rente udgifter i andelsforening

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90071
    AnonymForfatter

    da den jeg skifter fra ejerbolig til andels bolig, vil jeg bare lige høre om der er nogen der kan svare på flg.

    den andels forening jeg kigger på har priotetsrente udgifter på lidt over 100,000 kr pr år, kan andels have trække den fra ?

    Hilsen Jan

    #140468
    AnonymForfatter

    Nej en andelsforening kan ikke trække renterne fra.

    #140484
    AnonymForfatter

    Jeg tror, at andelboligforeningen kan lave en opgørelse pr. bolig – og så kan man selv fratrække den andel af renteudgifterne på selvangielsen.
    Jeg er ikke sikker – men mange ejerforeninger har fælleslån – og der har man mulighed for at opnå fradrag på selvangivelsen.
    Jeg ville spørge skattefar…….
    Og banken kunne måske styre denne opdeling af renteudgifterne i foreningen.
    Det er værd at undersøge nærmere.

    #140488
    AnonymForfatter

    Man kan naturligvis trække egne renter fra, ovenstående konstruktion har jeg godtnok aldrig hørt om.

    En andelsforening betaler ikke ejendomværdiskat, så på denne måde er der alligevel lidt mening med det.

    #140490
    AnonymForfatter

    Ja-du har måske ret i – at der ikke er mulighed for rentefradrag for gæld i A/B.
    Jeg ville spørge skattefar.
    Hvis gælden optages pr. andel som person gæld – hvad så ???

    #140492
    AnonymForfatter
    #140494
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig kan man det.Har selv i mange år boet i en andelsforening hvor vi havde fælles lån. Hver andelshaver kan trække sin priotetsudgifter fra efter sit fordelingstal.
    Hvis du f.eks har fordelingstal 10 betyder det at hvis du f.eks har boet i andelen hele året 2008 kan trække 10.000 kr under selvangeivelsen pkt. 42.

    #147810
    AnonymForfatter

    tilfældigt kom jeg over denne udtalelse –
    jeg har boet i en andelsforening side 1980 og vi har kunnet trække renterne fra alle årene-
    måske er det fordi der er forskel på en ANDELSBOLIGFORENING og en ANDELSFORENING( der en en form for sameje hvor man kan trække sine renteudg fra i forhold til si %-vise andel.

    #147818
    AnonymForfatter

    Begge har sådan set ret.

    I langt størstedelen af andelsboligforeningerne kan fælles renteudgifter ikke trækkes fra. Det er normalen så at sige.

    Der findes dog to undtagelser.
    1. Andelsboliger som er I/S andelsboligforeninger (med fuld solidarisk hæftelse) kan trække renter fra. Retteligt er der her ikke tale om andelsboligforeninger men “interessentskaber", men foreninger kaldes som regel i folkemunde for andelsboligforeninger.
    2. Visse gamle andelsboligforeninger er underlagt nogle særlige regler som gør, at fællesrenter er fradragsberettigede, mens man dog tilgengæld betaler ejendomsværdiskat (der findes ikke mange af denne type forening, så vidt jeg ved). De to poster går typisk lige op med hinanden.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.