Førstegangskøber: afrdragsfrihed og kurssikring eller ej?

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Indlæg
  • #141416
    HabaneroForfatter

    Det lyder interessant med Nordeas tilbud. Tak for tippet. Jeg tror vi tager et møde med dem.

    Problemet er bare at vi er langt inde i købeprocessen. Vores nuværende bank har allerede godkendt købsaftalen og udbetalingen er overført til sælger. Vi har dog ikke underskrevet nogle lånepapirer endnu – heller ikke realkreditpantebrevet.

    Hvad er mulighederne her? Kan man bare springe over på en ny hest (i dette tilfælde Nordea) uden videre?

    #141420
    HalliHalloForfatter

    Thsv skrev:

    Fordel+ kunde bliver du nærmest automatisk som boligejer, men ulempen er jo, at dit realkreditlån så osse skal være i Nordea Kredit.

    Hvad er da ulempen ved at have Nordea Kredit? Er de da dyrere end de andre? Mener bare de næsten har identiske priser.

    Til spørgeren: Du kan da altid skifte, men koster jo så ekstra gebyrer til tinglysning, overførsel m.v., men det kan være at Nordea betaler det hele for dig.

    Prøv at spørg dem på mandag og give os så venligst omgående herinde.

    #141422
    HalliHalloForfatter

    Jeg ser lige nu at du ikke har underskrevet nogle dokumenter, hvorfor det hele så bliver meget lettere.

    Derfor fylder du hurtigst muligt dokumentmappen med sagens akter og går ind i en Nordea Bank filial for at forhøre dig om muligheder, du bør evt. bestille tid i forvejen p.g.a. ferie etc.

    Gider du delagtiggøre os herinde i denne meget spændende sag?

    #141424
    HabaneroForfatter

    Det lyder godt.

    Jeg skal nok give jer en update, når der sker nyt i sagen 🙂

    #141436
    HabaneroForfatter

    Lige en tilføjelse til snakken om Nordeas Boligkøbsprioritet:

    Magasinet Penge uddeler ikke ligefrem store roser til prioritetslånene i en gammel artikel fra 2005:

    http://www.penge.dk/cm/1.766

    Især dette citat studser jeg over:

    “Men for at få et lån til den billige rente kræver banken, at man omlægger sit realkreditlån til samme lån. Og da den variable rente her ligger lige omkring 4 %, risikerer man altså at betale særdeles dyrt for at låne de 100.000 kroner til en lav rente."

    Det lyder da pænt dyrt, hvis realkreditlånet kræves omlagt til et prioritetslån på 5,7%.

    …Eller er det mig, der læser det helt forkert?

    #141442
    thsvForfatter

    Nu tales der nok om de gamle prioritetslån, der skulle have have 1. prioritet, et sådant har Nordea bank osse.

    Nej din belåning vil være:
    80% realkreditlån efter eget hos Nordea kredit.
    80-105% (eller mindre) som Boligkøbsprioritet til de 5,7%.

    Sjovt du referer til den artikel, der lovpriser Skandiabankens billige prioritetslån, det er netop sådan et lån vi har i vores villa, optaget efteråret 2005.
    Eik bank har dog i mellemtiden hævet tillæget fra 0,65% til nu 1,35%, ellers ville vi have en rente på 2,1 %! Og der er ikke noget bidrag som ved et realkreditlån, så selv vores nuværende rente på 2,8% er absolut acceptabel, specielt i forhold til vores flekslån, der er refinansieret for 2009 til 5,2% + bidrag = 5,7% i rente ialt.

    #141468
    AnonymForfatter

    Ja.. den er god nok… 5,7% i rente
    Jeg har selv lige skrevet under på papir. Mit lån er 80-95%.

    #141698
    AnonymForfatter

    Hvis nu du er i en usikker jobsituation p.t. Så vil jeg sige, så vælg afdragsfrihed i et par år. Men ellers er du ikke så er det modsatte fint vil sige.

    #141722
    AnonymForfatter

    Hvad mener I med 80% eller 80-95%? Er det hvis man selv medbringer 5-20% af beløbet, eller?

    #141738
    testForfatter

    procenterne henvis i det her tilfælde til belånings graden. 100% er boligens pris eller værdi og låntageren har så mere eller mindre sikkerhed for at fald i husprisen afhængigt af hvor på skalane de ligger. Den der her på det seneste er røget over de 100% på et hus der før prisfald var belånt til 100% har det ikke så godt i dag.

    Så långiverne tager et risikotællæg på den ene eller anden måder afhængigt hvor de ligger i “procenterne"

    Typisk er det væsentligt dyre at låne når man er over de 80%. Derfor sagde man også i gamle dage at man skulle ha 20% selv før man købte. Og tro mig når man køber hus kommer der altid et eller andet man ikke har regnet med. 🙂

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.