RD flex 1 / Nordea Prioritet

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90179
    AnonymForfatter

    Da jeg er gået på pension, er jeg ved at minimere mine faste udgifter.

    Forsikringsselskab og bil er der taget hånd om.

    Nu er jeg nået til realkreditten. Jeg har 2 små flex 1-lån med restgæld ca. kr. 300.000 og renter og bidrag andrager i 2009 kr. 17.750.

    Til gengæld er mine renteindtægter blevet nærmest minimale.

    Jeg har her på debatten læst om Nordea Prioritetslån og jeg har derfor set Nordea’s hjemmeside herom.

    Mit spørgsmål er: Kunne det være en god idé at ændre restgælden til en Nordea Prioritet? Jeg har beløb stående på konti i Nordea, der modsvarer de 300.000 kr. Og bliver mine renteudgifter så 0 kr.? Ind-og udlån 5,7%.

    Hjemmesiden omtaler også en Nordea Prioritet SDO – er det et obligationslån? Eller? Ind-og udlån 3,35%.

    Kan jeg i princippet ikke se bort fra ovennævnte ind-og udlånsprocenter, hvis jeg blot sørger for at indlån og udlån er lige store?

    ELLER HAR I ANDRE FORSLAG?

    Håber meget jeg hører fra jer og vil først herefter kontakte Nordea for en samtale om evt. omlægning og tal på bordet.

    #141864
    testForfatter

    der er jo omkostninger ved at omlægge. Du skriver at de er etårige så ville jeg vente til de skal finansieres og så bare betale. Du har vel andre midler?

    #141870
    thsvForfatter

    Flekslån, så er der sikkerhed i en ejerbolig indenfor de 80%.
    Hvis du senere vil skulle hæve pengene er sådan en Prioritet SDO, det du skal have.

    Har du 300.000 stående på alm. indlån, så er renten ganske rigtigt nul, men hæver du 100.000 kr, koster det jo 3.350 kr årligt i rente.

    Den anden konto er til finansiering over de 80 %, og her er de 5,7% en fantastisk god rente.

    Omlægningsomkostningerne er ganske beskedne for sådan en boligprioritet, så jeg ville omlægge, og få et prioritetslån svarende til det stempel, der kan overføres.

    #141874
    AnonymForfatter

    Er du på folkepension ?
    Får du grundbeløb + pensionstillæg ?

    #141876
    AnonymForfatter

    Tak til test, thsv og Svend

    En “omskiftning" vil først ske den 1.1.2010 – men jeg har i dag fået brev fra RD om at den “gamle" frist er ændret til 31. oktober 2009, hvis man vil ændre type flekslån, tegne fastkursaftale eller opsige flex-lån – derfor er jeg på banen allerede nu. Jeg har tænkt over dette et stykke tid.

    Til thsv
    Da jeg har flere penge end restgælden på 300.000 kr., en god del obligationer, en del aktier (nogle gode og andre elendige)og en meget stor friværdi i min bolig – SÅ ER NORDEA PRIORITET LØSNINGEN? Jeg kan jo altid komme til lommen.

    I Nordea er jeg allerede fordel+kunde.

    Jeg havde regnet med stempelrefusion fra de små flex lån.

    Til Svend

    Ja – jeg får folkepension (med tillæg som reelt enlig) + ATP og udbetalt efter skat kr. 8.756 pr. måned.

    #141880
    AnonymForfatter

    Til thvs

    En tilføjelse. Jeg kan få begge Nordea-lånene som 30 årige (jeg mangler 20 år på RD-lånene). Er det en god idé at snuppe 30 år?

    Efter mine yderligere oplysninger – er Nordea Prioritet stadig det bedste.

    Tak fra Hannibal

    #141882
    HalliHalloForfatter

    Hvis du regner med at blive 95 år, så er det bedst at tage lånet over 30 år.

    Det er jo en smagssag hvad man ønsker, men du vil gerne have en til at tage ansvaret for dig og direkte skrive: Du skal vælge et 30 årigt lån.

    Har du i øvrigt ikke haft nogen pensionsopsparing overhovedet, da du får fuldt pensionstillæg fra det offentlige. De fleste har da nu om dage haft en arbejdsmarkespension, men måske du har været selvstændig og “glemt" at indbetale frivilligt eller hvad ved jeg?

    #141884
    AnonymForfatter

    Klap i hvor er du dog bare dum, dum og atter dum.

    Find en sandkasse hvor du kan smide med sand på de andre. Helt som du plejer.

    Du er dog den værste åndsamøbe i dette forum.

    Der er overhovedet ingen der skal tage nogen som helst bestemmelser for mig – jeg hører bare gerne de andres råd og ikke dine. Se at blive voksen og få dig et liv.

    #141886
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg kan se – er du gældfri – totalt set.
    Du ønsker naturligvis en likviditet – og en rente i Nordea på 5,7% er alt for høj.
    I Handelsbanken kan du indenfor 80% af ejendommens værdi – opnå en boligkredit på 30 år -med en rente p.t. på ca. 3,6% p.a. Denne boligkredit fungerer som en kassekredit – og du betaler kun renter af det trukne beløb.
    Hvis du ikke får fuldt pensionsillæg på kr.63.000 – så kan du jo indtil 75 år – indbetale på en kapitalpension fra 2010 – uden binding.

    #141888
    AnonymForfatter

    Hej Svend

    Jeg er sådan set gældfri – da mine “midler" langt overstiger restgælden på mine RD-lån og jeg skylder ellers ikke noget. Jeg har overvejet indfrielse, men er gået fra det igen.

    Mine manglende renteindtægter skyldes, at jeg ikke fortsatte med at sætte penge på højrentekonti til nu ca. 3% og bundet i et år. Renten er for lav og bindingsperioden for lang. Kommer der et godt tilbud – så kan jeg slå til. F.eks. købte jeg aktier i Danske Bank til kurs 50,75 og de er nu oppe i kurs 115,75. Men jeg har andre, der er gået den anden vej, nemlig ned.

    Som jeg læser Nordeas hjemmeside fungerer Nordea Prioritet SDO på samme måde som Handelsbankens, hvor Nordeas rente er 3,35%. Men jeg pt. mere til Nordea Prioritet. Men det vil afhænge af lånenes vilkår.

    Med hensyn til folkepensionen får jeg grundbeløbet kr. 5.254 og pensionstillægget for enlige kr. 5.289 – før skat. Herudover ATP.

    Pensionstillægget er lidt over de kr. 63.000 du nævnte, men jeg har fundet “Værd at vide i 2009" udgivet af Ældre Sagen frem og vil læse om kapitalpensionen de nævner. Den lyder meget interesssant.

    Jeg fik mine pensioner udbetalt, da jeg gik på efterløn som 60-årig (men stoppede omgående indbetalingerne på disse, da jeg valgte efterløn – fordi pensionerne modregnes i efterlønnen). Hvilket er helt ok.

    #141900
    testForfatter

    hannibal
    held og lykke med det hele.

    selv er jeg kun 43 og tænker da så langsomt på hvordan man skal få det hele til at lykkes, tja for måske bliver vi jo 95 år men måske ikke? Oven i har jeg så sidste arbejdsdag om et par uger og det kommer jo også til at ha stor indflydelse på mine muligheder frem over hvor længe jeg evt skal være uden arbejde.

    Som sagt synes jeg det lyder som en rimelig ide at have adgang til midlerne via en boligprioritet, ha selv sammen system. Det kræver jo bare at man er den type hvor pegende ikke brænder hul i lommen.

    Som sagt ville jeg bare se på omkostninger også. Da jeg lavede min F3 (eller var det F5) om til den boligprioritet sparede jeg en hel del ved at lade den køre til udløb. Det der med at omlægge før tid også så videre er alt sammen meget godt men det koster i gebyrer, kurtage osv og man skal nogle gange finlæse papirer for at finde alle gebyr posterne.

    som sagt held og lykke med det hele og lad os satse på de 95 år ikke 🙂

    Ps vedr aktier og obligationer skal man efter min mening se på den kursudviklingen der evt vil være frem over og IKKE hvad man har givet for dem i relation om man sælger, beholder eller køber.

    #141902
    AnonymForfatter

    Hej test

    Tak for dit venlige indlæg.

    Men hjælp, hjælp jeg satser ikke på at blive 95 år, hvis kvaliteten af mig liv ikke er i orden. Blive afhængig af plejehjem og plejepersonale – nej tak.

    Har du ikke mulighed for at få et andet job – du er jo ikke så gammel og lyder meget frisk? På med vanten.

    Jeg vil ikke indfri RD i utide, men venter til 31.12.2009, hvor kursen er 100. Og du kan tro jeg vil læse Boligprioritetens vilkår grundigt.

    Min investering i aktier er udelukkende for at få en gevinst. Jeg købte næsten samtidig Danske Bank, Nordea og SAS. Danske Bank er rigtig gode, Nordea rimelige på grund af emmissionen og SAS – dem lader jeg som om jeg ikke kender! Men de kan jo altid bruges som en hadegave – jeg har nemlig rigtig mange på grund af emmissionen.

    Mange hilsner fra Hannibal

    #141904
    HalliHalloForfatter

    Ovennænvte indlæg bærer præg af at været skrevet at en psykisk syg og uligevægtig person, og vedkommende trænger antagelig til hurtig hjælp, da indholdet – efter min opfattelse – syntes at være under lavmålet.

    Det der undrer mig er, at Mybankers Webmaster accepterer indlæg på det niveau. Nu deltager jeg i flere andre fora og jeg må ærligt indrømme, at der er der mere “kontrol", hvorfor nærværende indlæg aldrig ville blive tolereret der.

    En anden ting – som Webmaster måske kan svar på – er, at jeg nu flere gange har oplevet, at indlæg/hele tråde pludselig forsvinder ud i den blå luft. Hvorledes kan dette egentlig forekomme?

    Henset til ovennænvte skal jeg venligst bede den ansvarshavende Webmaster holde lidt mere øje med debatten og promte skride ind, når tonen går “over stregen".

    Jeg samtidig ret sikker på, at Mybankers betalende kunder vil sætte stor pris på, hvis niveauet kunne højnes, måske bare en anelse.

    #141906
    HalliHalloForfatter

    Det er dette indlæg jeg hentyder til, og jeg ved ikke hvorfor citatet ikke kom med første gang.

    #141910
    AnonymForfatter

    Og jeg vil bede Mybankers partnere om at se på HalliHallo’s ondskabsfulde og perfide angreb på andre i tide og utide.

    Nu var turen kommet til mig – og det finder jeg mig ganske enkelt ikke i.

    Hvis HH så var kommet med noget sagligt – men nej. Indholdet er forkert, gætterier og vrøvl.

    Hilsen fra
    Hannibal

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.