bliver presset til at optage nyt lån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90092
    AnonymForfatter

    Er der nogen, der kan fortælle mig, om bankerne/kreditforenigerne kan “genåbne" et færdigmeldt kreditforeningslån?

    Situationen er, at jeg har et stort huslån – 1,2 mill hos totalkredit – som er færdigmeldt. Værdien var til stede i ejendommen, da lånet blev meldt færdigt, lød det for to år siden fra bankens mægler, selv om ejendommen ikke var gjort helt færdig (restaureret).

    Derudover lånte jeg senere 200.000 til færdiggørelse af en 1. sal. Det var for lille et lån til opgaven (gør-det selv), viste det sig senere, jeg skød for lavt, og 1. salen er ikke færdig her to år efter lånet blev optaget.

    Nu har vi finanskrise! Banken, som tidligere var ivrig efter at få pengene ud at arbejde, vil nu have sikkerhed for deres investering.

    Fair nok, tænker jeg. Jeg er ikke færdig til den tid, som er reguleret i kreditforeningsloven. Jeg må evt betale ektra afdrag på de 200.000, fordi jeg har vurderet forkert og ikke er færdig. Men vi taler trods alt kun om 200.000 kr, som jeg i forvejen afdrager på.

    Men, men så siger banken: Nej, det er mere end 200.000 kroner, du kan komme til at skylde os, fordi ejendomspriserne er faldet og værdien i ejendommen er ikke længere til stede!

    Jeg siger: Ja, men jeg har jo kun lånt 200.000. Ergo må det være det beløb jeg skal stå til regnskab for. Det andet store lån har I jo selv været med til at færdigmelde. Det kan I ikke pille ved.

    Banken svarer: Sådan kan du ikke gøre det op. Vi vurderede det ud fra værdien i ejendommen på daværende tidspunkt. Du kan altså komme til at stå til regnskab for hele det store lån også.

    Jeg er målløs. Jeg har jo papir på, at det store lån er færdigmeldt! Nu bruger banken det lille lån som brækjern til at komme ind i det store lån igen. Det virker meget groft!

    Der kan være tale om fald i ejendomsvurderingen på helt op 400.000, vil jeg gætte, som jeg altså nu skal bøde for.

    Altså: Kan banken/totalkredit virkelig kræve mig til regnskab for mere end det beløb, jeg har lånt…? Og dermed reelt presse mig til at konvertere noget af “den tabte værdi" til et banklån på mere end de 200.000, som jeg har lånt sidst?

    Hvem kan svare?

    vh
    Lars J

    #140780
    testForfatter

    hej Lars
    jeg ville nok uanset hvad nogen skrev om den sag på internettet vende det med en advokat.

    #140782
    testForfatter

    ps er det 1,2 mill tinglyst som realkredit lån på ejendommen eller er de stadig et byggelån?

    #140784
    AnonymForfatter

    Ja, det store lån er tinglyst eftersom Totalkrdit har pant i ejendommen. Det lille lån er derimod ikke tinglyst, men et rent byggelån.

    Men du har nok en pointe: Tinglyste lån er vel ikke sådan lige at genåbne, selv om der i mellemtiden er kommet en finanskrise. Er det det, du mener…?

    Og det med advokaten eller en anden uvildig rådgiver med slips er nok en god ide.

    #140788
    AnonymForfatter
    #140806
    testForfatter

    hvis det er et forhåndlån kan der være et problem:
    “værdien af byggeriet efter færdiggørelsen ikke giver grundlag for det udbetalte forhåndslån"

    og så er der nok ikke så meget at gøre. Men hvis det er tinglyst burde sagde være lukket.

    man kan selvfølgelig ta et tilbud hjem fra RD eller BRF. Personligt har jeg ved refincerignen for 6 år siden af mit hus oplevet en meget optimistisk vurderign fra RD og en pesimistisk vurdering fra BRF.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.