Andelsbolig

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90154
    AnonymForfatter

    Hej,
    Min situation kort:
    Sidder pt. til leje
    30.000 kr/md brutto, ingen specielle udgifter.
    Opsparing 70.000 “i rede penge" og 60.000 i værdipapirer hvis jeg kan leve med et slemt realiseret tab.
    Overvejer at købe en andelsbolig. Andelskrone er 630.000 kr. men sælges for 500.000. Boligafgift 4100 kr/md.

    Tror I det er noget problem at låne? Hvilke typer lån kan jo få? Hvad er et “andelsboliglån" – er det det samme som et lån uden sikkerhed? (der har lige været en dom om at en andel ikke kan sælges på tvangsauktion). Interesserer banken sig for selve andelskronen, siden man skal indtaste den i lånberegneren her på mybanker? Har det nogen indflydelse på renten, om jeg kan få mine forældre til at kautionere?

    Og der er ikke noget der hedder rentefradrag, vel?

    Ja det var en del spørgsmål – håber I kan hjælpe med et par af dem 🙂

    #141580
    AnonymForfatter

    Nej, det burde ikke være noget problem.

    #141584
    AnonymForfatter

    Der er rentefradrag på ca. 30% p.t. på andelsboliglån. Rentefradraget nedtrappes til 25% over en årrække.
    Kaution på den sidste del af boliglån burde give en lavere rente på ca. 1% p.a. – men prøv at klare dit boligkøb selv. Kaution fra forældre bør kun tilbydes – hvis du får problemer med godkendelse i banken.

    #141612
    thsvForfatter

    Rentefradraget er på ca. 33%, hvis din kapitalindkomst bliver negativ, og den del der er over 50.000 kr aftrappes ganskerigtigt til ca. 25% over de kommende år.
    De fleste banker vil kiggge på den købspris, der står i købsaftalen, da mange af de beregnede maksimalpriser er alt for høje.
    Kautionen vil ikke ændre din rente, blot give banken større sikkerhed.
    Renten på dit lån kan dog blive lavere, hvis dine forældre vil belåne en evt. friværdi i deres ejerbolig istedet. Og så låne dig pengene (evt. som arveforskud, årlig gave på max. ca. 55.000 kr uden afgift fra hver forældre).

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.