Boligprioritet contra flekslån med variabel løbetid

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • smokeyForfatter
    Indlæg
  • #90169
    smokeyForfatter

    Har pt en boligprioriet hos Eik Bank med en maxrente på 5,5%. den aktuelle rente er 3,3% og restgælden er 758 772 kr (oprindelig 795 000 kr) og restløbetiden er 23,,75 år.

    Overvejer nu om jeg skal skifte til et F1 flekslån med variabel løbetid, hvorved jeg med det nuværende renteniveau kan forkorte tilbagebetalingssperioden væsentligt.

    Jeg mister til gengæld min sikkerhed for en maxrente på 5,5% og forrentningen på 3,3% af de 150 000 kr jeg stående. Restgælden vil hos Eik Bank skulle indfries med kurs 101 (hvilket også gælder ekstraordinære afdrag)

    Min nuværende ydelse hos Eik Bank er 3870 kr – kan max stige til 4810 kr. Ved et evt skifte til flekslån forestiller jeg mig en ydelse på 5000 kr pr md.

    Nogen der har et godt råd/indspark vedr mine overvejelser.

    Er det for øvrigt kun RD der har flekslån med variabel løbetid.

    (Er 53 år)

    #141744
    thsvForfatter

    Jeg ville ikke lægge om i din situation, da mange jo venter stigende kort rente.
    Din maxrente på 5,5% er jo noget bedre end de 5,2% (+bidrag) som der blev refinansieret for F1-lån til i december 2008!
    Jeg har selv en alm. boligprioritet hos Eik (til 2,8% pt.), og overvejede at lægge om til F1-lån sidste sommer, men elsker dog den flexibilitet som prioritetslånet giver.
    Ydelsen på et F1-lån med samme restgæld og løbetid vil ved 2,5% i samlet rente (incl. bidrag) være på 3.539 kr om måneden brutto. Og reelt skal det nye flekslån jo være på ca. 773.000 kr for at dække omk. ved konvertering (den 1% + kurtage, lånesagsgebyr og tinglysning), og så vil ydelsen være 3.605 kr om måneden.
    Jeg ville istedet spare mere op på den tilknyttede universalkonto, da besparelsen i rente kun er på ca. 3.800 kr efter skat, mens omk. udgør over 14.000 kr. så det er næsten 4 år, før end der er fortjeneste ved omlægningen.
    Ligeledes er den kendte maxiumsrente et stort plus.

    #141752
    testForfatter

    har været i gennem helt sammen øvelse og mine tal er næste som din dog er lånet på 1,2 men “resten" står så på kontoen. Min konklusion var at fortjeneste ligger så langt ude i fremtiden at det ikke holdt til en følsomhedberegning. Som også Th siger kan vi jo selv bestemme afdrags profilen på vores nuværende lån og de 1,01 er faktisk helt ok i forhold til de indfrielses omkostninger der er på andre lån.

    Et tillægsspørgsmål til jer begge. nu er jeg så blevet opsagt med fratrædelse ret snart I betingelserne hos Scandia bank står der noget med at man skal ha en løn konto hos dem, men de kan vel ikke opsige lånet bare med den begrundelse at jeg er blevet arbejdssøgende? Jeg mener der må da skulle en faktisk misligholdelse til ikke? Med det der står på kontoen ny er der jo til jeg ved ikke hvor mange års termin.

    #141764
    thsvForfatter

    Så længe der bare går din løn, pension, SU eller understøttelse ind på kontoen, så kan de vel ikke opsige lånet, sådan som jeg læser betingelserne.

    For øvrigt kan man vælge en delvis indfrielse af sin boligprioritet, men jeg ville ikke gøre det, da den kendte max-rente på 5,5% jo er bedre end et 5% lån til kurs 100.

    Men en ide for trådstarter kunne jo være et 10-årigt 4% lån, der godt nok er på vej over kurs 100 nu. Eller et 15-årigt 4%, der er kurs 97,6 ligenu. Ideen skulle være, at afdrage mere på lånet inden pensionsalderen.

    For øvrigt lidt tåbeligt, at man skal betale overkurs for at afdrage ekstraordinært på et banklån!

    Men brænder de 150.000 kr i indestående for at blive brugt, er det jo en farlig lånetype.

    #141768
    smokeyForfatter

    Tak for svarene.

    Var nok mest fokuseret på, at kunne blive hurtigere færdig med lånet, men kan godt se at der går lang tid før omkostningerne er tjent ind igen. Så det er nok bedre at forøge opsparingen på indlånskontoen og derved spare en del af renteudgiften.

    Vil nok regne lidt på et 4 % /15 år, men ender nok med, jeg holder fast i mit boligprioritetslån, måske vil det allerede i løbet af 2010 være billigere end et flekslån

    #141772
    testForfatter

    thsv jeg det er i grunden mærkeligt med den overkurs på 101 men sammenligner du med de du betaler for at indfri et obligations lån eller flex lån før tiden er det yderst rimeligt. hvis pengenden ikke “brænder huld i lomme" kan man jo bare lade dem stå på indlåns kontoen tiden ud så at sige. Pt. i min situation betyder det jo f. eks. at jeg uden problemer kan finacere en bil nr. to hvis det nye arbejde jeg forhåbentligt finder gør det nødvendigt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.