Med hvilke begrundelser kan en bank opsige en kassekreditaftale?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90176
    AnonymForfatter

    Hejsa,

    Vi har en variabelt forrentet lån.

    Ifølge kreditaftalen kan de ikke opsige lånet uden videre hvis vi overholder vore forpligtelser eller på anden måde kommer i en situation hvor de kan få svært ved at få vores penge….

    Men der står i de generelle forretningsbetingelser at de godt kan opsige en kassekredit med 3 måneders varsel…men at jeg så kan kræve en begrundelse…

    Er der nogen der kan uddybe hvad denne “begrundelse" skal være for at den er “gyldig"? Eller kan de bare sige “fordi vi havde lyst" og så har jeg fået min begrundelse?

    Tusind tak for hjælpen 🙂

    #141808
    MichaelForfatter

    Det kunne f.eks. være at banken mangler kapital. Det er set før i de senere år pga. finanskrisen at en bank opsiger et lån eller kassekredit med den begrundelse. Eneste undtagelse er realkreditlån, som ikke kan opsiges fra kreditforeningen.

    #141818
    AnonymForfatter

    Tobias, hvis du vil have sikkerhed for lånets løbetid, så skal du ALDRIG vælge en kassekredit. Maksimum på en sådan kan være temmelig flygtig – især for mindre erhvervsdrivende virksomheder.

    Hvis du vil have sikkerhed for din kredit, skal du enten tage et realkreditlån eller et banklån med en fast afdragsprofil.

    Når du vælger at tage kassekreditten, så vælger du samtidig at løbe risikoen for banken som lyn fra en klar himmel skærer kreditten ned.

    Banken har ret til – uden begrundelse og med relativ kort varsel, at opsige kassekreditter.

    #141822
    AnonymForfatter

    hmmm…jeg mener jeg har en fast afdragsprofil…der står i kreditaftalen at den nedbringes med 3000 kroner om måneden og derudfra er løbetiden beregnet….

    Må de så godt bare “skære"…

    det er fordi den ca er 50 % brugt og jeg har nogle penge som jeg gerne vil investere….men ville sætte dem på kreditten indtil for at spare renter….og så blev jeg i tvivl om de lige kunne finde på “haps" at snuppe dem og sige tak for det..??

    #141848
    testForfatter

    tob. er det en kassekredit eller et prioritetslån?

    Det skal jo være en meget god investering hvis den er bedre ind den rente du kan spare?

    #141872
    AnonymForfatter

    Hej test,
    det er en kassekredit…

    #141890
    AnonymForfatter

    Pr. definition er der ikke noget “fast" over en kassekredit, og derfor kan banken til enhver tid, uden nogen form for begrundelse, skære kassekreditten ned til en hvilken som helst max-ramme, banken finder passende uden hensyntagen til de gener det påfører kunden. Banken kan endda opsige kassekreditten ensidigt, uden at du har udvist nogen form for misligholdelse.

    #141898
    testForfatter

    som general skriver er det nok ikke så meget at gøre.

    Man kunne tilføje at en kassekredit er den dårligste finansierings form der findes og at det efter min mening bare er en periode forskydning man opnår med samme, hvis vi taler den gængse kredit på en eller to gange ens løn. Det brude for de fleste kun være et spørgsmål om at leve af havergrød i et par måneder for at gøre en kassekredit overflødig.

    #141938
    AnonymForfatter

    Hej Tobias28,

    Ja, man tør næsten ikke at sige det, for det næsten FOR åbenlyst…

    …Men prøv at spørge din bank, hvorfor de opsiger kreditten!

    Ja, man kan enten gøre det besværlige, eller bare spørge i banken.

    #141940
    AnonymForfatter

    iGuder: Banken har ikke opsagt kassekreditten og jeg har heller ikke lyst til at give dem lysten til det (ved at snakke med dem)….det som jeg spørger om her er selvfølgelig min retsstilling i tilfældet at de gør det.

    Og den er åbenbart temmelig dårlig….

    #141942
    AnonymForfatter

    Hej Tobias28,

    Nej, din retsstilling – som du kalder det – er ikke “…åbenbart temmelig dårlig…".

    Reglerne for din kredit er, som du har skrevet under på!

    Hvis ikke du forstår, hvad du skriver under på, så spørg banken, hvad det betyder.

    Banken er fuld bevidst om deres egne betingelser for deres produkter. Derfor giver et spørgsmål fra dig til din bank omkring forståelse af betingelserne, ikke banken “lyster" til at opsige din kredit.

    I øvrigt, hvorfor sidder du og bekymrer dig om reglerne/betingelserne for opsigelse af kreditten, hvis den ikke er opsagt?

    Få dig et liv, og bekymre dig om de ting, som er relevante. Eller regner du med at “teste" banken for deres tålmodighed med din kredit?

    Hvad er dit reelle motiv til at spørger om noget, som ifølge dig selv, ikke er aktuelt?

    Men er du ikke tilfreds med betingelserne for en kredit i din bank, så lad være med at skrive under!

    #141958
    AnonymForfatter

    Iguder:

    Jeg vil gerne bede dig om at du stoppe med at skrive i denne tråd da du tydeligvis ikke ønsker at hjælpe. Hvis du fortsætter samme udmodne tone vil jeg anmelde din profil.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.