Forstår det ikke (Angående lån fra studie)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90145
    AnonymForfatter

    Hej

    Der er noget jeg ikke forstår.

    Jeg er udannet, og arbejder som, pilot. Men da det er en ret dyr uddannelse, står jeg nu med et lån på små 800.000, som jeg pt betaler 8,75% af.
    Det er jeg ikke helt tilfreds med. Jeg betaler hvert måned 12000 dkr, og misser ikke betalinger.

    Jeg forsøgte i julen at finde en anden bank, men de ville ikke tage mig. De mener det er for risikabelt hvis jeg skulle miste mit job.

    Kan det virkelig passe at man ikke kan finde en bedre rente, på hvad der jo egentlig er et studie lån?
    Min indkomst svinger i øjeblikket mellem 35000 og 50000 efter skat pr måned (Dog kun 11 måneder om året, da jeg har et ulønnet måned fri pr år)

    Det skal siges at jeg også har et andet lån, som jeg pt betaler 2-3000 dkr på pr måned.
    Udover det er mine udgifter ret lave. Betaler stortset kun husleje, forsikringer og mad (Har ingen bil)

    #141522
    AnonymForfatter

    Banken ser grundlæggende to scenarier angående dit lån:
    1. Beholder du dit arbejde er banken 100% sikker på du tilbagebetaler lånet.
    2. Mister du dit arbejde eller bliver du uarbejdsdygtig, er banken tæt ved 100% sikker på du misligholder dit lån.

    Uanset at lånet er stiftet med et fornuftigt formål, så er og bliver der tale om et blanco lån på 800.000 kr. uden nogen form for sikkerhed.
    A) Det er meget sjældent pengeinstitutterne overhovedet går så højt op blanco (kun i ganske særlige tilfælde som dit, og det er langt fra alle banker der tør)
    B) En rente på 8,75% er i virkeligheden SINDSYGT BILLIGT for et blancolån på 800.000. Mange betaler i øjeblikket samme rente på et boliglån med fuld sikkerhed.
    C) Situationen i flybranchen er meget usikker i øjeblikket. Jeg er ret overbevist om SAS krakker, samtidig presser lav-prisselskaberne alle omkostninger, herunder også pilotlønninger.
    D) Bankerne mangler gennemgående kapital i øjeblikket, der er nok andre ting at låne ud til.

    Konklusion: Du opnår formentlig ikke et bedre tilbud andet steds!

    #141586
    AnonymForfatter

    Hej

    Tak for svar.

    Kan godt se din pointe.

    Mht at blive uarbejdsdygtig er banken dækket 100% ind, da jeg har en såkaldt Loss of License forsikring der, hvis jeg skulle blive uarbejdsdygtig, udbetaler en sum, som dækker betydeligt mere end lånet.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.