kan det være rigtigt rki??

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90045
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Fortæller lige fra start af..
    Jeg skyldte 7000 kr til et boligselskab fra en fraflytning og havde ikke råd til i starten at afdrage .. Og så røg sagen jo selvfølgelig videre til inkasso .. De sendte så et frivilligt forlig … Efter 2 gange hvor jeg fik et brev om frivilligt forlig skrev jeg under og startede en afbetaling .. Jeg betalte ¨så som aftalt pr d.d det beløb jeg havde aftalt med dem .. og overholdte det frivillige forlig .. Så går der 14 dage og så modtager jeg et brev om at de ikke har modtaget mine penge og dagen efter kommer der et brev med at sagen er røget i rki … Jeg kontakter så kreditor og spørger om de ikke har modtaget pengene , for jeg havde da bevis på at de var indbetalt.. Hun finder så langt om længe i computer at hun kan se at de har modtaget pengene til tiden .. Jeg spørger så videre ang det med at sagen var røget i rki .. og dertil svare hun bare at det var den kommet uanset hvad ..
    Så er mit spørgsmål så lige .. kan det være rigtigt??
    Jeg overholdte jo det frivillige forlig inden sagen kom i rki .. ??
    MVh Christina ..

    #140170
    MichaelForfatter

    RKI er ikke sidste skridt på vejen for en dårlig betaler – nærmere ét af de første. Først får du rykkere, dernæst RKI og inkasso. Selvom indgår en frivillig aftale tvinger det ikke kreditor til at slette dig.

    #140172
    AnonymForfatter

    Det var nu heller ikke så meget med at de skulle slette mig .. Bare om det kan være rigtigt at de kan smide mig i EFTER jeg har lavet en aftale med dem og overholdt den aftale .. Jeg kender nu ikke alle de regler , men synes da bare det virker underligt .. Og føler lidt jeg blev smidt i rki påtrods af den betaling de menete de ikke havde fået , men som de så havde fået til tiden ..

    #140174
    MichaelForfatter

    Sagen er jo ganske enkel: Du skulle betale 7000 ved fraflytning hvilket du ikke gør. Det sender dig automatisk i RKI. Efterfølgende aftaler er ligegyldige hvad RKI angår.

    #142294
    AnonymForfatter

    Nej, det passer ikke.
    Du skal ringe eller skrive ind til RKI og bede dem slette dig midlertidigt, da der er en uoverensstemmelse med dig og kreditor. Du skal efterfølgende samle de breve du har fra kreditor, og få en kvittering på din retmæssige indbetaling, og så sende det indtil dem, evt efter at have snakke med dem, for de kan ikke sende dig i RKI når du har betalt til tiden, og indgået forlig 🙂

    #142318
    AnonymForfatter

    ;O) er lige netop også hvad jeg har oplevet…
    at blive sletted pga en uoverensstemmelse
    efter at havde dukomenteret hændelsforløbet over for rki
    n.b. dette er ikke et simpel smuthul for dem der bare vil have en masse sletted sådan fungere det altså ikke ..
    papirne skal være i orden og der skal være bevis på at det er en fejl du er kommet ind i rki

    #142324
    MichaelForfatter

    annsofie

    Det er ikke korrekt. Et frivilligt forlig fjerner ikke automatisk en RKI-registrering. Nogle kreditorer vælger at fjerne registreringen, men man har ikke krav på det. Ved et frivilligt forlig har man jo allerede forlængst overskredet den rettidige betalingsdato, så det er bestemt ikke at “betale til tiden".

    #142328
    AnonymForfatter

    ved ikke om jeg har forståed det korekt
    men så vid jeg kan se er der tale om at blive sendt i rki “efter"
    en indgåed aftale som betalingen er started på og det er et ikke korekt grundlag
    da denne skulle havde været i rki inden denne aftale/forlig eller hvis det blev misligholdt
    jo kan godt være at regningen skulle havde været betalt med det samme
    osv med det er ikke det der er emnet
    forlængst overskredet (ja måske den gamle aftale som ikke blev sat i rki) ikke den nye løbende aftale …
    men du har helt ret i at hvis man er sat i rki og så laver en betalingsaftale bliver mand ikke nødventigvis sletted som du rigtig skriver handler det om virksomhedens lyst til dette

    #142332
    AnonymForfatter

    Jeg sagde ikke, at de skal slette en fordi man har indgået forlig – men at hvis kreditor har truet med RKI, men at man får chancen for at betale inden så kan de ikke sende en til RKI hvis man overholder deres krav – for så havde de jo gjort det uanset hvad, og så må man ikke true med det, men blot orientere om at man kommer i RKI uanset hvad.

    #142336
    MichaelForfatter

    annsofie

    Sagen er jo allerede røget til inkasso og dermed er registreringen er realitet. Her et klip fra http://www.rki.dk:

    —————-
    For at en virksomhed må indberette uden dokumentation (skriftlig skylderkendelse eller retslig skridt), skal disse ting være opfyldt:

    •Virksomheden har sendt 3 skriftlige rykkere til skyldneren
    •I den sidste rykker er skyldneren blevet advaret om inkasso og indberetning til RKI registret
    •Beløbet skal være på mere end 200 kroner
    •Der må ikke være strid i sagen
    —————–

    #142346
    AnonymForfatter

    Med andre ord…

    Alt hvad man skal gøre er at kontakte RKI og meddele
    a) Jeg bestrider at skylde nævnte beløb.
    b) Jeg har skriftligt kontaktet firmaet og meddelt, at jeg bestrider at firmaet har en fordring på mig, og at firmaet, der som det mener at have nævnte fordring, bedes få fordringens eksistens fastslået ved dom.

    Faktum er, at en fordring først eksisterer når:
    1. Skyldner skriftligt har vedkendt sig fordringen.
    eller
    2. Fordringen er fastslået ved dom!

    Sålænge der er en tvivst om skyldsspørgsmålet eksisterer der i juridisk henseende ikke nogen fordring!

    Længere er den ikke.

    Prøv nu at lade være med at gøre simple ting komplicerede!

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.