Bank-skifte, andelsboliglån, Jyske Bank vs. Bank med hjerte

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90125
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg ku virklig godt tænke mig at høre jeres råd i følgende, da jeg ikke er nogen
    økonomihaj overhovedet.

    Situationen er såddan:

    Jeg har Jyske Bank og et lån her i min andelsbolig på 660.000 kr + en kredit på ca. 39.000 kr. Renten på andelsboliglånet er 7% (nominel rentesats = 7,1859% p.a.)

    Nu har jeg indhentet tilbud fra Bank med hjerte på en såkaldt miljøkredit http://www.bankmedhjerte.dk/Miljoekredit.aspx
    hvor jeg kan få en kredit på 700.000 kr. med en åop på 5.2% (udlånsrenten er 4,6505).

    Umiddelbart synes jeg jo ikke der er så megt at tænke over, Bank med hjerte er jo billigere 5.2% vs. 7.1% men er der noget jeg har overset som man skal være opmærksom på?

    Det er jo ikke en vanvittig besparelse – etableringsbesparelserne på 11.100 kr. “æder" ca. et års besparelse, men derefter er det ca. små 1000 kr. om måneden og det synes jeg jo er meget godt i det lange løb,
    men hvad siger I?

    #141260
    AnonymForfatter

    Jeg har lige en rettelse til ovenstående.

    Åop på miljøkreditten fra BankMedHjerte er 4.8%

    #141266
    thsvForfatter

    Etableringsomkostninger på 11.100 kr dækker hvad?
    Jeg kan kun se et gebyr på 2.500 kr til “Bank med hjerte"
    Hertil kommer så en tinglysningsafgift på 1.400 kr, men 1,5% stemplet bør kunne genbruges fra det eksisterende lån hos Jyske bank.
    Bemærk endvidere maksimum på 500.000 kr.
    Så omkostningerne ved et nyt lån på 500.000 kr vil jo være 11.400 kr ialt (2.500 + 1.400 + 1,5% af de 500.000).

    Renten er låst til Nationalbankens rente (p.t. 1,55%) + fast tillæg på 3,1%.

    #141272
    AnonymForfatter

    Hej,
    og tak for at tage dig tid til at svare.

    Jeg har tidligere spurgt dem hvad de 11.100 dækkede, ‘
    og det var som du er inde på
    2.500 kr. i begyr + tinglysning på 1.400 kr – OG resten var så en fast procentdel
    af lånet(kreditten).

    De kører IKKE som skrevet på hjemmesiden med et maksimum på 500.000 – vi har fået papirer på 700.000 kr. så den del er vist i orden.

    Men hvad er det du mener med at
    “1.5% stemplet bør kunne genbruges fra det eksisterende lån hos Jyske Bank" ?

    mvh

    #141310
    AnonymForfatter

    “men 1,5% stemplet bør kunne genbruges fra det eksisterende lån hos Jyske bank"

    – er der ik nogen – evt. thsv – der kan forklare mig hvad ovenstående betyder?

    Kan jeg undgå at betale 1.5% af et nyt lån – fordi jeg har betalt det en gang til – Jyske Bank eller hvordan, someone please?

    #141316
    thsvForfatter

    Men hvad er det du mener med at
    “1.5% stemplet bør kunne genbruges fra det eksisterende lån hos Jyske Bank" ?
    Hvis der er tinglyst et pant fra Jyske bank på deres gælde, er der jo en gang betalt 1,5% af dette beløb, og så bør dette stempel kunne overføres til det nye pantebrev.
    Herved bliver omkostningerne jo kun 2.500 til banken og de 1.400 kr til staten + 1,5% af det som pantebrevet evt. skal forøges med.
    Disse regler gælder ihvertfald for pantebreve i ejerboliger, og jeg kan ikke se at et tinglyst pant i en andelsbolig ikke skulle være omfattet af de samme regler, men spørg dog i banken, om ikke der kan overføres tinglysningsafgift (procentafgift) fra det eksisterende pant!

    For øvrigt må det tinglyste pant være noget mindre end 700.000, da der kun er 7.200 kr til 1,5% stemplet, svaende til max. 480.000 kr, der skal stemples.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.