Boliglån uden bolig – ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90070
    AnonymForfatter

    Hej.

    Sidste år optog jeg et boliglån på kr. 800000 i banken. Et nært familiemedlem af mig stillede sikkerhed med et ejerpantebrev pålydende kr. 800000.
    Boliglånet skulle bruges til at købe mig ind i en halv ejendom der tilhører samme familiemedlem, den anden halvdel var det så planen at min kæreste skulle låne i når hun havde taget sin uddannelse færdig og fået en fuldtidsstilling.

    Imidlertid har jeg mistet mit arbejde i Marts i år, og kan ikke betale på lånet, der p.t. er sat i bero.
    Familiemedlemmet der stillede sikkerhed, er – fandt jeg siden ud af – i dyb gæld, og ejendommen er belånt til op over skorstenen. Jeg mener, at jeg er blevet ført bag lyset af familiemedlemmet og bankrådgiveren, der er fælles for familiemedlemmet og jeg selv:
    Alle pengene er gået til at betale noget af familiemedlemmets personlige bankgæld, der var lånt op i ejendommen – ergo har jeg lånt 800000, hvor jeg fik forklaret at jeg naturligvis fik et sælgerpantebrev, men er blevet – rent ud sagt – tørret; af nogen man burde kunne stole på!
    Vi bor ikke på ejendommen, der er en tvist mellem familiemedlemmet og os p.g.a. situationen, og “vores" del af ejendommen er gjort ubeboelig af familiemedlemmets uansvarlige kattehold inden vi kom til, vildkatte i stuerne uden videre oprydning har skabt et ukristeligt svineri. P.t. bor vi hos en bekendt.
    Min kæreste og jeg er normale unge mennesker 25-30 år, der egentlig bare vil videre med vores liv, men dette lån, der efter min mening er optaget på falsk grundlag, sætter en stopper for det.
    Vi har ikke nogen “forbrugslån" og ingen af os står i RKI/Experian – vi har altid haft styr på finanserne, indtil nu da…

    Hvad kan vi gøre i denne situation?

    Spørg bare hvis teksten ikke er tilstrækkeligt uddybende.

    Venlig hilsen
    Martin

    #140464
    AnonymForfatter

    Umiddelbart er I forpligtet af den retshandel I har indgået.

    Der er 3 muligheder:
    1. Få fat på en advokat og løft bevisbyrden for at der er begået svig. Det bliver svært.
    2. Betal afdragene til tiden.
    3. Gå på røven og send ejendommen på tvangsauktion

    Umiddelbart, hvis handlen fx har indebåret, at sælger har solgt 50% af ejendommen til jer, og I har fået skøde på medejerskabet, så er der ikke foregået noget svigagtigt og det er for så vidt irrelevant hvad hans gæld er i de 50% han beholder. Det har ikke noget med jer at gøre.

    Under alle omstændigheder er sagen så kompleks, at der skal en advokat ind over.

    #140466
    AnonymForfatter

    Hej General, og talk for hurtigt svar.
    Det er nemlig dét, at vi ikke har noget skøde og aldrig har fået det, selv om det var hvad vi var blevet lovet (desværre kun mundtlig aftale).

    At gå på røven som du skriver, så det hele ryger på tvangsauktion, vil da kun betyde at vi kommer til at sidde tilbage med en stor gæld (mit lån står som nr. 2 efter den gæld der stadig er i ejendommen, der er på ca. 700000. Første gældspost der betales ved evt. tvangsauktion er de 700000, derefter min post på de 800000. Så er det vel det der sker, eller hur?

    Min situation er ikke blevet bedre i de forgangne måneder, men jeg kan opretholde en normal levestandard, hvis jeg ikke betaler på det lån (over 7000,-/md.)

    Hvad vil der ske hvis man “går på røven", tager de så éns gamle bil? Jeg ejer intet af værdi.

    #140500
    AnonymForfatter

    Ja, der kan gøres udlæg i jeres bil, men i mange tilfælde sker det ikke i praksis, når der er tale om en gammel bil, der ikke kan indbringe mere end skrotpræmien.

    #140596
    testForfatter

    sikke da en historie.

    håber du har dit helbred holdent.

    Meget enig i thsv’s kommentar måske kan du, hvis du har en formilie forsikring med retshjælpsforsikring hjælp til en advokat den vej rundt. Jeg mener at kunne huske at selvrisikoen kun er 3000 kr.

    Ellers ville jeg skrive om retshjælpen http://www.familieadvokaten.dk/Emner/161.html
    men der står faktisk at man ikke kan få det til boligsager, men mon ikke din sag er en undtagelse?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.