Gode råd til førstegangskøber

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90159
    AnonymForfatter

    Min kæreste er selvstændig (Arbejder hjemmefra med IT) og hans indkomst varierer lidt fra måned til måned. Han har 22.500 kr brutto fast – og derudover gennemsnitligt ca. 8.000 kr brutto mere. Han har ingen gæld og ca. 15.000 i opsparing. Dette er naturligvis ikke nok til udbetaling, men vi havde håbet på en ordning hvor banken finanserer det hele.

    For god ordens skyld nævner jeg lige min egen situation. Jeg har 9.500 kr brutto på kontanthælp (7.400 kr udbetalt). Jeg har et banklån der pt. er nede på 40.000. Jeg afdrager 2.000 kr pr måned. Vi har ingen børn, men vil gerne have et barn om ca. 2 år. Til den tid er jeg formentlig tilbage på arbejdsmarket og der skulle derfor være råd til det.

    Huset vi har kigget på koster 1.195.000 og er moderniseret for 5 år siden. Vi skal derfor ikke bruge penge på renovering. Vi har tjekket med diverse beregningsprogrammer og disse viser at beløbet min kæreste kan låne for ud fra hans indkomst alene ligger på 1.200.000 til 1.600.000. Ud over at der er stor forskel og at disse selvfølgelig kun er med til at give et fingerpeg så mener vi dog at tingene burde hænge sammen, men inden vi fortsætter med at presse banken til at acceptere at han køber alene vil vi gerne lige have andres synspunkt på vores situation.

    På forhånd tak,

    #141628
    AnonymForfatter

    Jeg har den fornemmelse, at jeres økonomiske situation er lidt for “tynd".
    Hvis du havde haft et arbejde – eller i det mindste kunne oppebære dagpenge fra en fagforening – så kunne det måske gå.

    Din oplysning om kontanthjælp – er ikke godt.

    #141648
    MichaelForfatter

    Kreditgrænsen i jeres tilfælde er formentlig meget tættere på 1,2 (eller 1,1) end 1,6 da I ingen nævneværdig opsparing har. I bør som minimum kunne lægge de 5% opsparing (ca. 60000) kontant samt have til diverse andre omkostninger (advokat, flytning m.m.). Jeg vil derfor anbefale jer at spare mere op. Hvis I ikke kan det er det et tegn på at I slet ikke har råd til at købe. Som Svend skriver vil det unægteligt være lettere med 2 faste indkomster end 1 + kontanthjælp.

    #141654
    AnonymForfatter

    Tak for jeres indput. Hvis vi lægger alt vi kan til side til opsparing så bør den være på plads om ca. et halvt år. Huset, vi har kigget på, har været til salgt i lidt over et halvt år så vi kan jo håbe på, at det måske stadig ikke er solgt når vi så har udbetalingen på plads. Sælger er måske til den tid også lidt mere mør og med på et prisnedslag. Med vurderingen af at vi kan købe lige omkring salgsprisen så ville det nok hjælpe lidt, hvis vi måske fik det forhandlet 10-15% ned. Er det en realistisk mulighed?

    Ingen af jer nævner noget om bankens “påstand" om at vi som samlevende begge skal stå som ejere af huset – kan jeg tolke det som at det er muligt at købe kun i min kærestes navn uanset hvad banken siger?

    #141656
    AnonymForfatter

    Det er virkelig et svært spørgsmål – om I begge skal købe i fællesskab – eller kæresten skal købe solo. I er jo ikke gift – så der skal laves en samejekontrakt, der binder lige så hårdt som formuefællesskab under et ægteskab.
    Hvis I går fra hinanden – så skal huset sælges – eller den ene part overtager huset alene.
    Mange skilsmisser er umuliggjort p.t. – på grund af prisfald på ejendomme – og banken vil foretrække, at I hæfter soldarisk.
    Når ejendomsmarkedet går op igen – så er det sjovere at opløse forholdet – idet man nemmere kommer videre – med penge på lommen.
    Hvis kun den ene part ejer huset – så bliver der vel tale om en husleje fra den anden part – og så blander skattefar sig.
    Hvis man nøjes med de positive tanker – og siger, at I lever sammen i mange år – så er det vel bedst, at I ejer sammen – og bidrager begge til betaling af huset.

    #141658
    AnonymForfatter

    Ja, naturligvis er det bedst, hvis vi begge ejer huset, men så vidt jeg kan forstå på kommunen så må jeg ikke købe fast ejendom når jeg er på kontanthjælp. Det er netop årsagen til at vi nu går ud fra, at min kæreste skal købe alene. Her er det så vores bank siger at samlevende skal købe 50-50 – og hvis det er rigtigt så er vi jo fastlåst.

    Jeg forstår dog ikke helt det med husleje og skattefar. Er det nogen regel om at man skal betale husleje, hvis man flytter sammen med ens kæreste? Han har boet i min lejlighed i halvandet år nu uden at betale husleje (og dermed betaler jeg ikke skat af lejeindtægt). Vi har arrangeret det således at jeg betaler lejligheden og han betaler så vores øvrige forbrug som mad, rengøringsartikler osv. Er det ikke muligt, hvis han køber et hus, at vi bytter om således at han betaler huset og jeg det øvrige forbrug?

    På forhånd tak,

    #141664
    AnonymForfatter

    Jeg tror, at I skal undersøge spørgsmålet om “husleje" og kontanthjælp nærmere – i.f.m. huskøb, hvor din kæreste er eneejer.

    #141684
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har nu brugt de sidste to timer på at søge alle mulige sider her på nettet. Jeg kan ikke finde noget som helst der indikerer, at jeg skal betale husleje til min kæreste og han skat af lejeindtægt hvis han køber hus og jeg flytter sammen med ham. Faktisk er det flere gange nævnt at den kære skattefar ikke blander sig i hvorledes samboende ordner det økonomiske imellem sig.

    På andre forums så jeg også at andre kontanthjælpsmodtagere fik at vide, at der intet er galt med at kæresten køber ejendom alene. De må bare som kontanthjælpsmodtagere ikke stå på skødet. Dermed fik jeg også opklaret om min bank vitterligt har ret i at samboende skal eje 50-50. Svar=nej.

    Da min kærestes indtægt nok kun lige nøjagtig rækker til at blive godkendt til de 1.1 – 1.2 er det nok mest fornuftigt at vi lige venter et halvt års tid således at vi har udbetalingen og dermed ikke skal afdrage på den også. Da huset allerede har været til salg i et halvt år kan man jo håbe for vores vedkommende at det stadig er til salg om 6 måneder.

    Tak for indlæggene. Jeg vender muligvis tilbage om et halvt år med yderligere spørgsmål når vi har udbetalingen på plads. Der er så meget vi som førstegangskøbere ikke aner noget som helst om. Ha’ en fortsat god sommer!

    #141692
    AnonymForfatter

    Du får lige denne tekst med på vejen:

    Skattevæsenet har gennem
    mange år haft den
    praksis, at en husstand kun
    omfatter ægtefælle og/eller
    mindre børn.

    Denne udtalelse kommer fra adv. Tommy Kristensen – i.f.m. belysning af skat/parcelhusreglen. Jeg ved ikke – om samlevende er det samme som ægtefælle ?
    I har god tid – så I kan jo dyrke spørgsmålet inden huskøbet.

    #141700
    lakriForfatter

    hej
    man skal huske på at man skal tænke på at det ikke bliver for hårdt at betale termin.

    min kæreste og jeg har lige købt vores første hus, vi har ikke nogen penge og skal låne det hele. jeg tjener omkring 600000 om året og min kæreste tjener 290000 og vi blev godkendt til at købe for maks. 1750000. så jeg syntes det lyder lidt dyrt for jer.

    det var bare lige min erfaring, jeg håber i finder en løsning. husk på der kommer altid et hus

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.