newbee : er det uklogt at omlægge nu til F3 eller F5

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90052
    AnonymForfatter

    Hej

    Håber der er nogen med mere forstand på det finianselle marked en mig (og de såkaldt “neutrale" rådgivere der kalder sig banker 🙂
    Mit spørgsmål går på om det er dumt at omlægge mine nuværende lån i denne tid.
    Mine nuværende kreditforeningslån er:

    afdragsfrit flexgarantilån med 6% rente (følger ikke renten nedad, så er egentligt fastforrentet nu) på knap 1.800.000kr resttid 26 år

    fastforentet 5% på 450.000 kr rest løbetid 28 år.

    Jeg overvejer om man burde enten lægge det store lån om til et F3 eller F5 (jeg tør ikke rigtigt satse på F1, og planlægger at blive boende i mange år)

    Alternativt slå begge lån sammen til et F3 eller F5

    Håber I kan give mig lidt input da jeg er meget i tvivl om tiderne er til omlægninger nu og i givet fald hvor langt frem bør man sikre sig (F3,F5)

    #140228
    thsvForfatter

    Max. F3 i mine øjne.
    Lån År LåneKurs Rente Rente året
    F1 2009 100,77 2,49 2,49
    F2 2010 101,93 2,72 2,84
    F3 2011 102,21 3,12 3,72
    F4 2012 101,85 3,47 4,36
    F5 2013 100,98 3,78 4,87

    Renteforskellen er simpelthen for høj ved de længere refinansieringsfrekvenser.
    Ovenstående viser, at du betaler ca. 4,87% i rente for at kende renten i år 5 i forhold til kun at kende 4 år (reelt 3½ år).

    #140234
    testForfatter

    hvilken usikkerhed kan du leve med og hvad betyder prisen i forhold til det for dig?

    #140238
    Mr.M.Forfatter

    Hvor ser man flex renterne?

    På rd.dk kan jeg kun se følgende:
    Flekslån® Obligationer 4%
    Udløbsår 01.01.2010 Kurs 100,87
    Udløbsår 01.01.2011 Kurs 102,03
    Udløbsår 01.01.2012 Kurs 102,31

    #140240
    AnonymForfatter

    F3 var egentligt også min første indskydelse, men grunden til F5 kom med i overvejelerserne er mulighederne for rentestigninger i årene efter krisen.

    Jeg kan jo sådan set sagtens tåle at renterne ryger op på det niveau eller lidt over de lån jeg har nu hhv 6% på det store og 5 % på det lille, så der er jo et vist rentespænd at løbe på pt.

    Vil det være fornuftigt at slå de 2 lån sammen til et F3 eller bør jeg kun fokusere på det dyre 6% lån og lade obligationslånet kører som nu?

    #140246
    thsvForfatter

    http://www.rd.dk/aktuellepriserprivatlff

    F.eks. på ovenstående link.
    Eller via obligationskurserne, og vælg rente!
    Jeg har udregnet renten ved at trække 0,1 point fra den opgivne kurs.

    #140248
    thsvForfatter

    Til Benjii

    Jeg ville omlægge begge lån til Flex-lån.
    Og som du selv skriver skal F1-renten stige ret meget, før end det er en dårlig forretning. Man har dog ikke muligheden for kursgevinst ved konvertering ved flex-lån.

    #140250
    AnonymForfatter

    tak for input

    tror jeg vil følge dit råd og omlægge begge lån til et stort F3.
    Så er der jo også kun 1 lån at holde styr på :-))

    #140254
    testForfatter

    du tager så en risiko ved at ta et F lån som du tidligere har valgt fra. Spørgsmålet om et F3 er bedre i realtion til risiko ind et F1 må vel beror på at du mener at en evt. rente stigning er væk efter 3 år.

    historisk et har F låner al mulig grund til at smile men der er mange der anbefaler at stå over i fast forrentede lån om senest et år. Der kan man så mener at du står bedre med et F1 nu da du så om et år kan træffe en anden besluting.

    #140256
    AnonymForfatter

    ja min teori er at renten umiddelbart efter krisen (som jeg igen teoretisk regner med er ved at være passé ved udgangen af året)stiger en periode, for så igen at stabilisere sig på et fornuftigt niveau. Som så forhåbentligt er lagt ved næste rentetilpasning.
    Det er naturligsvis rent gætværk, men tror ikke jeg har no…. nok til at satse på F1, tror hellere jeg vil være sikker i minimum 3 år.

    #140268
    testForfatter

    vel min kone, som er klogere på mig ind mig selv, siger til mig en gang i mellem når jeg brokker mig over de ca. 0,7% jeg betaler i over rente for at ha et rente loft på vores Eik Bank lån at jeg ikke ville kunne sover om natten uden at af det. Jeg har det svært nok med muligheden for at de går konkurs så jeg skal ud og finansieren mit netop lån på 700.000 kr. i forhold til sidste ejendomsvurdering på 1,8.

    Det er meget muligt at du har ret, men du skal bare vælge en løsning du også kan leve med.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.