Jeg troede aldrig jeg blev en af dem, der skulle blive stavnbundet til min bank

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • EdwinaForfatter
    Indlæg
  • #90128
    EdwinaForfatter

    Høj indkomst og ekstrajob er ingen garanti for at kunne skifte bank – jeg har meget utilfreds med min nuværende bank, og selvom jeg har en god indtægt, så er der bare INGEN banker, der tør tage mig ind som kunde og samle de lån jeg nu engang har – hus og bil har jeg også, har pænt betalt af på gælden uden problemer…

    Bare et hjertesuk – jeg trænger til en bank, der tror på mig og min betalingsevne :o)

    #141296
    AnonymForfatter

    Det handler ikke om “tro". Det handler om at vide (dvs. om probability of default, loss given default osv). Selv om der forskelle i bankers vurdering, så er principperne bag vurderingerne ens, og derfor bliver du sandsynligvis afvist i samtlige banker.

    Hvis du skal kunne samle din gæld hos en bank, så skal du:
    1. Have et fornuftigt rådighedsbeløb bagefter, dvs. ca. 6.000 for en enlig 9.500 pr pr, 14.000 for en familie med 2 børn osv.
    2. Du skal typisk kunne dokumentere at dit historiske forbrug ligger indenfor det krævede rådighedsbeløb, ellers bliver det hævet.
    3. Du må ikke være registreret i RKI.
    4. Du må ikke være MEGET insolvent, dvs. skylde over 150.000 mere væk end du har sikkerhed for.

    Hvis ovensåtende forhold er opfyldt, er det intet problem at skifte bank.

    #141312
    EdwinaForfatter

    Sjovt nok “opfylder" jeg alle kravene, du lister op – derudover har jeg en god løn i en forholdvis sikker branche, men stadig får jeg afslag?!?! Og vi taler altså ikke om mio. af kr., faktisk et stykke under 1 mio. kr. og sikkerhed for bil og bolig..

    Jeg synes ellers ikke jeg er kriseramt, andet end når det kommer til skifte af bank – der kan jeg simpelthen ikke trænge igennem til deres bankfornuft!!

    #141314
    MichaelForfatter

    Kan du ikke lige oplyse følgende:

    Årsindkomst før skat
    Gældsposter
    Anslået værdi på hus

    #141322
    thsvForfatter

    Har du prøvet Eik bank?

    De har ihvertfald et fornuftigt til, om de vil have kunderne eller ej.
    Stabil indkomst og sikkerhed for gælden, lyder da som en god kunde i mine ører.

    #141338
    AnonymForfatter

    Der må jo foreligge et eller andet problem. Ellers volder det normalt ikke de store vanskeligheder at skifte bank.

    Hvis dit hus fx er faldet i værdi, således den reelle markedsværdi nu er mindre end din restgæld i huset, så er du teknisk insolvent, hvilket vanskeliggør bankskifte.

    Du skal i den forbindelse være opmærksom på den reelle markedspris mange steder nu ligger væsentligt under den offentlige vurdering.

    Hvis du har en masse “skummelt småfinansiering", så som IKEA gæld, gæld på ShellMastercard, H&M-kort, Handelsfinans, FDB-Mastercard etc. så vil banken se det som om du ikke har styr på din privatøkonomi.

    Kunder der har oprettet kreditter 10 forskellige steder, har som regel gjort det, fordi de ikke har været i stand til at afpasse indtægterne med udgifterne. Bankens rationale vil her være.

    Når kunden tidligere har taget alle de quicklån og småfinansiering, hvad hindrer så kunden i at gøre det igen, når banken har samlet det hele og saneret gælden?

    Svaret er, banken har ingen sikkerhed for at kunden ikke starter kreditkort-spiralen en gang til, og når man ikke har det, så afviser man kunden, også selv om rådighedsbeløbet er tilstede.

    Men hvis du ellers:
    – Ingen kontokort gæld har
    – Skylder under 150.000 kr i forbrugsgæld.
    – Har et hus der er belånt under 100%
    – Opfylder kravene til rådighedsbeløb inkl. afdragene på forbrugsgælden

    … så forstår jegi ikke hvorfor du har problemer med at skifte bank.

    Der må være en af ovenstående forudsætninger, du ikke opfylder.

    #141340
    HalliHalloForfatter

    Ja selvfølgelig er der noget galt med mandens betalingsevne, når ingen andre vil have ham uagtet hans tilsyneladende høje indkomst og ekstrajob.

    Og hvis spørgeren havde søgt på gamle spørgsmål her på mybanker, så ville han have fundet svaret i løbet af nul komma nul, da emnet har været vendt og drejet utallige gange siden finanskrisen startet for 1 års tid siden. Og generalen bruger utrætteligt sin tid på at skrive stort se de samme svar igen og igen.

    #141370
    HalliHalloForfatter

    Nu er det ikke fordi at jeg ville beklikke spørgerens betalingsevne.

    Det er muligt at den p.t. er god, men når andre banker ikke er interesseret i at overtage hans engagement, må det jo skyldes at selv en lille uforudset ting kan gøre at han ikke længere er betalingsdygtig for ydede lån m.v.

    Hvorfor ikke være glad for din nuværende bank, den er sikkert ikke meget dårligere end andre.

    Jeg havde for nogle år siden også lån i 8-10 banker og skyldte penge på et VEKO-kort og Amager kort, men jeg drømte da aldrig om bede af bankerne om at samle lånene. Jeg betalte blot gælden ud ved at overholde de indgåede aftaler.

    #141374
    AnonymForfatter

    Hej HalliHallo

    Det er efterhånden blevet et “mantra" at sige, at man gerne vil samle sine lån – hvis du ser Luksusfælden på TV 3, kan du se disse tåbelige skyldnere stå med himmelvendte øjne og ønsker at samle lånene og hermed skulle alle problemer være ude af verden.

    Hvor er det rart at læse om én, der selv tog hånd om sine pengeproblemer og fik dem løst.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.