Hvad er det bedste valg

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90080
    AnonymForfatter

    Hej
    Hvad er det bedste valg?
    At tage et såkaldt F1 lån lige nu med renteomlægning efter et år eller tage et F3 lån med renteomlægning hvert 3. år?
    Jeg har hørt flere anbefale, at man sagtens kan tage et F1 lån, fordi det er faktisk det mest fordelagtige, også selvom der skulle komme en mindre rentestigning i løbet af det næste år eller to.
    Med venlig hilsen
    PRT

    #140594
    testForfatter

    hvad rente stigning kan du tåle og kan du leve med ikke at kende din husleje om 1o år? Hvad husleje har du råd til at betale i dag og har du forbrugslån du skal ha afdraget på?

    F1 lån er klart det billigst her og nu. historisk har det også været en god løsning for ikke at sige den bedste men om det er det fremover ved ingen. Personligt ville jeg nok heller vælge et F1 nu ind et F3 da du med et F3 er låst i ca 3 år. Du kan omlægge før men det er dyrt. det vil sige hvis rente stiger voldsomt kan du ikke springe af toget men må leve med usikerheden længere

    #140604
    thsvForfatter

    Jeg ville helt klart optage et F1-lån men med omlægning pr. 1. april, da renten til nytår igen risikerer at blive høj ligesom ved dette års refinansieringscirkus.
    F3-lånet giver bare en højere rente for det 3. år, dog spredt som ydelse over de 3 år.

    Enten går man fuldt flex, og satser på den lave rente, eller osse går man i fastforrentet og satser på en kursgevinst.

    #140628
    AnonymForfatter

    Jeg ville tage et P33-lån i stedet for F1 eller F3. P33-lånet bliver opdelt i tredjedele, hvor hver 3.-del har en løbetid på 3 år. Der er rentetilpasning hver år pr. 1. januar, men kun for en tredjedel af lånets oprindelige hovedstol. Eks.:
    lån på 900.000 kr. opdeles i 3 x 300.000 kr.
    Første tredjedel har løbetid til 31.12.2009 og omlægges til nyt lån med 3 års løbetid
    Anden tredjedel har løbetid til 31.12.2010 og omlægges derefter til nyt lån med 3 års løbetid.
    Tredje tredjedel har løbetid til 31.12.2011 og omlægges derefter til nyt lån på 3 år.
    osv.
    Ved at vælge et P-33-lån får du i første omgang 3 lån med det nuværende renteniveau og en rentestigning slår først fuldt igennem efter 3 år. Ulempen vil være, at et rentefald også først vil slå fuldt igennem efter 3 år.
    Jeg har haft et sådant lån siden 2004 – og jeg har ikke fortrudt eet sekund ! Jeg er sikker på, at jeg totalt set har haft større sikkerhed omkring min økonomi end hvis jeg havde valgt et F1-lån.

    #140636
    testForfatter

    men du betaler så også en højre pris.

    ergo er vi tilbage ved en af mine kæpheste. Kan du sove om natten og hvad må det koste?

    jeg valgte et lån med rente loft. 5,6% total årlig omkostning inkl. bidrag mig her og der.

    det har jeg heller ikke fortrudt selv om det koster mig ca. ,5% i rente

    men er spørgsmålet hvad der er billigst her og nu er det F1. F3 mener jeg stadig giver dig en falsk sikkerhed da du nok kom til at lægge på et skidt tidspunkt. Kommer der gang i hjulen igen? så stiger renten og går det yderlige ned så stiger renten nok også.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.