Omlægning af lån og udgifter hertil.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90153
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Vi har fået et tilbud fra banken på omlægning af vores 2 huslån hos totalkredit, hovedlånet er fra 03/2007, og det “lille" er fra 09/2008.

    Vi har som følger:
    5% fast forrentet Hovedstol 1.224.000
    7% fast forrentet Hovedstol 363.000

    Banken anbefaler at vi omlægger det til F1, og optager 1 lån på totalt 1.544.000

    Der er dog nogle ting vi ikke helt forstår, og bankere får man jo ikke altid den bedste rådgivning hos idag.

    Der er følgende udgifter ved oprettelsen:
    Lånesagsgebyr: 3000
    Kurtage 2316
    Tinglysning 1400
    Garantier TOT 1500
    SB lånesagsgebyr 3000
    Total 11.216

    Ved indfrielsen:
    INdf. gebyr totalkredit 1500
    Kurtage 1747
    Total 3247

    Og nu til spørgsmålene:
    -Alle gebyrene går de direkte til banken (bortset fra tinglysningen)?
    -Hvordan syntes i det lyder? (andre anbefalinger)
    -Vil F1 ikke NÆSTEN altid være under de 5%? (Ved godt det er gætværk)

    På forhånd tak 🙂

    #141562
    AnonymForfatter

    Lige et tillælgs spørgsmål:

    Skal / kan gebyrene presses? Vores bankrådgiver siger altid at hun har givet os det bedste tilbud, og hun ikke kan gå længere ned.

    #141600
    AnonymForfatter

    Halløj:::

    Ved optagelse går kurtage (salg af obligationer) til banken, 0,15% af kursvædien af obligationerne.
    Lånesagsgebyr er den “løn" banken får for arbejdet med at: indfri obl., bestille tilbud, sende til lysning, indeståelse for aflysning af pantebreve m.m.

    ET spørgsmål: Hvad betyder SB lånesagsgebyr???

    Lånesagsgaranti på 1500 overfor totalkredit: Det dækker den risiko banken tager ved at ekspedere sagen overfor Totalkredit. Det betyder kort sagt at banken indestår overfor Totalkredit at de får de nye pantebreve tinglyst uden præjuridicerede retsanmærkninger.
    Dette tjener de ikke på.
    NB : Man kan ikke få tinglyst de nye pantebreve i ejendommen før de gamle pantebreve er aflyst, og det er i denne fase det kan gå galt:: Kunden trækker sagen tilbage midt i perioden. F1 lån ctr fastforrentet: er HELT afhængig af risikovillighed fra din side.

    #141620
    AnonymForfatter

    Nej, det kan du bestemt ikke regne med!

    Eksempelvis var den korte rente oppe omkring 18% i starten af 1980erne.

    Flexrenten kan faktisk godt komme så højt op, hvis noget går helt skævt, eksempelvis:
    a) At de mange hjælpepakker fører til til stor prisstigninger over tid.
    b) Hvis der opstår problemer med kinesisk villighed til absoprtion af de massive udstedelselser af amerikanske og europæiske statsobligationer.
    c) Hvis der kommer nye chok kriser på de internationale kredit- og kapitalmarkeder.

    Et usikkerhedmoment er fx – kan man finde køberere til flex-obligations-auktionen i december. Det bliver den største nogensinde i Danmarkshistorien. Man har aldrig solgt så mange korte realkreditobligationer på en gang. Hvis det er tyndt med købere, så ryger flexrenten kraftigt i vejret. Den kan gå fra 2 til 6% på en måned!

    Det er dog ikke sandsynligt det går så galt så hurtigt, men en flexrente på 7-10% indenfor de næste 5 år er absolut ikke udelukket.

    Der er en pris for jeres omlægning, og den er, at I påtager jer en betydelig rentestigningsrisiko. En kort rente på 2,1% som vi har nu, er helt ekstraordinær i historisk sammenhæng. Årene fra 2000-2007 og 2009 har gennemgående været ekstraordinære.

    Renteniveauet er ikke normalt, og det er ikke holdbart i længen.

    På et tidspunkt når økonomierne kommer i vækst, så vil der komme en modreaktion i form af investorerne hellere vil holde andre værdipapirer en at investere i danske realkreditobligationer, der stort set forrentes til en nul-rente. Min vurdering er, at flexrenten på lang sigt skal op, også op over 5%.

    #141646
    testForfatter

    det tror jeg du har helt ret i

    #141710
    AnonymForfatter

    Jeg har selv haft held med at få halveret lånesagsgebyret – så det er muligt.

    Jeg forstår dog ikke hvorfor du skal betale 2 x lånesagsgebyr iflg. din opstilling. Hvad er SB lånesagsgebyr???

    #163994
    AnonymForfatter

    Bare lige et tillægsspørgsmål til denne “gamle" tråd.

    Jeg har også fået tilbud om tillægslån fra DanskeBank. Jeg har et F1 og skal have 200.000 som tillægslån og har fået følgende omkostninger/gebyrer.

    lånesagsgebyr RD kr. 2.000
    kurtage kr. 300
    gebyr til bank kr. 2.800
    gebyr til stat kr. 4.400 (de 1.400 plus 1,5 % af 200.000,-)
    ialt kr 9.500

    Så er spørgsmålet lige – hvorfor skal jeg både betale lånesagsgebyr til RD og gebyr til banken og er der nogen måde at komme ud over det på ?

    /Jan

    #163998
    robin (2)Forfatter

    Hej har tilføjet mit bud – ud for beløbet…

    Lånesagsgebyr: 3000 til banken
    Kurtage 2316 til banken
    Tinglysning 1400 til staten
    Garantier TOT 1500 til banken
    SB lånesagsgebyr 3000 ??? hvorfor 2 gange…men næsten sikkert til banken.
    Total 11.216

    Ved indfrielsen:
    INdf. gebyr totalkredit 1500 totalkredit
    Kurtage 1747 banken igen.
    Total 3247

    hvor mange steder har i spurgt.?? kan godt gøres bedre da det hele er standardpriser.
    Jeg kan evt. godt hjælpe men ser på hele bankeng – med henblik på og optimere.
    mvh re

    #164004
    thsvForfatter

    Gebyr til bnken er for tinglysning af lånedokument mm. spørg i banken præcist hvad det dækker.

    #164104
    thsvForfatter

    Du tager fejl i disse betragtninger!
    Lånesagsgebyr og kurtage går til Totalkredit, og det næste lånesagsgebyr til banken er for dennes arbejde, f.eks. til tinglysning og sagsekspedition (godkendelse af lånet).

    Gebyrerne er dog noget høje ialt, men det er vist niveauet efterhånden, Nordea har osse hævet deres gebyrer voldsomt for f.eks. låneovertagelse og ændring af refinansieringsfrekvens på Flekslån.
    1) var 1.000 i 2008 og er 2.500 kr idag, ligesom lånegebyret.
    2) er nu 500 kr mod tidligere 200 kr

    RD er noget billigere med 1.000/2.000 kr i lånesagsgebyr og der koster tinglysningsservice mm. 2.800 kr.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.