Boligkøb med forbrugslån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AleboForfatter
    Indlæg
  • #90069
    AleboForfatter

    Hej, min kone og jeg overvejer boligkøb. Vi har 2 børn. Vi har en samlet brutto indtægt på ca 52.000kr og netto (med børnepenge) ca 36.000kr om måneden. Vores forbrugslån er på ca 200.000kr og så har vi også su-lån på 245.000kr. Vi mener at vi godt kan klare os for ca 12.000kr om måneden og har efter alt er betalt( har sat ca 20000kr i forbrug til huset om året, ved ikke om det er nok) ca 9000 til huskøb. Nu er spørgsmålet om man i disse tider med de lån vi har i forvejen overhoved bliver godkendt til huskøb? Vores plan var jo at vi ville købe et hus som man kan sætte lidt istand, ikke en ruine men alligevel noget hvor man løbende kan gære lidt. Bo der i 10 år, afbetale vore dyr forbrugslån og så sælge igen efter 10 år. Det er da ikke sandsynligt at husets værdi efter 10 år er mindrer end idag og lønningerne burde over den tid jo også stige. Er det helt urealistisk eller hvad mener i? Men som det ser ud nu vil bankerne ikke gå med til det? Har i nogle gode råd?

    #140430
    AleboForfatter

    Jeg mente 52000 brutto og 36000 netto

    #140432
    MichaelForfatter

    Det er ikke realistisk med de tal. Med næsten ½ mill i gæld og et rådighedsbeløb der er omkring 2000 for lavt ser det rimelig svært ud.

    #140434
    thsvForfatter

    Som altid:
    Læg et budget og præsenter det i banken.
    Så kan de vejlede jer med et evt. boligkøb.
    Tror dog ikke, at de vil godkende et særligt stort lån til et hus, derimod kan et rækkehus eller en andelsbolig være sagen for jer.
    Og specielt et dårligt vedligeholdt kræver jo mange investeringer for at istandsætte.
    Jeg taler her af egen erfaring, vi fik aldrig rigtigt styr på det håndværker-tilbud vi købte.

    #140444
    AleboForfatter

    Hej, tak for jeres svar. Hvordan hænger det sammen med de andselsboliger? Hvis jeg køber en andel som måske koster 600.000. Så skal jeg afdrage på det. Og så kommer der en boligydelse oveni som måske ligger mellem 4000 og 6000kr om måneden. Hvor er så fordelen? Så bliver vores månedlige belastning da stører en ved et huskøb?

    #140448
    AnonymForfatter

    Danske Bank kalkulerer med et hus koster ca. 50.000 i omkostninger pr. år.

    Alene opvarminigen er 12-24.000 pr år.

    Dertil kommer i meget runde tal for et alm. parcelhus til 2-2,5 mio:
    El, som for en typisk familie er 6.000-8.000 kr
    Vand, vandafledning, renovation: 5.000 kr.
    Grundejerforening: 1.000
    Ejendomsskat + ejendomsværdiskat: 15.000
    Vedligeholdelse 10.000

    Derudover vil bankerne som udgangspunkt ikke belåne boligen med mere end 100%

    I er allerede som udgangspunkt insolvente med 450.000 fra forbrugs- og studielån.

    Dertil kommer så:
    – Tinglysnings, låne- og stempelomkostninger: 75.000
    – Flytteomkostninger: 25.000
    – Omkostninger til salg, hvis I pludselig mister arbejdet eller skal skilles, og derfor må sælge huset: 100.000
    – Forventet prisfald indenfor de næste 2 år: 200-400.000

    Alt i alt, skulle noget gå galt, så star jeres bank med et kæmpetab, fordi I ikke selv kom med nogen opsparing.

    Hvis I skal kunne låne, samtidig med i allerede fra start er insolvente, så kræves der i praksis et rådighedsbeløb langt ud over 12.000 pr måned.
    kommer med:
    – Forbrugslån og SU-lån på 45.000

    #140450
    Mr.M.Forfatter

    Forbrugslånene viser heller ikke, at I er i stand til at leve for 12.000.

    Se at få afdraget ihvertfald det ene lån, SU lånet kan man måske nok blive godkendt med.

    Tror ikke det vil kunne lade sig gøre for jer pt., I har jo heller ikke penge til at renovere for.

    #140454
    thsvForfatter

    Der er meget færre faste omkostninger ved en andelsbolig fremfor eget hus.
    Udvendig vedligeholdelse er ligedes en del af boligafgiften.
    Man slipper for ejendomsskat og fællesudgiter, ligeledes betales de via boligafgiften.
    Der er ingen ejd.værdiskat for andele.
    Ligeledes er indvendig vedligeholdelse og varme lavere ved en andelsbolig, end ved det hus I kan købe for 9.000 kr netto om måneden.

    Faktisk vil en andel til 800.000 kr og 5.000 kr i mdl. boligafgift svare til de ca. 9.000 kr netto om måneden I kan betale for jeres nye bolig.

    Ligeledes er handelsomkostningerne ved en andel væsentligt billigere end ved en ejerbolig.

    Men jeg gentager, læg et budget over jeres udgifter/indtægter og tag en snak med jeres bankrådgiver om jeres boligplaner, det er trods alt banken, der skal godkende jer som lånere, hvilket nok bliver svært med det forbrugslån på 200.000 kr.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.