ikke en døjt. Alle ved at nogen elsker at genere andre, især når det er helt uden omkosninger og anonymt.

    Og jeg må ærligt indrømme at jeg ingen gang har læst svarene ordenligt igennem, dog så jeg at Hannibal skrev, at han havde fået sin kapitalpension udbetalt ved hans fyldte 60. år, og ikke længere ønskede at indbetale med den begrundelse at det ellers ville blive modregnet i hans efterløn.

    Dette er jo direkte usandt, da det alene er 5% af ens pensionsopsparing på 60-årsdagen, der indgår i bregningen af efterlønnens størrelse. Og venter man til man bliver 62 år, så udbetales altid den fulde efterløn uanset formue.

    #142140
    testForfatter

    halihalo enig i at man ikke skal hænge sig i en enkelt misforståelse i ny og næ.

    #142218
    AnonymForfatter

    En rettelse til ovenstående:

    Jeg stoppede indbetalingerne, da jeg nåede til depotbeløbene beregnet til årlig 5% med bundfradrag kr. 11.500 – hvorefter jeg kun blev trukket pr. uge kr. 2,76 i min efterløn.

    Selvpensioneringskonti gik ikke med i beregningen.

    Beklager.

    Hannibal

    #142228
    thsvForfatter

    Med den seneste rentenedsættelse er tallene ca. således:
    F1 refinansieret til 2,3% + bidrag = ca. 2,7% ialt
    300.000 i gæld, 100.000 i indestående i banken til 1,0%:
    Renteudgift ialt = 8.100 – 1.000 kr = 7.100 kr
    Nyt Prioritetslån, omk. 3.000 + 1.400 (tinglysning) + 1.500 (indfrielsesgebyr*2):
    Altså formue på 94.000 kr efter konvertering.
    Renteudgift ved prioritet til 3,25% (efter seneste rentenedsættelse):
    206.000 a 3,25% = 6.695 kr
    Så der bliver ca. 500 kr mindre renteudgift om året ved disse rentesatser.
    Hertil kommer så flexibiliteten ved boligprioriteten, da man selv kan vælge hvor mange penge man vil hæve på kontoen op til maksimum.
    Er behovet for at hæve penge ikke til stede, kan man evt. lade det mindste af F1-lånene forblive, og kun konvertere de ca. 200.000 kr til boligprioritet, og evt forhøje maksimum, men der kan blive problemer, hvis prioritetslånet ikke er 1. prioritet.

    #142242
    AnonymForfatter

    Er behovet for at hæve penge ikke til stede, kan man evt. lade det mindste af F1-lånene forblive, og kun konvertere de ca. 200.000 kr til boligprioritet, og evt forhøje maksimum, men der kan blive problemer, hvis prioritetslånet ikke er 1. prioritet.Jeg er meget lun på tanken om et prioritetslån. I givet fald skal Nordea indfri og overtage restgælden på mine 2 flex – som er 1. og 2. prioritet. Herefter indsætter jeg det tilsvarende beløb på grundkontoen (pengene og grundkontoen har jeg i forvejen) og slipper for at betale renter. Det største lån er 1. prioriteten.

    Og skulle der komme lavvande, kan jeg jo hæve på grundkontoen og betale de renter, der måtte komme. Hvis ikke jeg sælger ud af nogle værdipapirer. Men det må blive en afvejning til den tid.

    Min plan er at få et møde med Nordea i uge 35 eller 36.

    Jeg får 2% i rente på min “største konto" – som er med var. rente. Ellers var det 3% fast, men bundet i 1 år.

    Tak for dine råd og oplysninger – de modtages med stor glæde.

    #142244
    AnonymForfatter

    Citat til den vrede mand:
    “Der findes to ting, som er uendelige: Universet og den menneskelige dumhed. Og når det gælder universet, er jeg endda ikke helt sikker"

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.